O
talento precisa do talento. Así é como se pode entender nun primeiro chanzo a
feliz conxunción do pintor Antón Lamazares co poeta Uxío Novoneyra nunha
exposición aberta recentemente na Cidade da Cultura. Alí, ergueita sobre
Compostela, capital de Galicia, berce de mitos coroado de ceos neboentos nas
orelas do Sar, afundímonos na cerna de Galicia a través de palabra e pincelada,
de pincelada e palabra, porque se con algo xoga esta exposición é coa
disolución de fronteiras entre ambas canles de expresión, entre dúas correntes
de emoción que dous dos nosos máis senlleiros creadores empregan para
interpretar e traducir o noso mundo a través do seu.
É
máis, a mostra, que se publicita como un diálogo entre pintura e poesía, tras
enfrontarnos ás pezas que a conforman, pódese xa balizar doutro xeito; é o
segundo chanzo, o diálogo entre creación e terra. Poesía e pintura estableceron
tan estreitos lazos que xa son unha mesma cousa, se é que non o eran xa antes,
pero nesa sala, a través da tradución delfínica do pintor e a súa incorporación
entre os vernices desas obras especulares, que tamén introducen ao espectador
na propia obra, decatámonos de que o que temos fronte a nós é un canto á terra,
a materialización física e conceptual do que dous homes, un do Courel, outro do
Deza, senten por unha terra, nai e señora, da que dependeron sempre, cos pés
nela, ou lonxe do seu amor. «Galicia irmandiña/Galicia viva aínda/recóllote da
terra, estás moi fonda/recóllote do pobo, estás nil toda/recóllote da Historia,
estás borrosa/sabemos que ti podes ser outra cousa/sabemos que o home pode ser
outra cousa», escribe o poeta e pinta o pintor. Galicia como sustento do cadro,
como folio do poema, pero tamén como brillo de remate, como latexo no cume da
escrita, e todo iso cun sentido de trascendencia que xorde da dialéctica
artística de ambos creadores, dun ascetismo cos xunta nunha mesma dirección, un
alento casi franciscano de humildade e aveciñamento con árbores, ríos, flores e
ceos que, abofé, son os renglóns sobre os que un escribe, e os bosquexos sobre
o que outro pinta.
Atopámonos
así un fermoso xesto paradoxal de sinxeleza creativa dentro dunha arquitectura
ciclópea, a montaña erixida noutra montaña. Un contedor xigante no que todas
estas obras semellan estar levedando axenas ao balbordo arquitectónico que as
rodea. Chegamos á sala de exposicións tras subir por unhas longas escaleiras,
unha nova ascensión que nos inza nas nubes. O Pico Sacro ao fondo, e os
infindos verdes brincando arredor do Gaiás, o poema xa está feito. Novoneyra
ponlle palabras e Lamazares converte en xeira simbólica a fazaña daquel dicidor
de versos coa terra como inspiración e alento. ‘Do Courel a Compostela’ foi un
daqueles poemarios libertarios de home e natureza, berros escindidos da
humanidade que se pousaban no eu como un aloumiño. «Irei un día do Courel a
Compostela por terras libradas?». Chegaches, poeta, chegaches! Pero non o
fixeches só, ao teu carón, outro camiñante de vagariño.
A luz
fría dun estudo de pintura converteuse en fuxida para o creador, para unhas
cores que se foron xerando en longas horas de traballo con Galicia ao fondo.
Tan lonxe pero sempre tan preto. Baixo esa lumieira madrileña Lamazares ule a
domus de Lalín, escoita baixar repenicando as augas do Deza mentres saltan as
troitas, as maceiras están cheas e, na lembranza, o pai convertido en alfabeto.
Letras que son conceptos: Nai, amor, fertilidade, esperanza, paxaro, sabedoría,
viño, sorriso, guerra, luz. Nesa cela conventual o pintor move os seus cadros,
acariña as superficies, despóxaos de todo o que sobra, que é tanto como o que
sobra na sociedade, que é case todo, menos o sentimento. E iso é o que pinta
Antón Lamazares, sentimentos, como antes os escribira Uxío Novoneyra dende os
poemas ou os seus caligramas.
Sentimentos
dunha terra feita para ser cantada dende a poesía ou dende a pintura; en
definitiva, dende un mesmo chanzo, o derradeiro ao que durante uns meses se van
subir dous homes, ombreiro con ombreiro, para dende alí arriba ollar unha terra
aberta co único límite dun horizonte que trascende ao xeográfico para ser tamén
horizonte na intimidade, alí onde o eu creador debe bater con si mesmo na
procura da súa natureza. Natureza como a que abrolla afouta nesta ‘Flor
Novoneyra’, título da exposición de Antón Lamazares que tan ben acertaron a
propoñer como un enxerto entre ambos a comisaria, María Díaz, e a viúva e o
fillo do poeta, Elba Rei e Uxío Novoneira. Beizóns a cada un deles por agromar
unha esperanza que só dende o latexo da arte aínda ten alicerce: «Con calqueras
letras faise unha palabra/mais a verba a verba/leva todo un pobo leva todo o
tempo/O mazairo roxo deu frores en agosto/entre mazás feitas frores novas/entre
GALICIAS unha nena/entre onte/entre hoxe e sempre/e hai máis sinales/hai días
así con nebras máis limpas e ledas que o azul/ i é que nacen nenos/INDA NACEN
NENOS».
Publicado no Diario de Pontevedra e El Progreso de Lugo 14/06/2017.
Fotografía. Miguel Vidal
Ningún comentario:
Publicar un comentario