Rue Saint-Antoine nº 170
Roteiro. Poucos miradoiros máis
fascinantes dende os que ollar a unha cidade que dende un café. Unha loita
entre o interior e o exterior na que se reflicte o acontecer diario. A
publicación dunha singular guía sobre Pontevedra levoume a participar nela
cunha mirada dende algúns deses cafés, dende aqueles máis históricos
convertidos nunha referencia.
O Café foi dende sempre o espazo da
modernidade. O ámbito urbano no que tiñan lugar as relacións entre as persoas,
os cambios de impresións, os faladoiros, en definitiva, o lugar de encontro
entre diferentes percepcións da realidade. Nas décadas iniciais do século XX
Pontevedra fixo do Café, ao igual co resto das capitais europeas, un espazo
lúdico no que un se podía mover máis comodamente. dun xeito máis libre, e ese
reduto de liberdade é tamén fundamental á hora de achegarse a eles. Catro cafés
subsisten dende esas décadas, o Café Moderno (1903), o Café Savoy (1936), Café
Blanco y Negro (1943) e o Café Carabela (1947). Os catro forman parte da nosa
historia como sociedade pero tamén da historia de cada un de nós.
É por iso que á hora de participar
desta idea que xurde do Concello de Pontevedra e da Universidade de Vigo,
coordinado dende a creatividade de Portal 48 para facer unha publicación que
recollese diferentes itinerarios pola cidade de Pontevedra, coido que hai
poucos espazos máis vizosos para achegarse a unha cidade que dende os seus
cafés. Espazos entre o exterior e o interior separados por unhas fiestras que
actúan de protección, pero tamén de miradoiro sobre as rúas e prazas da cidade
ás que a mirada se dirixe entre grolo e grolo de café ou trala lectura das
liñas dun libro. Falar de cafés en Pontevedra sería facelo dunha chea deles,
lugares máis ou menos recentes cheos de historias e lembranzas que xa forman
parte do devir da cidade, do seu pulo diario, pero a hora de facer unha
obrigada escolla por cuestións de espazo estaba obrigado a cinguirme a catro
deses cafés e abofé que estes catro son as referencias históricas na cidade.
Falar do Moderno, Savoy, Blanco y Negro e Carabela é facelo da propia
Pontevedra e de todos nós.
Ambolos dous actúan como os custodios
da praza, os bastións dun espazo urbano feito para a vida da cidade, para o
lecer, a festa ou calquera tipo de celebración común, pero tamén para os
instantes de intimidade, o dos cativos e os maiores, en definitiva, o corazón desta
cidade. A un lado o Savoy ao outro o Carabela. O Savoy ábrese ao gran teatro da
Ferraría, coas súas xentes indo de aquí para alá, ao Mercado, ao Museo, polos
Soportais, subindo a San Francisco, mentres as camelias desafían ao tempo
natural e enchen de cores unha praza feita para capturala vida. Cristais
adentro, a vida dun café histórico, de tertulias de xente da cultura en tempos
nos que a cultura non estaba moi ben vista, os recordos de Paquito, aquel
camareiro inesquecible, pero tamén as ventanillas para venda de entradas para
os touros ou para o Pontevedra. Agora asómase ao século XXI cunha nova
decoración axustada aos tempos pero mantendo un aire cheo de cultura, pequenas
exposicións, concertos de jazz e as escaleiras da Libraría Lello coma un ascensor
para vela plaza dende a súa parte superior. O mellor regalo cos seus donos nos
fixeron aos seus clientes.
Na praza da Estrela o Carabela é unha
secuencia do exterior. Unha especie de película cinematográfica que, dende cada
ventá, atrapa un anaco do exterior. O convento de San Francisco, A Ferraría
coas torres da Peregrina ao fondo, os Soportais, as xentes... instantes que se
converten nun só ao mirar sobre a barra, a esas ‘ilustracións’ que Conde Corbal
deixou xa para a historia como recordo dunha cidade que se desdobla e que se
mergulla en si mesma para tentar explicarse. Un xogo de espellos que en certos
momentos convértea nunha cidade irreal que vai e ven, que se escapa ante a nosa
mirada como aquela cidade levitante dun Gonzalo Torrente Ballester que paseou
por estes dous cafés cómplices da Ferraría e o seu latexo común.
O Café Moderno é o máis antigo dos
catro. A representación dun novo século que faría de Pontevedra unha cidade
chea de feitos vangardistas. Un deles este Café Moderno no que se proxectaron
as primeiras películas da cidade, onde a máquina do café asubiaba para facer
que o volume subira nas conversas dos que ían ao gran faladoiro dos anos vinte
e trinta do século pasado. As súas paredes enchéronse ben cedo dunha decoración
que ía máis alá de ser só iso, e se convertía nun muestrario da pintura daquel
tempo. Monteserín, Carlos Sobrino, Luis Pintos Fonseca... máis tarde chegarían
Laxeiro, Leiro ou Álvaro Siza para converter a ese Café Moderno nun cofre cheo
de tesouros. O tempo conxélase nese reloxo feito por Arturo Rey, agullas que
marcan o paso do tempo que en Pontevedra é diferente ao do resto dos lugares.
Terraza do Blanco y Negro |
E a derradeira parada, o Blanco y
Negro, un café dentro dun xardín ou un xardín dentro dun café. Séntome nos seus
cómodos sofás e os ventanais ábrense nun espectáculo de visión e memoria ás
Palmeiras, berce do Pontevedra c.f., a un espazo de xogos fondeado na nosa
memoria infantil, o camiñar cara os institutos e aquel Circo-Teatro no que se
despediu a Ravachol. Ese Circo-Teatro métese no interior do Blanco y Negro
cunha foto que volve a facernos xogar co dentro e fora, coa cidade que foi e a
que é, en definitiva, parte dun camiñar común que agora é libro para
continualas pegadas dos que antes ca nós viviron esta cidade e agora somos nós
os que a vivimos.
Prismas
da cidade
Varios
autores
Alba
Blanco, Alexis Parada, Basilisio Fernández, Bernardo Carballal e José Luis
Carrasco, Cristina Taboada, Diego Castro, Fruela Alonso, Hermanos Maquieira,
Iria Ríos, Javier Nogueira, José Chas, Laura Romero, María Lusquiños, Marta
Moldes, Nicolás Balea, Pablo Campos e Mayte Vidal, Rafael Santomé, Ramón Rozas,
Roberto Rivas e María Campo son os autores que plantexaron os diferentes
percorridos para gozar da cidade de Pontevedra.
Publicado no Diario de Pontevedra 6/07/2015
Ningún comentario:
Publicar un comentario