Paisaxes de Juan Rivas |
Galicia é paisaxe. Nós somos paisaxe. Terra e habitantes
conformados coma unha única realidade modelada a través deste espazo natural no
que nos desenvolvemos. Xuntos somos un e ese un explica gran parte do que en
realidade somos como comunidade.
Tantas veces desprezado como o
escenario das nosas vidas hai momentos en que a reflexión sobre a nosa relación
co entorno é obrigada. Estámolo vendo nestes días de tractoradas e protestas na
defensa daquilo que é parte da nosa identidade e da nosa paisaxe, a vaca e o
seu produto, cada vez máis afastada dos nosos campos e estabulada nun proceso
de renuncia obrigada polo estarrecedor mercado que quere mudar paisaxes e
xeografías, tanto físicas coma humanas.
Pero tamén a arte e a pintura poden
poñernos ante nós mesmos e a nosa relación coa paisaxe. Podémolo ver dende o
xoves pasado no Pazo da Cultura de
Pontevedra coa obra de Juan Moreno
Badía e Juan Rivas nunha
exposición que fai desa paisaxe motivo e razón, sentir e pulsión, soño e
realidade, complicidade e desafío. Ambos coexisten nesas paredes brancas, a
carón do Lérez, enchidas de verdes
luminosos, de ceos abertos e limpos, de corredoiras e estradas, de néboas e
augas calmas, pero tamén de arquitecturas desairadas cun entorno ao que lle dan
o lombo, que o agreden e modifican sen máis interese cos egoísmos das súas
vertixinosas alturas e as súas cores fachendosas.
Porén a paisaxe real resiste, amósase
orgullosa, sabedora da súa forza, de que unha presa de herba ou unha pola dunha
árbore permanecerán afoutas fronte as nosas intervencións, ao noso vagar coma
pantasmas por un terreo que esnaquizamos cunha lixeireza abraiante polo descaro
con que o facemos.
Paisaxes de Juan Moreno Badía |
Nesta cohabitación pictórica
presenciamos como Juan Moreno esculca esa natureza coa mirada do entomólogo, a análise
dos milleiros de verdes, dos distintos reflexos da luz e as nubes sobre as
augas, o peso da néboa, a corrente dun río... a liberdade que medra e medra
como unha mesta rede á que suxeitarnos. Ao seu carón, Juan Rivas, reflicte a
nosa acción no medio, as nosas construcións a medio facer, a rotura dos
horizontes, a ferida nas leiras, a contaminación do natural é dicir, a
elaboración dunha nova paisaxe que ven a substituir a anterior, a que coñeceron
os nosos devanceiros, converténdose na nosa, a que vemos cando nos movemos polo
territorio ou coa que convivimos dando un paseo por algún núcleo urbano, e que
xa chegou a un punto de asimilación co medio que non nos semella algo a
descalificar. Juan Rivas tampouco o fai, senón que o expón, convertendo a súa pintura
en notaria dunha realidade á que nos enfrontamos xa como un feito cotiá e parte
da nosa paisaxe, artellando dende a pincelada ese espazo fronteirizo entre o
rural e o urbano no que semella que todo vale. Unha simbiose perfecta que nos
achega a pintura para alentar o noso pensamento, iso é do que é quen esta arte,
de motivar non só á nosa mirada hacia a beleza, senón de propiciar no noso
pensar cómo son as cousas. A pintura coma análise da realidade e
transustanciación do noso entorno nunha obra a través da mirada do creador.
Percorrer este espazo expositivo
é percorrer a nosa xeografía, pasar de Rianxo a Burela ou de Luaña a A Lanzada nuns poucos metros permítenos entender mellor de qué
xeito estamos a relacionarnos coa nosa paisaxe e cómo desprestixiamos as nosas
construcións tradicionais ou a propia natureza enchendo recunchos fermosísimos
dun sumatorio de contedores, tendidos eléctricos, asfaltos, medianeiras... en
definitiva, afrentas urbanísticas que viviron ao amparo da inacción lexislativa
para controlar e protexer o medio e que só, nos últimos tempos, cando xa moito
estaba modificado, sendo posiblemente irrecuperable, comezouse a poñer un certo
couto á libertinaxe.
Pase o que pase, a pintura, coa súa
maxia e capacidade de fascinación, é quen de atopar beleza ata nesa teima do
ser humano de foder este agasallo que temos por terra. Juan Moreno Badía e Juan
Rivas fan das súas paisaxes dúas caras dunha mesma moeda, dun territorio que
loita para sobrevivir a partir desas dúas caras pero que, abofé, sempre
resistirá como inspiración.
Publicado no Diario de Pontevedra 19/09/2015
Imaxes da exposición 'Na beira do río. Diálogos na pintura' Juan Moreno Badía/Juan Rivas.
Ningún comentario:
Publicar un comentario