Non estamos na nosa literatura moi afeitos a este tipo de obras. Aí
reside o primeiro gran mérito desta, ao enfrontarse a un relato de gran
profundidade, tanto na extensión como nas súas pretensións, dentro dunha
paisaxe sempre complexa como é a que xera unha guerra. Lonxe de interesarse por
unha loita próxima a nós, Francisco X. Fernández Naval lévanos ata a fronte
rusa na que a División Azul e os voluntarios que a compoñían, loitaron contra a
ameaza comunista. Afastada é como semella ao falar de Rusia, de comunistas, de
neves e máis elementos que conformaron aquela paisaxe sempre desoladora, pero a
segunda gran virtude do libro é o ser quen de achegar aqueles episodios á
realidade do noso pobo. Un capítulo descoñecido, ou mellor que descoñecido,
cheo de sombras, que moitos non coñeciamos e que tras esta lectura amosa un
aspecto completamente diferente.
O autor sitúanos ante esa faciana para mirarnos a nós mesmos, para
rastrexar o noso pasado como él mesmo fixo tras abrir unha caixa de marmelo, da
que, como naquela caixa de Pandora, xurdiron toda unha chea de pantasmas ás que
Fernández Naval se empeñou en sacarlles a saba. Sabas baixo as que había toda
unha historia familiar, ben oculta polo que podía supoñer que un dos seus
membros acudise voluntario a defender o fascismo. Unha mácula no álbum familiar
que se agochou nunha fermosa caixa de marmelo. Ao abrirse apareceron toda unha
serie de cartas que son as que van fiando cada un dos capítulos que compoñen o
libro, pero tamén imaxes, fotografías tan engaiolantes como a que forma parte
da portada do libro, así como outras que tamén son ingredientes do soporte
narrativo que nos atopamos ao longo do relato. Expiar a memoria dunha familia,
a través desa achega teraéutica que posúe a literatura para limar o pasado ao
suturar as feridas que a vida e a historia pode deixar en nós, é a causa que
emerxe como motivo para iniciar este longo percorrido que ocupou de xeito
teimudo ao autor, desprazándose incluso até os escenarios daquelas mortes e
frustracións en territorio daquela soviético. Un poupar ao que foi todo aquilo
que permite que a novela teña un latexo de vida, amosándonos as sensacións
xeradas nun lugar que chegou ata as beiras do Miño en forma dun inverno
acubillado no interior dun protagonista chamado Alfredo que, como tantos, viuse
envolto nas miserias da guerra con independencia de cales foran as súas
motivacións.
Catro serán as voces que nos achegan esa historia, o que vén a compoñer
unha axeitada conxunción de miradas arredor da historia que ensancha as súas
perspectivas ante o lector amosando as posicións de varios dos protagonistas
ante a vida de Alfredo. Presentándose, deste xeito, un vigoroso relato que pese
as súas 400 páxinas, deixase manexar ben por quen decide abrir esa fiestra da historia,
como un día a abriu Francisco X. Fernández Naval.
A súa reactivación da memoria familiar ao botar raíces nun libro
espállase ante todos nós como unha búsqueda, a das respostas para solventar as
dúbidas dun tempo de medos e desafíos para unha sociedade dubidosa de si mesma
e cunhas ramificacións que aínda hoxe penduran ata nós. ‘A noite branca’, co
seu manto rexenerador, vai nesa dirección de relativizar as cousas, de
difuminar as liñas que separan aos malos dos bos e cunha última cuestión que
lle concede á novela a sempre necesaria sensación de actualidade, e sobre todo
de compromiso co noso tempo coa conexión daquela guerra cun conflito que hoxe
segue a provocar dor e sufrimento, o de Afganistán. Tempos diferentes, pero
guerras tan estúpidas como dolorosas para o ser humano.
Publicado en Revista, Diario de Pontevedra e El Progreso de Lugo
Ningún comentario:
Publicar un comentario