Rue Saint-Antoine nº170
Fotografía. Ex alumnas da Facultade
de Belas Artes de Pontevedra, Marta Cerviño e Maya Kapouski, baixo o
comisariado da actual decana da Facultade, Silvia García, desandan os seus
pasos para deixar constancia do seu traballo. Do compromiso cuns estudos que as
levaron a facer da arte un xeito de expresión e unha aposta de vida.
Pasan uns poucos minutos das doce da
mañá. A Sala X da Facultade de Belas Artes está baleira, nin visitantes, nin
sons, só un silencio que semella materializarse a través da luz do mediodía que
entra pola fiestra. Esa luz o inunda todo, e converte as fotografías que colgan
das paredes da sala en todo un espectáculo, o complemento axeitado para que
esas imaxes retomen a forza que unha vez que te atopas fronte a elas eres quen
de descubrir. Si, porque aínda que non o crean, o silencio pódese retratar,
acádao a música dun xeito máis evidente, pero tamén a fotografía, cun discurso
conceptual tras ela, tamén o pode chegar a facer. E aquí a proba.
‘Retratos e silencio. (Case branco)’ é
o título que Marta Cerviño e Maya Kapouski escolleron para amosarnos o seu
traballo. Unha aposta dende a fotografía para capturar un silencio que semella
pousado en numeroso obxectos, rincóns, ou espazos da nosa vida. Ese silencio
semella saír fóra das fotografías destas dúas artistas, para desenvolverse pola
sala, para converterse en atmosfera que enche co maxín da arte esa Sala X
convertendoa nun lugar singular. Dúas apostas diferentes pero que coinciden
nunha complementariedade que vai do xogo interior ao exterior, do plano corto
ao plano longo ou da observación á participación
Suspendido, a súa presenza determina
gran parte do que aquí vemos, un tempo entendido como testemuña do vivido, pero
tamén como notario ante a nosa presenza. Cada unha das pezas de Marta Cerviño
debería ser analizada con precisión case que quirúrxica. Cada fotografía,
ollada detidamente, é unha barbaridade de boa, unha condensación de sensacións
e percepcións nunha pequena mirada que fuxe do fugaz, do transitorio, para
converterse en eternidade. Abofé que o derradeiro motivo para a súa publicación
é o de trasladar ao espectador ese senso de atemporalidade do cotiá, o cincelar
unha mirada adoitadamente fría e afastada do que vemos cada día na nosa
contorna máis inmediata.
Esas miradas son pequenas. Nelas reflíctense
fragmentos, cáptanse detalles, tómanse recunchos elevados á categoría de
escenario... e todo iso convértense na recuperación de todo aquilo que forma
parte das nosas vidas e co que moitas veces non somos moi xenerosos por ese
contacto cotiá. Cortinas, sillóns, camas... son como pequenos latexos nos nosos
fogares, elementos que en moitos casos nin nós mesmos chegamos a mercar, senón
que foron outros, os que viviron nesas casas antes ca nós, os que se decantaron
por eles e entenderon que merecían formar parte desta nova vida na que a realidade
marca o seu devir e na que os que vivimos hoxe nos tocar desenvolver a nosa
vida.
E xunto a esas miradas Marta Cerviño
propónnos outras, estas fan do tempo unha pegada na propia peza. A súa serie
flores murchas está chea de fermosura e explica iso tan fascinante que xurde
cando algo deixa de ser fermoso pero no que sempre hai un instante de beleza
final. É a derradeira beleza antes do fin, o remate a unha espléndida realidade
que se ve abocada ao fracaso. Unha agonía rexistrada de maneira maxistral e que
pelexa con esa luz que entra pola fiestra coma unha loita entre a vida e a
morte, entre o pasado e o presente, un enfrontamento co destino e a realidade.
Deses interiores pasamos aos exteriores
de Maya Kapouski. Neles ábrese o foco e saímos ás rúas, atopamos tamén a
complicidade do grupo, a pandilla como representación dunha xeración que se
ubica nos seus escearios habituais converténdoos, dese xeito, en xeografías
cunha carga para nada afastada de intimidade. Unha estética en moitos casos
propia da publicidade ou do cine, evocacións dunhas representacións que definen
un tempo, ou mellor dito unha temporalidade, é dicir, un fragmento de vida,
unha fuxida das etapas da experiencia, deses tránsitos que constrúen a nosa
personalidade e que se van queimando a lume lento, aínda que o tempo os poña
diante de nós coma un lóstrego. A arte tamén ten esa capacidade, e dentro dela
a fotografía, como poucas ramas válenos como dietario de todas esas
experiencias. Aínda que ese plano se abre, que nos afastamos dos interiores
reflectidos por Marta Cerviño, nas pezas de Maya Kapouski tamén hai moito de
intimidade cunhas esceas que xurden desas vivencias e polo tanto moi achegadas
á experiencia.
Miradas interiores e exteriores.
Reflexións arredor do que temos preto de nós a cargo de dúas mulleres que
estudaron na Facultade pontevedresa e que a ela voltan xa como artistas, como
definidoras dunha linguaxe e dun argumentario que exemplifica o bo facer deste
centro de estudos que non deixa de alimentar á sociedade cunha chea de
creadores cada vez máis preparados para reflexionar sobre ela, para
representala e para levar ao público o reto de enfrontarse con todo ese
universo plástico. Aínda teñen ata o 3 de xullo para visitar esta mostra, para
descubrir a dúas mulleres confiadas do que fan, sabedoras tamén de que esta é
só unha parada máis nun dificil camiñar, pero do que estamos seguros é de que
dende a súa capacidade de mirar e reflectir o que ven nunha fotografía todo
será moito máis sinxelo. Máis dificil é fotografar o silencio.
Publicado en Diario de Pontevedra 21/06/2015
Fotografías de Tania Moreira
Ningún comentario:
Publicar un comentario