Achegarse á
mítica casa estudio de Leopoldo Nóvoa na Armenteira é recuperar o
magnetismo da súa presenza
Interior da vivenda de Leopoldo Nóvoa na Armenteira coa cheminea no seu centro (Javier Cervera-Mercadillo) |
HAI AUSENCIAS que son
un fondo baleiro. Pegadas de seres cunha forza tal que deixan coa súa
morte un rastro que o tempo, por moito que o vaia modelando, é
incapaz de borrar. Ao pasar uns minutos na vivenda e tamén estudio
que Leopoldo Nóvoa creou como unha peza máis do seu traballo
artístico a carón de Susana Carlson e co maxisterio do seu amigo e
arquitecto Celestino García Braña, dámonos conta desa enerxía que
un dos creadores máis importantes da nosa plástica deixou en cada
un dos espazos que forman parte desta construción, aberta á
pracenteira e inspiradora contorna do mosteiro de Armenteira.
Nese interior un
percibe o tempo, o tempo do pasado dunha casa que foi antes que esta,
pero tamén do tempo humano de quen a habitou. Un artista que
entendeu a súa propia vida como parte dun proceso de creación que
ía máis alá da concreción mental nunha obra de arte. Mobles
deseñados por el mesmo, estruturas que xeran un ambiente no que as
liñas e as materias parece manter presente na súa
tridimensionalidade o que foi a súa obra. A lembranza inacabable do
construtivismo de Torres García, ou o protagonismo dos materiais que
pouco a pouco foron colonizando as súas superficies de traballo,
deixan en cada unha das estancias o latexo de quen argallou todo
isto, concedéndolle ao visitante esa sensación dunha personalidade
inesgotable no tempo, alguén que manexou a súa obra como ferramenta
para tentar ler o mundo, para calibrar cómo os acontecementos que
rodearon toda unha vida podían formar parte dun discurso artístico.
Un feito dunha grande complexidade e trascendencia ao manexarse
Leopoldo Nóvoa no terreo da abstracción, onde a forza xorde non da
representación fiel da realidade, senón dunha concreción
sensorial, ao traducir a realidade a través do corazón e da mente
do artista. Nese proceso este espazo en Armenteira era un
laboratorio, a outra cara do seu atelier parisino, o espazo que se
chantaba na súa terra orixinal, da que tanto tempo estivo afastado e
á que cada vez máis precisaba volver. Escribe José Saramago na
cita que da pé ao seu libro ‘A viaxe do elefante’, aquilo de que
«Sempre acabamos chegando a donde nos esperan». Galicia esperou
sempre por Leopoldo Nóvoa e Leopoldo Nóvoa construiu en Armenteira
a súa gran árbore baixo a que dar acougo a súa alma ata o fin dos
seus días, sen durmir (como fixera o seu veciño San Ero) máis
que o necesario para seguir medrando nas posibilidades da súa obra.
Dende o incendio que arrasou o seu estudio de París, con toda unha
vida dentro, o artista entendeu de xeito intelixente que as
posibilidades da obra de arte o obrigaban a unha nova revisión do
que estaba feito e a plantexar un novo camiño. En París a cinza
venceu á luz, pero Leopoldo Nóvoa soubo ver na cinza a luz dunha
nova obra. Un corazón que comezou a bater, un diapasón que dende
entón afinou unhas pezas incríbles nas súas inesperadas
conquistas.
É fermoso pensar nesa
sólida cheminea de ferro ocupando o espazo central do gran salón
como o corazón desta casa. O lugar no que a realidade dos materiais
converteuse en materiais creativos, en cinzas que posteriormente
pousábanse nos seus lenzos para xerar unha íntima paisaxe do
exterior. Refírome ás guerras que nos puxeron ante o espello
da nosa propia miseria humana nesta pretendida civilizada Europa.
‘Next time the fire’. O Apocalipse. Sentimentos que aterraban nos
cadros, pero que ao mesmo tempo deixaban unha pátina de
trascendencia entre as pedras e o formigón dunha casa que tamén
medraba ao tempo que o facía a súa obra.
«En que mundo
estabas/se non chegaba a ti o frío da sombra,/o berro da cinza/no
corazón do fogo». Escribiu, nun inmenso poema, o seu amigo Xavier
Seoane. Frío, sombra, berro, cinza, corazón, fogo. Palabras dunha
poesía que tamén son palabras da pintura de Leopoldo Nóvoa,
quizais o pintor máis poeta dos que tivemos nesta terra, e algo diso
tamén se mantén aínda flotando no aire da súa vivenda. A poesía
é presenza dunha ausencia, condensar o incondensable, e iso é
precisamente o que un sente nese fogar, nese estudio, entre cadros
metidos en plásticos como poemas agardando polo papel, fronte a
botes con materiais que quixeron ser verso ou pintura e agora son
testemuñas de quen as concebiu. Emocións entre cadros, paredes e
fotografías. Un milagro no tempo que tamén ten un heroe, como
acontece en todo espazo mítico, o seu nome, Samuel Fontán, quen
tanto o axudou para manexar as súas obras e quen mantén hoxe vivo
este corazón de fogo como a mellor homenaxe a un creador eterno.
Publicado en Revista. Diario de Pontevedra 22/02/2020
Ningún comentario:
Publicar un comentario