En
1942 Nova York asiste á estrea de Casablanca. Uns meses antes os Estados Unidos
entraron no conflicto bélico da II Guerra Mundial no que se desenvolve o
argumento do filme. Máis aló dese momento histórico concreto, Casablanca é unha
reivindicación da liberdade do ser humano, do amor e do compromiso. Cuestións
que non entenden de acotacións temporais e que fixeron que setenta e cinco anos
despois Casablanca sexa moito máis cunha película, converténdose nun mito que xorde
dunha serie de circunstancias singulares que se produciron ao longo da súa
realización.
AÍNDA
QUE pasen outros setenta e cinco anos máis, sempre nos quedará Casablanca. Un
título que é algo máis que unha película, converténdose nunha especie de soño
no que moitos se senten reflectidos ao longo dos anos. Papeis que amosan
posicións que moitos asumirían como propias naquel tempo da Guerra Mundial,
pero papeis, tamén, cuxos clichés se perpetúan ao longo dos anos para que
sucesivas xeracións de espectadores empaticen co desencanto existencial de
Humphrey Bogart, co conflito amoroso de Ingrid Bergman, co compromiso na súa
misión de Paul Henreid, e ata cos propios secundarios e as súas contradicións.
A historia do Café de Rick, o desexo de liberdade do ser humano, a loita contra
o nazismo ou unha historia de amor que sobrepasa calquera dimensión temporal ou
espacial, son os fíos cos que tecer unha historia que se completa cuns diálogos
brillantes, unhas interpretacións cheas de inspiración e con esa especie de
maxia que só o cine é quen de acadar cando se xuntan unha serie de elementos
dun xeito imprevisíbel.
O
máis fascinante dese éxito renovado ao longo de diferentes xeracións, e por
moito que o tempo pase, como di a súa inesquecíbel canción, é que curiosamente
xorde de toda a improvisación que caracterizou o seu nacemento e rodaxe. Unha
serie de incertezas que se foron corrixindo xornada tras xornada pero que o que
finalmente acadou foi un estado de alerta máxima por parte de todas as
diferentes compoñentes do filme: dirección, actores, guión, decorados... que ao
final se enguedellaron como poucas veces se ten visto no cine, algo que non se
chega a producir incluso en películas moito mellores, pero é que a historia deCasablanca é
a historia dun mito.
Un
mito que ten a súa orixe nunha obra de teatro que Broadway nin sequera levou á
escea, o que xa é un estraño punto de partida na industria de Hollywood, que só
se preocupaba de adaptar en pantalla aquelas producións teatrais de éxito. Pero
o destino comezaba a escribirse en liñas tortas, como aquel primeiro guión que
escribiron Murray Burnett e Joan Alison cando en Europa coñeceron in situ o
drama dos refuxiados políticos e entraron nun café de Viena ambientado por un
pianista, para, alí mesmo, saber das rutas dos refuxiados que fuxían de Europa
dende Marsella, Lisboa ou Marrocos. Hollywood colle o proxecto nas súas mans
dentro desa corrente de filmes que se achegaban ao conflito para que o público
americano fose conectando cos movementos dos seus políticos e o novo escenario
internacional no que estaban os Estados Unidos. Os irmáns Epstein, Howard Koch
e Casey Robinson artellan o guión ao tempo que a produtora, a Warner Bros,
poñía a dirección nas mans de Michael Curtiz, enorme profesional do cine e da dirección,
pero sen o talento e a xenialidade de moitos dos seus colegas. Era o momento de
buscar os protagonistas, algo esencial no cine dos grandes estudos de
Hollywood, sempre competindo por dispoñer daquelas facianas que realmente eran
as que achegaban o público ás salas de cine. Ronald Reagan, Ann Sheridan,
George Raft, Hedy Lamarr ou Michèle Morgan foron algúns dos nomes elixidos e
cos que mesmo se chegou a falar pero o destino, tan presente dentro como fóra
da pantalla, puxo fronte a fronte a Humphrey Bogart e a Ingrid Bergman. A
partir deste intre xa había moito feito, imposible xa imaxinar outro tipo de
miradas entre outros protagonistas ou unha bágoa diferente correndo pola
meixela desta actriz. Bogart e Bergman xa eran Rick e Ilsa para o resto dos tempos.
Pero
aínda quedaba o maior quebracabezas da película, o seu guión. Os iniciais
irmáns guionistas, reclamados por Frank Capra para realizar documentais de
adoutrinamento militar, abandonaron o traballo e os que retomaron o proxecto
foron fornecendo o guión nos elementos que máis lles interesaban: Koch incidiu
na moralidade en tempos bélicos, mentres que Robinson puxo o seu empeño en que
medrase a compoñente romántica da historia. Así, as diferentes achegas foron
medrando os diferentes elementos que ían facendo levedar todo o que acontecía
nese Café de Rick que é o epicentro da historia, o punto de encontro en
Casablanca de persoas que fuxían de Europa, pero que precisaban os
salvocondutos que os levarían aos Estados Unidos. O café, todo un microcosmos
do escenario bélico, componse dun enxamio de personaxes fascinantes, cheos de
atractivo para o espectador, pero sempre xirando en torno a Rick e a súa
chaqueta branca acotío envolta en fume. Nada se move sen que Rick faga un
xesto, nada se entende sen que Rick o asente cunha das súas frases eternas,
nada acontece neste café de Casablanca sen que Rick estea presente. A chegada
de Ilsa, un antigo amor de Rick, precisamente a este café —con todos os que
había no mundo—, acompañada do seu marido, un heroe da resistencia na procura
de dous salvocondutos precisos para fuxir dos nazis, fai entrar en acción o
pasado, unha pesada lousa que tanto Rick coma Ilsa aínda levan sobre eles. É o
momento de amosar o compromiso co ser humano e a consecución das liberdades, o sacrificio
da felicidade persoal polo ben común. E a todo iso o guión arranxábase cada
día; a propia Ingrid Bergman cóntao nas súas memorias: "O guión
modificábase sen descanso, rodábamos a diario a partir de cero. Ninguén sabía
en que lugar acontecía a trama nin como finalizaría. Eu lle preguntaba a
Michael Curtiz aspirando a saber de quen estaba namorada, e el me
respondía: 'Aínda non o sei, mentres tanto..., actúe'". De poucas maneiras
se pode reflectir mellor ese estado de incertidume ao longo de todo o proceso
do filme. E a confusión das miradas de Ingrid Bergman, que nin sabía do grao de
namoramento que debía aplicarlles, non só ás dirixidas a Rick, senón ás
adicadas ao seu propio marido. Tamén o final se suma a esta cerimonia da
confusión: ninguén sabía como rematar a historia, se Ilsa se iría co seu home
ou se quedaría en Casablanca, se Rick debía bicarse con Ilsa nese aeroporto ou
non, ou que diálogos dicir. Todo ese neboeiro de ideas semella estar presente
no final e o espectador experimenta no ambiente esa incertidume que é realmente
axeitada para o desenvolvemento da narración. Milagrosamente as pezas do
crebacabezas encaixan; Ilsa ten que marchar, Bogart rexeita bicala e a conversa
entre Rick e o capitán Renault convértese no mellor final, e un remate que
pasará á historia repetíndose unha e mil veces en diferentes situacións.
E é
que Casablanca é unha película eterna, inesgotábel e, como dicía
Billy Wilder, "sen ser a mellor é a película máis amada, pois a riqueza
das súas angulacións e ambigüidades ofrece tantos pregos que sempre, cando se
volve ver, vese por vez primeira". Coa película feita as circunstancias
seguen xogando ao seu favor. Tras a entrada de Estados Unidos na guerra e logo
de varios reveses en batallas, comezan a chegar as vitorias. É o momento de
golpear o norte de África. O 8 de novembro, 35.000 soldados aliados desembarcan
na costa cercana a Casablanca. Todo o mundo sabe xa onde está Casablanca e non,
como di Miguel Fidalgo na súa biografía de Michael Curtiz, pensa que é o nome dunha
cervexa mexicana, como suxeriu un directivo da Warner. O 26 de novembro
estréase en Nova York e en xaneiro de 1943, no resto do país. Comezaba o mito,
tamén o éxito de recadación. O estudo plantéxase unha segunda parte titulada Brazaville,
hoste da Francia Libre que Renault lle suxerira como destino a Rick ao final da
película, pero iso é o comezo dunha grande historia que non chegou a filmarse.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo. 21/05/2017