Foguetes verdes (3)
O novo libro de
Manuel Rivas sitúanos fronte a homes límite. Seres humanos anfibios
que se moven entre o mar e a terra para facer da súa vida un
cobizado tesouro para os que abalan os fíos.
UN LIBRO XEOGRÁFICO
sen xeografía definida. Un espazo límite coñecido como Oeste no
que os seres se moven ao ritmo das ondas e o cheiro a marusía. Un
ronsel aromático que envolve aos personaxes que protagonizan tres
relatos que Manuel Rivas presenta como as voces baixas do mar negro
dende a relación do home co desexo de poder a través da riqueza do
narcotráfico. Os tres enfróntannos a nós mesmos, tal e como está
obrigada a facer a literatura. Un espello que converte ao noso mar no
horizonte polo que movermos nun equilibrio entre o cotiá, amizades,
familias, empregos e aquilo que xorde da sima da corrupción.
Corrupción coral ou íntima, a podremia dunha raza que ten ben preto
dela, no mar, un tesouro, pero que se deixa cegar pola materialidade
da vida, subidos ás planeadoras da presa por acadar o que un non é,
por poñer o disfrace do desacougo fronte as consecuencias que veñen
penduradas dos fíos que moven os poderosos que, dende a violencia ou
a tiranía, conducen as vidas daqueles que antes foron seducidos pola
cobiza.
Os tres relatos que
conforman ‘Vivir sen permiso e outras historias de Oeste’ móvense
arredor desas relacións de poder que medran cando un vive con
permiso, o permiso que outorgan os poderosos. O primeiro dos relatos,
‘O medo dos ourizos’, conta como lle cambia a vida a dous
mariñeiros cando atopan no mar varios fardos de droga. A ilusión
por un futuro cheo de riqueza transfórmase no medo ante a
persecución dun sicario colombiano. O segundo deles seguro que lles
soa, ‘Vivir sen permiso’, no que se conta a progresiva perda de
memoria dun capo da droga, Nemo Bandeira, e que leva sendo o
argumento dunha serie de televisión co mesmo nome; e por último,
‘Sagrado mar’, no que a acción sitúase no interior dunha
cárcere e no dominio que exerce un capo dentro dese ambiente.Tres
historias tecidas coa linguaxe especial de Manuel Rivas. Esa escrita
que é un falar e que nos leva a definir toda unha identidade, de
retrancas e humores que se moven entre palabras que aboian no mar
como bateas das que colgan cordas cheas de historias, de vidas e de
situacións sempre relativizadas pola linguaxe como bálsamo
cadencioso. Dende a palabra navega Manuel Rivas para poñernos fronte
a eses personaxes. Marabillosos os diálogos dese primeiro relato,
tamén como se constrúe o medo, porque o medo vaise erguendo
lentamente, primeiro a través da inconsciente ledicia dos
protagonistas polo seu inesperado achádego e despois pola sensación
de terror que se lles pega á pel ao ver o que acontece ao seu
arredor.
O segundo dos relatos
aparece lastrado polas imaxes da serie de televisión. Imposible
pensar noutro Nemo Bandeira que non sexa coa faciana barbada de José
Coronado, ou un Ferro, o seu gardaspaldas, mellor que Luis Zahera,
entre outras cousas porque non o hai (o seu traballo é asombroso na
serie). A súa escrita é diferente a dos outros dous relatos. Frases
más curtas, máis secas, como lóstregos na memoria dese
protagonista ao que o alzhéimer afecta cada vez dun xeito máis
intenso. Despedímonos deste libro con outra desas xoias que só é
quen de escribir o autor de ‘Os libros arden mal’, o terceiro dos
relatos está cheo de ironía e intelixencia. Anécdotas, historias
de libros e xogos de palabras que poñen o contrapunto a unha
narración carcelaria na que de novo asoma o medo e a sumisión.
Morrer é prexudicial
para a saúde, dise nunha das conversas deste relato final. A morte
sempre presente coma peaxe final para aqueles que viven sen permiso,
ou co permiso dos que manexan un poder vencellado ao crime e, para
amosar iso, sérvenos calquera xeografía, aínda que nesta precisamos
ter auga salgada para sandar as feridas.
Publicado no Diario de Pontevedra e El Progreso de Lugo 2/11/2018
Ningún comentario:
Publicar un comentario