Rue Saint-Antoine nº 170
Arquitectura
▶ Un novo libro
editado polo Colegio de Arquitectos de Galicia reflexiona sobre a recuperación
da modernidade na arquitectura galega entre 1954 e 1973. Entre as obras
seleccionadas polo seu autor, Antonio S. Río Vázquez, dúas son de Pontevedra: o
Pavillón Municipal dos Deportes e un grupo de vivendas do barrio de San
Antoniño.
¿Qué
sucede na arquitectura galega entre 1954 e 1973? A iso prentende respostar
Antonio S. Río Vázquez (arquitecto e profesor na Escola de Arquitectura de A
Coruña) coa edición deste formidable libro, cheo de achegas que non só serven
para completar a formación do profesional, senón que, pola súa capacidade
didáctica, convértese nunha útil ferramenta para todo aquel interesado en ver
como a arquitectura asentaba nas nosas vilas todo o seu potencial revelador dun
momento concreto, dunha nova forma de ver e entender a arquitectura como parte
do noso desenvolvemento común.
Na
arquitectura do século pásado enténdese como Movemento moderno aquel que
afianza os seus postulados na década dos anos trinta tras as rupturas das dúas
primeiras décadas. Con Le Corbusier á cabeza, tras el nomes como os de Mies van
der Rohe o Walter Gropius, xunto coa Bauhaus, o Constructivismo ou o
Racionalismo italiano, sustentan unha aquitectura que resposta a unha nova
sensibilidade e a unha nova relación coa vida. E aí é onde a arquitectura debe
dar resposta ás novas demandas de xeitos de vida, de modos de traballar, de
necesidades sociais, en definitiva, acompañar ao seu tempo baixo o seu
paradigma eterno dun espazo para ser vivido.
Como
punto afastado dos grandes epicentros da creación, Galicia asistirá a unha
ralentización deste proceso, moito máis tras a Guerra Civil que deixou a España
illada do resto do planeta. Ata os primeiros anos cincuenta, España viviu nunha
autarquía, un mundo feito só baixo as súas fronteiras, sendo imposible a
relación co exterior. Esas correaxes fóronse afrouxando un pouco e é cando a
sociedade comeza a coller un chisco de aire, tamén a arquitectura, claro está,
e así é como a arquitectura ábrese ao exterior e comeza a adoptar formas
xurdidas das claves dese Movemento moderno. O autor do libro vai definir o ano
1954 como o punto de partida para arrincar o seu estudo. Un Ano Santo en
Compostela que arrastrou a diversos proxectos cara el, tras o ano 1953, no que
España racha a súa distancia internacional cos acordos coa Santa Sede; e por
outro, a data de remate, que é a data na que se conforma o Colexio de
Arquitectos de Galicia e se inaugura a Escola Técnica Superior de Aquitectura
de Galicia en A Coruña en 1973.
Un
principio e un fin no que o narrador vai a a ir comentando todo aquilo que
acontece na arquitectura en Galicia nese proceso de mirar enfite ao exterior a
través da man e a xenialidade dalgúns nomes xa para sempre instalados nas nosas
referencias arquitectónicas. De todos eles aquí quedarémonos con dous, autores
de obras esencias dentro deste Movemento moderno que trouxeron a Pontevedra esa
recuperación da modernidade. O primeiro deles é o pontevedrés Alejandro de la
Sota Martínez (Pontevedra, 1923-Madrid, 1996) que deixou unha longa pegada na
nosa cidade con obras como a Misión Biolóxica de Salcedo, un edificio de
vivendas na rúa que leva o seu propio nome, o Chalet da familia Domínguez, ou o
Pavillón Municipal dos Deportes, obra escollida neste volume dentro das
arquitecturas adicadas á práctica do deporte, un dos novos usos desa sociedade
dos que falabamos antes. Proxectado en 1965 desenvolverá as ideas presentadas
no Concurso para a Delegación Nacional de Educación Física e Deportes de 1963,
onde de la Sota acada o primeiro premio, poucos meses despois de inaugurar unha
desas obras icónicas da arquitectura española do século XX como foi o Gimnasio
Maravillas de Madrid. Na peza de Pontevedra «cuatro torres cuadradas en los
ángulos del edificio le dan estabilidad al conjunto», explica Antonio S. Río,
«al tiempo que permiten las circulaciones verticales y los aseos. Entre ellos
se sitúa el graderío conformado con elementos prefabricados de hormigón»,
continúa. A construción, nun solar elexido polo propio arquitecto, amosa tamén
co manexo da luz unha das súas grandes achegas, «inundando el espacio a través
del plástico ondulado de la cubierta», escribe o autor do libro.
Pontevedra
medraba neses anos sesenta e diferentes zonas da cidade contemplaban a
expansión da mesma. O barrio de Campolongo é un deles, pero tamén o foi o de
San Antoniño, alí un arquitecto, Joaquín Basilio Bas (Murcia, 1921), chegado de
fora de Galicia, pero que se asentou nesta terra en 1959, contribuiu a modernizar
a faciana da capital das Rías Baixas con dúas obras nesa zona. A primeira delas
é un conxunto de vivendas individuais subvencionadas, nas que ademáis da súa
función dormitorio tamén buscan a mellora das condicións de vida. Con dúas
alturas e colocadas nunha ringleira colócanse en forma de dentes de serra para
aproveitar a luz do sol, creando unha pequena terraza, ao tempo que se protexe
a intimidade do seu interior das miradas dende a rúa. As vivendas responden a
varios tipoloxías de catro, tres ou cinco dormitorios. «Se trataba de un
proyecto realista, funcional, nada fantasioso. Sabía que lo iba a vivir y
quería hacer algo así», comenta o arquitecto a propósito destas vivendas nas
que incluso chegou a vivir coa súa familia, instalando alí o seu estudo.
Nesa
mesma rúa de San Antoniño, e xunto cun aquitecto que tamén o axudou no proxecto
anterior, José Antonio Corrales Gutiérrez, Basilio Bas constrúe un edificio de
80 vivendas que lle confire a esta rúa un importante papel nesta arquitectura
da modernidade. Protagonista dun tempo, e agora, tamén, dun libro cheo de
valores.
Publicado en Diario de Pontevedra 16/02/2015
Fotografía: Vivendas barrio de San Antoniño, obra de Basilio Bas.
Portada do libro 'La recuperación de la modernidad'.
Ningún comentario:
Publicar un comentario