As dúas orelas
do Atlántico achéganse na nova novela de Ramón Nicolás a través
do fío da memoria. Afoutada canle da que colga unha historia marcada
a lume na vida das persoas, pero tamén de toda unha sociedade.
‘Lapis na noite’ é unha esculca na memoria de todos nós.
Non é moi habitual que
na nosa escrita haxa unha temática narrativa vencellada aos
acontecementos da Ditadura Arxentina. Algo ben estrano, xa que non
son poucas as relacións humanas que dende ben atrás veñen
sorteando a distancia plantexada por kilómetros de océano. Ramón
Nicolás, comprometido en diferentes ámbitos do activismo cultural
da necesidade de recuperar a nosa memoria, atina plenamente ao
plantexar unha novela que, partindo de Galicia, insírese na
Arxentina da Ditadura comandada polo xeral Videla e as consecuencias
da represión na mocidade.
‘Lapis na noite’,
editada por Xerais, arrinca dende o firme alicerce dunha frase do
gran Juan Gelman, poeta afectado en primeira persoa por actos
semellantes aos descritos no libro. «Memoria é memoria se é
presente», e a partir desa proposta o que fai Ramón Nicolás é
traer ao presente, a unha historia de hoxe, aqueles acontecementos
que quedaron prendidos na alma de moitas persoas. A segunda novela do
autor despois de ‘O espello do mundo’, amosa a súa progresión
neste xénero, acostumado como está á escrita de crítica literaria
ou biografías como a de Celso Emilio Ferreiro, Ramón Nicolás
déixanos unha novela de calidade que enseguida acolle ao lector no
seu interior interesado polo segredo que se agocha no seo dunha
familia distanciada entre si na xeografía, pero tamén no tempo. A
presenza en Bos Aires dun membro desa familia permitirá destecer esa
rede cos atrapaou entre o medo, a desconfianza, a ignorancia e a
incomprensión. Feitos de antes para tentar explicar unha situación
hoxe.
Alí, sobre o terreo, a
memoria daquela maquinaria represiva da ditadura que entre 1976 e
1983 deixou milleiros de pegadas en forma de sombras, de xente
torturada e mesmo desaparecida, convértese no escenario para
debullar unha historia de historias, porque este libro vaise
construíndo deste xeito. Historias que ao ir abríndoas van deixando
ante nós novas historias. Unha familia en Galicia, outra en
Arxentina, e naquela familia a irrupción da dor que non se percibiu
a este lado do Atlántico, alimentada como estaba por outro tipo de
dor que contrarrestaba aqueles feitos. A dor da marcha, o laio do
tamén desaparecido aínda que por outras circunstancias.
Unha novela de medos
que se revelan como o tinteiro no que mollar a pluma para escribir,
para contar aquilo que nunca ten que ser esquecido. Deixar unha
marca, unha pegada do que aconteceu baixo a rúbrica do horror, é
unha das poucas cousas que nos quedan como acto de rebeldía en
calquera situación. Cando temos o pé da opresión na gorxa, ou
cando o tempo deixa calibrar as cousas para poñer negro sobre
branco. Tanto ten facelo na sórdida parede dunha cela no cárcere
como no texto dunha novela. A palabra é a lumieira que nos permitirá
coñecer o que pasou e poñer acougo no alivio da dor.
Ditaduras de alí e de
aquí, calquera delas é unha loita contra a condición humana.
Cicatrices que se cosen ao corpo dos que a sofren e, como non, das
familias que caen nun estado de conmoción ao que é moi complexo
acceder dende fóra del, aínda cun se sinta moi próximo á persoa.
Os diferentes personaxes desta novela séntense baixo a gadoupa da
conmoción, nese estado de sitio mental que nos limita como seres
libres e que vai a afectar á convivencia coa nosa contorna. Feridas
que só a lembranza e o non esquecemento poder tentar fechar pero
nunca de xeito completo.
A
importancia da escrita é o de balizar esas situacións, incorporalas
ao noso sistema cultural como unha necesidade de coñercernos e tamén
a uns feitos que non sempre se teñen que entender nos libros de
historia. A humanidade que se agocha en novelas como ‘Lapis na
noite’ é boa mostra da súa importancia para establecer unhas
coordenadas sentimentais precisas que completen os discursos
oficiais.
Aquí é o tempo da
resistencia, do heroísmo e do amor como acubillo para a memoria,
para que o descoñecido se afaste da necesidade do ser humano por
poupar o que del hai na nosa historia, tantas veces contraria, dende
a sinrazón e a ignominia, a nós mesmos.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 24/06/2018
Ningún comentario:
Publicar un comentario