Luz. Esa é a palabra
clave na vida de calquera pintor. A chave que fai mudar as tebras da
mente na lumieira en que se converte un cadro. A luz era o meu
vencello con Manuel Moldes, pero máis alá do propio lenzo. A luz
que se albiscaba pola fiestra do seu estudo era o meu acougo cando
saía do traballo e ía ao meu fogar. Aquela luz acesa, cando as
páxinas do xornal íanse rematando, era unha sorte de contrasinal.
Moldes estaba no seu refuxio xunto as súas figuras, plantexando
novos territorios, loitando contra si mesmo e contra o misterio que
supoñía para el o feito de pintar. O feito de crear.
Misterio+Luz=Pintura e
vida. A ecuación estaba así xa plantexada. Era o tempo da
pincelada. Manuel Moldes miraba a vida a través dos pinceis. Con
eles berraba, con eles analizaba a realidade, a de cada un dos tempos
que lle tocou vivir, que non foron poucos. Tempos de muda, de
compromiso, de loita para continuar aínda hoxe berrando. Porque
Manuel Moldes berraba e os seus berros eran esas pinceladas que foron
participando da mellor pintura que se podía facer dende Galicia cara
o mundo. Unha linguaxe global que se mantivo afouta dende os anos
setenta ata hoxe, ata este mesmo verán con esa exposición
‘Pontevedra suite’ no Museo de Pontevedra que fixo tremer o
corazón da cidade vista dende o sofá que converteu a Moldes nun
referente na nosa plástica.
Alí sentouse un día
aquel Gran Dida para ollar cara todos nós, para que nos
reflectísemos nesa mirada e que tivésemos a confianza precisa para
facer o camiño. Canto lle amolaba a Moldes que non fósemos quen de
armarnos da confianza precisa para non ter que marchar! Para que o
talento que temos non se perdera! Durante un tempo pensou que todo
iso mudara, pero os últimos anos volveron a encher de dúbidas a
pintura de Moldes. E ata volveron os berros.
Aquela luz no estudo
permitíame petar na porta e que Moldes abrira o seu acubillo. Eu
sabía que tras aquela barreira estaba moita da nosa mellor pintura,
pero tamén unha conversa entre risas e frustracións. Risas porque
Manuel Moldes, baixo ese sorriso co que se enfrontaba a todo, deixaba
escorregar moitas cargas de profundidade contra a sociedade, contra a
pintura, contra os críticos, contra as institucións que non
apoiaban aos creadores, contra a Universidade, contra o xogo do
Pontevedra. Eu, mentras Moldes falaba, e ao tempo que escoitaba,
miraba cara aqueles botes de pintura abertos, esperando que o pincel
os convertese en magma sobre o lenzo, tamén dirixía a miña mirada
cara a súas paredes cheas de frases e 'ecuacións' que procuraban
darlle sentido á súa pintura fronte á vida, esa mesma que se
agochaba baixo moitos cadros envoltos tras participar en diferentes
exposicións e outros a medio camiño na súa realización. Manuel
Moldes entraba e saía dos seus cadros, algúns quedaban un tempiño
cara a parede, mentres a súa atención diríxiase a outros, pero
aqueles, 'os castigados' ao mesmo tempo tamén estaban sendo pintados
dende o seu inagotábel maxín. Era ese un tempo de reflexión, como
se eses cadros tivesen que memorizar aquelas sentenzas gravadas nos
muros do seu taller. Esas eran as frustracións, a do cadro que se
resistía a xurdir, e tamén as de non comprender o mundo que se
abría fóra dese estudo, as veces tan cruel, as veces tan teimudo
para someter ao home. Un home que era o centro da pintura de Manuel
Moldes. Pensemos un anaco en toda a súa obra e veremos como todo
xira na capacidade do ser humano para tentar comprender e
comprenderse. Dende o puramente instintivo ou racial ata o
científico. Que ben quedou reflectida esa mestura no seu
espectacular mural da Uned de Pontevedra!
Cando pasaba fronte ao
estudo e a luz estaba apagada o día non remataba de todo ben. Eran
horas que perdíamos os que gozábamos da súa pintura vendo como se
retrasaba o remate dun cadro. Aquela luz era tamén a da veciñanza,
a do home que traballaba e vivía fronte a gasolineira de Costa
Giráldez en Benito Corbal, a do home que purraba cada domingo polo
equipo granate como parte dunha memoria sentimental e de compromiso
coa cidade. Imposíbel afastar Pontevedra da súa pintura. ‘As
mozas de Pontevedra’, ‘Pontevedra durme’... e tantas e tantas
obras directa ou indirectamente vencelladas a nosa cidade. A espazos
físicos, a monumentos, ao Lérez, á xente... sensacións
sentimentais que se afundían na cerna da terra, no carballo, no
molete de pan, no coitelo, na cunca de viño, na espiral dun
labirinto do que unha frecha marcaba o rumbo a seguir. Moldes nunca
rexeitou seguir fincado nese espazo no que o seu taller xeraba unha
especie de forza telúrica. Ao seu arredor tiñao todo, a vida do
pasado, a que mudou esa antiga rúa ata convertela hoxe nunha rúa
moi diferente a aquela na que se instalou un primeiro taller, pero
tamén a de hoxe, coa familia, coa Facultade de Belas Artes e os
veciños do seu barrio. Alí, fronte a aquela gasolineira, ás veces
pensabamos estar ante un cadro de Hopper, ollando a xentes
descoñecidas que formaban parte da vida, dunha vida allea a nós,
pero a fin e ao cabo á vida dunha cidade na que todos somos.
Cando esa luz xa non se
voltará a encender un no pode máis que berrar tamén. Berrar ante a
ausencia, a do pintor, pero tamén a do amigo que me contaba cousas
inesquecíbeis como cando Carlos Oroza aparecía pola casa para
quedarse a comer (“pouco, que era máis ben ascético”) entre
poesías e contos, que me mandaba ao carallo cando lle chamaba
‘Académico’ ou que era feliz cando lle comentaba que a Jabois
íanlle ben as cousas por Madrid. Tamén cando falabamos dos
proxectos que irían pouco a pouco sendo realidade, ilusións que ían
tamén esvaecendo esas teimas que se repetían de xeito cíclico
sobre o noso futuro como sociedade ensombrecido con aquel petroleiro
da vergoña ou unha crise que volveu bater duro nese home arredor do
que tanto pintou Manuel Moldes. Un pintor da luz e cuxa luz xa nunca
máis volverá a prender como a chamada da amizade.
Publicado no Diario de Pontevedra 4/12/2017
Ilustración: Kiko da Silva
Ningún comentario:
Publicar un comentario