"David
Bowie é soamente un señor guapo que canta moi ben, e é verdade porque o dicía
ela, pero esta canción non pode morrer co paso do tempo". Este é o final de
‘Anagnórise’ que segue a un anaco da canción ‘The man who sold the world’ do
cantante británico, e que ben pode ser o final de cada unha das tarefas que Mª
Victoria Moreno emprendeu na vida. Cancións que non morren co paso do tempo.
Cada unha das súas facianas vitais: escritora, ensinante, parella, nai, amiga,
paseadora de cans, contadora de contos... son cancións que, por moito tempo que
pasen, seguirán soando entre nós.
Cancións
que xuntas soan para configurar a banda sonora dunha vida que, como o son do
vento, extendeuse por toda unha cidade. Polas aulas dos centros de ensino nos
que traballou, polas librarías que adoitaba frecuentar, polas rúas e parques,
como o de Campolongo, no que camiñaba cos seus cans, polas presentacións dos
seus libros, polas súas lecturas aos cativos dos seus contos, os escritos e os
que imaxinaba nese momento na súa cabeza. Unha vida chea de cancións que
converteron a Mª Victoria Moreno en moito máis cunha escritora, facendo dela
unha presenza eterna na súa cidade.
Foi
a cidade de Pontevedra outra das súas músicas favoritas, unha cidade que amou
dende o primeiro momento no que chegou a ela, unha Pontevedra gris e escura,
pero que co paso do tempo converteuse en luminosa e na cidade axeitada para
extender a súa humanidade por ela. Unha cidade ten que ser como unha persoa, e
respostar ao que a persoa precisa para facer da vida goce e conexión cos
demais. Cando unha cidade é agresiva e se converte en inhumana deixa ao cidadán
sen posibilidades de ser feliz. Mª Victoria Moreno fixo desta cidade un ámbito
de felicidade e gozou dela como parte da súa banda sonora, a que lle permitía
saír a pasear cos seus cans e tamén a engaiolar aos cativos que sabían daquela
muller que lles contaba cousas tan fermosas que lles removía a imaxinación. A
eles respectounos moito, tratándoos como seres intelixentes e non como pequenos
sen capacidade para pensar. Os seus alumnos foron os seus ‘cachorros’, como ela
mesma os chamaba, e xunto a eles compuxo algunhas das cancións máis fermosas da
súa vida, as cancións que verdadeiramente se converten en eternas, as que aínda
resoan no interior daqueles alumnos que hoxe están orgullosos de que a súa
mestra sexa recoñecida. Eles ademais a valoran polo moito que os axudou, sempre
dende o anonimato e coa ferramenta de outorgarlles a confianza necesaria para
facerlles crer nas súas posibilidades como seres autónomos. Que música tan
fermosa!
A
eses mesmos ‘cachorros’ foi aos que dirixiu os seus libros, eles foron os
protagonistas dun relatos feitos dende eles, por eles e para eles. Fixo da
literatura xuvenil un xénero recoñecido cando non o era, e a súa escrita aínda
que destinada a mozos e mozas, afastábase das liñas infantís doutros creadores
que non respectaba como merecían ás persoas neses intres tan concretos das súas
vidas. Eses relatos sabían ben o que acontecía arredor das súas preocupacións e
inquedanzas, xa que levaba moitos anos preocupándose polas súas problemáticas e
así, textos como ‘Anagnórise’, son xa libros de referencia non só dentro dese
xénero, senón tamén no conxunto do noso sistema literario.
Na
miña EXB ou no Bacharelato non se contemplaba a lectura deste texto, tocáronme
libros como ‘O triángulo inscrito na circunferencia’ de Víctor Freixanes ou ‘Xa
vai o griffón no vento’ de Alfredo Conde, chegando ‘Anagnórise’ a casa da man
do meu irmán, máis pequeno e ao que lle tocaron lecturas diferentes. O bo dos
libros, de querelos e conservalos, é que tamén son como as cancións, nunca
morren e seguen soando nos nosos andeis, aínda que sexa en silencio, ata que os
colles. Poucas xornadas despois de que Mª Victoria Moreno fose elexida como
protagonista da edición deste ano do Día das Letras Galegas busquei na casa da
miña nai, que é onde aínda se agochan eses libros que sementaron o que somos e
que seguen soando ás emocións da mocidade. Alí estaba, era un exemplar da
colección ‘Árbore’ que naceu en Galaxia ao coidado de Antonio García Teijeiro,
David Otero e ela mesma, e boteime a aquela canción xa pasados os corenta, pero
que ben seguía a soar.
Unha
escrita brillante, quedeixa en cada parágrafo unha reflexión arredor, xa non só
da xuventude, senón da nosa sociedade, dos clixés de xénero, das relacións
entre home e muller, do paso do tempo, da necesidade do amor, e todo iso cunha
linguaxe natural, en absoluto afectada e que deseguida establece a complicidade
co lector para levalo a esa viaxe que sempre é a súa literatura, pero aínda
máis neste libro máxico.
Devolvo
o libro ao andel, no repouso da súa música silenciosa acubillada polo paso do
tempo. Quizás a próxima lectora sexa algunha das miñas fillas. Eche ben certo
iso de que as cancións non morren co tempo.
Publicado no Especial Letras Galegas. Diario de Pontevedra 17/05/2018
Fotografía. Rafa Fariña
Ningún comentario:
Publicar un comentario