Foguetes verdes (21)
A palabra de Olga Novo cítanos no territorio físico da Pobra do Brollón para esculcar no paso do tempo, na herba que medra como raigame dunha xenealoxía que se perpetúa na súa filla
A palabra de Olga Novo cítanos no territorio físico da Pobra do Brollón para esculcar no paso do tempo, na herba que medra como raigame dunha xenealoxía que se perpetúa na súa filla
OS ELOS DA FAMILIA,
semente dun espazo físico, son o alento deste poemario que deixa ao
lector sen folgos cando chega ao seu remate. Unha lectura chea de
matices, de forza e forzas telúricas que, partindo da propia terra,
mestúranse coa capacidade do ser humano de amar. O amor que todo o
enche, o amor polo pai, o amor cauterizado nunha filla. Dúas liñas
temporais que son unha soa. Aí, xusto aí, é onde fica a poesía de
Olga Novo (A Pobra do Brollón, 1975), como un fito vital, a
sinalización dese tránsito do pai á filla e á neta.
É unha escrita coa
tinta da emoción e sobre o gume da liña da vida, no que a poeta é
quen de enlearnos pola contundencia dunha poesía que non deixa
recantos para a distracción. A perda do pai e a chegada dunha filla
colocan á nosa protagonista no medio dunha estirpe e no miradoiro
que permite recuperar o amor infindo por quen marchou pero que deixou
a súa pegada nos camiños polos que pasou un tractor ou a
oralidade dos poemas que xorden «cando o trigo se deita ante unha
orde do vento». Dende ese miradoiro privilexiado recupérase unha
memoria que se converte tamén no camiño da liberdade, da necesidade
de ser amada e da celebración da Feliz Idade de Lúa, a recén
chegada. O abrente dunha nova dimensión temporal que xorde do feito
de parir, da chegada a ese territorio inzado de sentimentos como é a
aldea, e que se amosa como a cápsula na que o latexo orgánico da
familia resiste e mantén todo o seu sentido fronte ao exterior.
O poemario divídese en
sete partes, unha estructura na que chegamos a entender unha certa
fractalidade nese camiño, nese superar diferentes aneis da vida que
se engurran entre si. Azares, estructuras, preguntas ou emocións
súmanse para xerar ese itinerario convulso no que se hai unha
realidade incuestionábel é a que vén dada pola terra e a nosa
pertenza a ela. «Dei a volta e comín terra/só para coñecer o teu
sabor/e o pracer mineral da miña lingua», escribe Olga Novo nun
poema, ‘Amor fou’, que causa estremecemento e no que reflicte
toda a súa existencia dende o apego a súa contorna, á familia e á
unha lingua que quizais son todo a mesma cousa, a fiel dimensión na
que se establece Olga Novo para sentir o que é estar viva e procurar
acadar unha harmonía imposíbel de lograr sen a conxunción de todos
eses elementos. Ese poema pecha o libro como unha fotografía en
movemento na que rexistramos todo o que supón facer poesía,
converténdoa no compás que resume o paso dunha persoa pola vida.
Dende 2011 non tiñamos
novidades na poesía de Olga Novo. Oito anos que abofé son os que
fixeron levedar esta ‘Feliz Idade’ de territorios e latexos, de
familia e natureza que constrúen un libro que non semella un libro
máis. Un esforzo dende a poesía por poñer palabra onde os
sentimentos se preguntan a si mesmos sobre as súas canles para
afirmarse como parte de nós mesmos. A palabra ponlle corpo a todo
iso, a palabra é o refuxio amniótico fronte unha realidade exterior
da que tantas e tantas veces paga a pena fuxir. «A poesía move
obxectos na distancia», é o comezo dun deses poemas dos que un non
se poderá afastar durante moito tempo. Nesa liña inicial a poesía
revela a súa forza para nomear, pero tamén para sentir no noso
interior como as cousas poden mudar dende ese rol da palabra.
‘Feliz Idade’ que
Kalandraka edita dentro do seu selo poético ‘Tambo’, é a
necesidade que tempos de ter na poesía un acubillo para sentir que o
máis próximo a nós converxe cara a posibilidade de ser o que nos
faga mellores, o que acade unha digna beleza sempre e cando nos demos
conta do seu valor.
Publicado no Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 22/03/2019
Ningún comentario:
Publicar un comentario