Foguetes verdes (2)
No Museo do Mar de Galicia en Vigo podemos facer un percorrido pola obra de Antón Goyanes. Unha pintura chea de tempos e de espazos, pero, sobre todo, de presenzas que a explican.
No Museo do Mar de Galicia en Vigo podemos facer un percorrido pola obra de Antón Goyanes. Unha pintura chea de tempos e de espazos, pero, sobre todo, de presenzas que a explican.
A
CARÓN DO MAR a obra de Antón Goyanes (Monforte, 1934) emerxe como
unha gran balea pictórica. O resultado de toda unha vida de
navegación polo mar da experimentación e as sensacións que se
poden envorcar sobre un lenzo. ‘Goyanes. Unha escolma pictórica’
amosa de xeito reflexivo cada un dos momentos que atravesou este
pintor e, se algo trascende nunha primeira ollada, é a coherencia e
a lóxica que fía cada un deses momentos entre eles, que nos fan
concluír na harmonía conceptual dunha obra resistente ás modas,
valente de si mesma e que fala dun pintor que ten moi claro por onde
conducir esas expresións.
As
dúas grandes salas que acollen a súa obra, con pezas moi
definitorias de cada un deses momentos, xera un espazo de acougo moi
oportuno para sentir o que nos quere decir esa pintura. Sentados ante
esas pezas un sente a presenza dun ser humano que se contén nelas,
aínda sen estar ás veces presente. Toda unha poética que fai das
súas obras campos abertos, pinturas expandidas máis alá do lenzo
que nos levan, en moitos casos, aos territorios onde foron
concebidas. Toledo, Vilanova da Cerveira ou Roma, entre outras
xeografías, xorden da asimilación de sensacións do pintor,
condensándose nestas superficies a través das formas e das cores.
Son espazos dunha emocionante liberdade convertidos en territorios
dunha febril suxerencia. É por iso que emociona achegarse a unha
pintura que arrinca no ano 1968, e en obras como ‘Sombras’ de
2017, segue defendendo esa territorialidade como unha patria.
A
súa pintura dos anos setenta foi un berro de rebeldía, unha
rompente na domesticación de moitos xeitos de pintar que en Galicia
víñanse arrastrando coma unhas pesadas cadeas nos nocellos de non
poucos creadores. Irrumpiu Atlántica e nomes como o de Antón
Goyanes plantexaron, desde esa liberdade conceptual, e case vital, un
novo ronsel polo que moverse e polo que latexar o feito de pintar.
Aquela figuración que vemos nos fermosos murais da Estación
Marítima de Vigo foron paseniñamente disolvéndose nunhas
atmosferas protagonizadadas pola cor, a mancha e a suxerencia desa
presenza que nunca marchou de xeito definitivo.
Con
todo, o máis importante á hora de achegarse á obra de Antón
Goyanes é a conformación do cadro, a construción dos espazos no
seu interior. Unha paisaxe abstracta na que conflúe unha poética
que sublima a propia existencia do ser humano, redefinindo a obra
dende esa perspectiva, cunha forte depuración formal. Unha limpeza
cada vez maior da superficie da obra que en pezas de 1994 como
‘Areal’ ou ‘Diante do cadro’ (ambas na imaxe) plantexa toda a
potencialidade dese territorio pictórico no que a figuración humana
convértese nunha paisaxe existencial e xeográfica a un tempo, na
que a contemplación do espectador é a parte precisa para completar
a escena na que o pintor plantexou, de xeito deliberado, un non
espazo para que sexamos nós os que construamos aquilo que
precisamos.
Grises
e amarelos equilibran o conxunto xeral dunha exposición no que
tampouco se renuncia aos verdes e vermellos, pero que funciona dun
xeito moi equilibrado grazas a unha perfecta distribución e
integración das pezas no espazo que lle confiren a exposición ese
senso de percorrido cómodo e agradábel para o visitante.
Pintor,
muralista, gravador ou escultor a obra de Antón Goyanes é parte
fundamental da plástica galega. As súas achegas ao longo dos anos
configuraron un traballo ao que é preciso volver de cando e cando.
Agora, nas salas do Museo do Mar de Vigo, baixo a arquitectura de
César Portela e ante as escumas da ría volvemos a enfrontarnos a
ela, recuperando a emoción por todas esas presenzas que a sosteñen
e a explican.
Publicado en Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 26/10/2018
Ningún comentario:
Publicar un comentario