Iolanda Zúñiga
firma este libro empoderado baixo o nome de Marleen MaLone, unha
muller que percorre todo un abecedario de homes cos que relata os
seus encontros sexuais, baixo unha óptica do foguete chea de humor,
porén, na que se agocha unha muller chea de historias.
Levávase tempo á
espera dun libro de Iolanda Zúñiga. Os seus anteriores textos,
‘Vidas pos-it (2007) e ‘Periferia’ (2010), este último gabado
co Premio Xerais de Novela, deixaron unha desas presenzas necesarias
para todo sistema literario. Una muller nova, arriscada nos seus
plantexamentos na escrita e propoñendo novos territorios para ser
explorados por autor e lectores. Pasou moito tempo dende aquilo,
sempre demasiado cando se trata dunha ausencia literaria, pero agora
esta rachouse coa saída do prelo de Xerais de ‘Noites de Safari’
que, aínda que rotuladas na capa co nome dunha autora chamada
Marleen MaLone, correspóndese co último traballo de Iolanda Zúñiga.
«Foi nunha terapia de
regresión onde comprendeu todo: na súa vida anterior fora unha
vedete, de nome artístico Marleen MaLone», así asume ela mesma ese
seudónimo co que Iolanda Zuñiga explora, ata a últimas
consecuencias da palabra, a unha serie de homes ordeados
alfabéticamente, dende apático, barbudo, casado, desflorador;
pasando por obsesivo, putañeiro, quixote, repoñedor; e chegando ata
viaxeiro, xocoso ou Zopilote. Con cada un deles a protagonista
explicará o seu comportamento sexual, xa que o derradeiro e tamén
primeiro fin deses encontros é o de botar un bon ferrete, a partir
de aí, e cos deberes feitos, toca amosar as conductas deses homes
baixo a óptica dunha muller dominante da situación, sen medos, que
selecciona as súas presas sen ningún tipo de rubor nunha sorte de
safaris nocturnos nos que a protagonista escolle a eses homes,
sabedora as veces dos seus defectos, pero que pouco lle importan ante
o emprego que fai deles (dos homes quero dicir).
E na novela, se algo
non deixa de sorprender, xunto a imaxinación (ou quizas non sexa
tanta) que desenvolve a autora en cada unha desas entradas
alfabéticas, é o emprego do humor, abofé que imprescindíbel á
hora de enfrontarse á hora de reflectir unha chea de situacións que
nos describen, e moito, como especie. Un humor que parte do emprego
dun léxico cheo de xiros e de dobles sentidos que constrúe o espazo
necesario para que esas historias non se convertan nun fío gume de
aceiro co que danar a sensibilidade masculina, tantas veces a flor de
pel, e que supoñemos quedará indemne ante o aquí escrito.
Aínda que
aparentemente deformadas, as veces, como unha esaxeración non nos
podemos afastar de que moitas desas situacións teñen moito que ver
coa realidade, con toda esa fauna que nós mesmos somos así como
dunha serie de actitudes que xorden das relacións entre homes e
mulleres. Comportamentos tantas veces adscritos a roles que se van
asentando na nosa sociedade e aos que lle vén moi ben que a escrita
xogue con eles nalgo que ao final non é tan xogo. Esa grosa capa de
humor tamén permite ir máis aló do que poden ser eses encontros
entre unha muller e homes diferentes, xa que permite, tamén, deixar
varias cargas de profundidade ao longo de todo o relato sobre
diferentes eidos da nosa sociedade, como a cultura, a que leva variós
revolcóns, e non precisamente dos que gosta a protagonista.
Tampouco podemos
afastarnos de como Iolanda Zúñiga non se queda só nesa exposición
exhibicionista da súa creación, desa moza consumidora de homes sen
demasiadas esixencias, xa que ese proceder amosa os desafectos do
pasado, o fracaso e a dor producida por relacións que un pensa
superadas, de aí o empoderamento para ser ela a que decida os pasos
a seguir, e así escoller as vítimas propiciatorias nunha sorte de
sacrificio para acougar as mágoas da alma.
Un regreso, o de
Iolanda Zuñiga que non defrauda, porque isto é o que se espera
dela, unha novela arriscada, desafiante, que se sae do común e que
procura facernos pensar a partir dunha serie de situacións que nos
poden parecer tan surrealistas ou irreais que, ao final, dámonos
conta de que forman parte da vida mesma por moito que riamos das
noites de safari.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 4/03/2018
Ningún comentario:
Publicar un comentario