O Museo de Arte
Contemporánea de Gas Natural Fenosa de A Coruña acolle unha mostra
fotográfica de Pablo Genovés. Unha suxerente proposta distópica
que nos adentra nuns espazos reconvertidos nun desastre natural que
provoca un forte impacto no espectador.
Vemos nos últimos
tempos a devastación da que é quen a natureza. Furacáns no Caribe,
inundacións na Asia, terremotos en México... o mundo ten unha
capacidade inimaxinábel para danarse a si mesmo, para facer da
destrución unha parte da súa propia realidade. Cando vemos as
imaxes destes sucesos na prensa ou na televisión adoitan ser imaxes
de rúas ateigadas de auga ou de edificacións derrubadas, pero que
imaxe teríamos se esa destrución afectase a un espazo artístico de
primeira magnitude?, como se visualizaría ese enfrontamente da
beleza co mal?
A mostra que dende o
pasado xoves amósase no MAC de A Coruña do fotógrafo Pablo Genovés
acolle esa inquedanza e a converte nunha serie de imaxes turbadoras
para o espectador. Unha reflexión distópica que semella levarnos a
outra realidade, a un mundo convulso e sometido ás leis da natureza.
Pablo Genovés é un dos artistas españois más recoñecidos, a súa
participación en diferentes mostras no estranxeiro confirman o
interese pola súa mirada e a súa capacidade para xerar unhas imaxes
nas que se agochan moitas preguntas, o que probabelmente sexa unhas
das situacións máis interesantes que se poida dicir dunha obra de
arte. Especialmente singular foi a presenza de Pablo Genovés a
principios deste ano no interior da Catedral de San Pablo de Londres
con catro grandes imaxes que aludían á inundación do propio
templo. Unha reflexión sobre ese enfrontamento de realidades co
artista propón a través da inxerencia fotográfica a partir de
imaxes antigas que atopa en mercadillos ou outras feitas por el mesmo
e nas que propón esa ensamblaxe visual. Nesa ocasión empregadas
cunha mensaxe de alerta arredor do cambio climático, pero esa clave
é case anecdótica ante as capacidades das imaxes, plenas de forza,
para a suxerencia doutras posibilidades ou percepcións.
Esas percepcións
espállanse dende ese enfrontamento do control humano, dende unha
arquitectura medida polo home fronte á liberdade da natureza, tamén
do simbolismo que se acolle neses espazos e a súa simbiose coa auga
ou como eses templos, feitos para someter ao home e para aplastalo
coa capacidade do poder, tremen fronte á potencialidade deses
elementos da natureza cando se desbocan. O título de ‘As mutacións
polifónicas’ alude a esa variación de motivos dentro dunha mesma
temática, de imaxes que, sempre en branco e negro, gozan dunha
indubidábel potencia expresiva que axuda ao noso desacougo, así
como a unha certa confusión visual que nun primeiro momento lévanos
incluso a dubidar da súa realidade ou non. A elección deses templos
barrocos coa súa exhuberancia ornamental e o propio sentido co que
nace ese estilo artístico chamado á teatralidade e a
monumentalidade para someter ao fiel, adoita converterse nun fiel
alidado para as pretensións do creador que ao fin e ao cabo é quen
de xerar beleza, de facer dun instante que semella previo ao fin un
canto á labor do home pero tamén da natureza.
Estas imaxes, entre o
onírico e a evocación dunha realidade paralela,configuran como en
calquera artista unha introspección sobre o que a Pablo Genovés lle
interesa amosar co seu traballo, ese carácter hipnótico da arte que
nos cuestiona a nós mesmos e a nosa realidade. Esas mareas,
acubilladas baixo cúpulas ou naves dunha igrexa, ou esas marexadas
que inundan maxestuosas salas ou palacios, tamén son unha
interrogante permanente sobre o paso do tempo, sobre como os séculos
vanse amoreando arredor do noso patrimonio, como as areas dun reloxo
poden ser tamén as ondas dun océano asolagador que actúa como unha
memoria que vai deixando atrás aquilo que se pode esquecer.
Non deixa Pablo Genovés
que nos esquezamos do pasado, tampouco dun posíbel futuro. Dende ese
equilibrio móvese unha fotografía que xorde da espectacularidade
pero que baixo esa faciana alude moito máis do que pensamos sobre o
noso mundo cada vez máis mutante, cada vez máis polifónico.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 1/10/2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario