Antón Riveiro Coello amosa libro tras
libro como a súa é unha das traxectorias literarias máis interesantes da nosa
escrita. ‘Os elefantes de Sokurov’ propón un achegamento ao tempo da crise a
través duns personaxes resistentes dende o eu máis íntimo
HAI LIBROS que quedan prendidos polos
alfinetes do recordo para formar parte de cada un dos nosos anos coma lectores.
O recén retamado 2015 lembrarase por dúas excelentes novelas que falan do bo
estado da nosa narrativa e que chegaron cando ese ano tocaba ao seu fin. ‘O
último día de Terranova’ de Manuel Rivas e ‘Os elefantes de Sokurov’, de Antón
Riveiro Coello, son esas dúas novelas senlleiras no noso devir narrativo, ao
tempo que nos amosan a dous autores en plena madureza creativa.
Hoxe toca subir ao lombo deses
elefantes que nos propón Antón Riveiro Coello, que ven, coas súas últimas
novelas, amosando unha afouteza na súa proposta digna de louvanza. ‘As rulas de
Bakunin’ (2000) ou ‘Laura no deserto’ (2011), con seis e cinco edicións cada
unha delas falan dunha literatura de calidade que chega ao público para coñecer
as historias que o escritor nado en Xinzo da Lima é quen de propoñer en cada
novo libro. ‘Os elefantes de Sokúrov’, mantén, e se acaso eleva, esas
intencións cun libro que se mergulla na nosa realidade, no que acontece e
aconteceu neste país, asoballado pola crise, e no que as historias persoais
remataban desafiuzadas polo peso das grandes cifras económicas. Un relato, polo
tanto, protagonizado por heroes do noso tempo, xente anónima dentro do colectivo,
pero que cando se pon a lupa sobre eles agochan escenas de solidaridade e loita
por resistir, por suxeitarse a uns sentimentos que precisan como resposta ante
o antisentimentalismo que flaxela a esta sociedade actual chea de puntos
escuros.
Nesta novela, aínda que hai eses puntos
escuros, agroman como pequenas estreliñas as vidas de persoas que nos fan
albiscar esperanzas. Nos que vemos, coas súas condutas, como aínda hai marxe
para a redención e no que se amosa, como precisamente son as persoas, nas que
debemos confiar.
E nesa contorna da confianza e onde
asoma Janis, a protagonista, unha rapaza nova, desa xeración peneirada pola
crise da que nos dixeron que non teríamos moito que esperar pero que se rebela
como unha muller comprometida, segura do que quere na súa vida, e que contaxia
aos demais esa sensación. Unha muller que ten na cultura, no desenvolvemento da
súa profesión ou no feito da creación artística, un compás que lle permite
manterse viva. E é que en toda a novela ese agarimo polo que supón a cultura,
dende as súas máis diversas facianas: a pintura, o cine, a música, a escrita...
mantense como unha rede de suxeición, o derradeiro oasis neste deserto que
tivemos que atravesar ao longo destes últimos anos.
E nunha novela destas características
outros elementos engádenselle para conferirlle esa notoriedade de gran obra,
sendo un deles o escenario, a cidade de Compostela plantexada dun xeito tan
límpido como poucas veces se ten rexistrado nunha novela, tanto que a un danlle
gañas de, unha vez rematada a lectura, botarse a percorrer de novo eses
espazos, esas rúas, esas cafetarías, todos eses recunchos de pedras húmidas nos
que a novela latexa vida, e tamén ese barrio do Pombal, tan descoñecido, e con
tantas historias tras el, e que no texto revélase como un escenario que a
escrita desbotou de xeito demasiado lixeiro.
E todo iso inxerido nun contexto máis
global, o desa crise de falta de empregos, a dos desafiuzamentos, do acoso aos
maiores, unha sociedade onde se evita a metáfora, na que todo está ausente de
imaxinación, cando a ela é á que todos nos debemos. E esta novela está chea
desas metáforas presentadas dun xeito audaz, cunha estrutura que nos sorprende
e que estoupa en diferentes voces para ver a vida cos ollos de moitas persoas e
non dunha soa. Ollos que miran a unha realidade convertida en novela a través
da memoria, da infancia, da felicidade coas súas afoutas patas de elefante,
aínda que moitas veces as nosas miserias son quen de derrubar a eses elefantes.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. Diario de Pontevedra e El Progreso de Lugo 10/01/2016
Ningún comentario:
Publicar un comentario