[Ramonismo 42]
Paula Cons debuta de xeito brillante no cinema de ficción con ‘La
isla de las mentiras’, a historia do Santa Isabel
NUNHA
SECUENCIA de ‘La isla de las mentiras’, que aínda podemos ver nos nosos cines,
o xornalista interpretado por Darío Grandinetti pregúntalle ao fareiro da illa
de Sálvora, Aitor Luna, pola forma que teñen uns cons que se atopan diante
deles. O fareiro alude aos mitos, aos relatos máxicos e ás lendas que enchen a
nosa terra, pero el, que tamén exerce de mestre cos chamados colonos da illa,
explica, baixo os postulados da razón, a composición material daquelas rochas e
o efecto da erosión, do vento e do mar, sobre a súa superficie para xustificar
o capricho desas formas.
Esa secuencia
serve para amosar como o vivir nunha illa, nun ecosistema tan singular marca a
vida dos seus habitantes, pero tamén nos serve para achegarnos ao debut da
directora Paula Cons (Compostela, 1976) no mundo da ficción, e como unha
traxectoria artística é quen de mudar en función das circunstancias que a
rodean. Afeita a traballar no xénero documental ese interese polas historias
agochadas na nosa terra levou a Paula Cons a descubrir o relato do afundimento
do Santa Isabel fronte a illa de Sálvora.
Non tardaron
en asomar, como o restos do naufraxio, preguntas, pero sobre todo unha
inquedanza por contar a historia daquelas mulleres que foron auténticas
heroínas, ao botarse ao mar para rescatar a máis de corenta persoas dunha morte
segura. A historia, os rumores, pero sobre todo, o tratarse de mulleres,
fixeron o resto. Que esa historia permanecese ben agochada baixo a superficie
da nosa historia oficial, para só saír en certas investigacións ou sondeos
xornalísticos, explica moito do que somos. Da nosa falta de orgullo, da nosa
pouca intención en coñecer onde están as nosas afoutezas e, sobre todo, a pouca
confianza en nós mesmos. Abofé que pensar naquelas tres mulleres levou a Paula
Cons a mudar o seu labor documental, que tamén, e de xeito afortunado, está
presente en todo o que rodea a un filme moi respectuoso cos costumes do mar e a
ambientación, para así lanzarse a facer unha película de ficción.
E que
acontece ao remate da proxección? Pois seguramente o mesmo que lle pasou a
Paula Cons cando coñecía máis e máis cousas daquela historia. Que o capítulo
daquel naufraxio, no que chegaron a morrer 213 persoas nunha fría noite do 2 de
xaneiro de 1921, a medida que se suceden os minutos, queda nun segundo plano de
interese, sentíndonos absolutamente atrapados nas historias e comportamentos
daqueles seres humanos illados do mundo. Paula Cons revélase como unha
extraordinaria directora de mulleres e que con nomes como os de Nerea Barros,
Victoria Teijeiro, Ana Oca ou María Costas (abraiantes todas elas) configura
ese universo feminino de mulleres marxinadas polos homes, de seres atrapados,
ameazados nunha contorna hostil dende o físico e o humano, que as leva a actuar
case como animais coas gadoupas sempre afiadas nunha actitude de defensa.
Así é como as
pesquisas dese xornalista por tentar aclarar o que sucedeu aquela noite, ante
feitos escuros que asoman non filme, vense superados por como interactúan aqueles
seres que, como os cons da illa, son traballados paseniñamente por unha erosión
física e mental que leva a cada unha delas a tomar certas decisións imposibles
de entender nun ámbito máis domesticado. Unha illa que se configura como un
personaxe máis, a parte dunha historia que máis alá de ser paisaxe é o gran
activo da narración, tamén illa como feminino, illa como unha muller zarandeada
non só pola propia natureza, senón polo silencio, pola noite convertida en
caixa de Pandora onde de novo, como na mitoloxía clásica, todos os males
semellan recaer no lombo das mulleres. Mulleres que non deixan de traballar, de
facerse ao mar, de labrala terra, de atender ao fogar, unha loita permanente
que xa de por si debería ser suficiente para a louvanza pero que, neste caso
concreto, tivo a oportunidade de pasar á historia cunha heroicidade á que se
quixo someter baixo o pano da dúbida.
Paula Cons
sobrevoa arredor desta historia de naufraxios pero sobre todo de vidas mudas,
de historias que ficaron caladas e que, case cen anos despois, teñen unha
axeitada revisión para poñer a nosa historia en valor, algo ao que esta
xornalista non renuncia dende ningún dos ámbitos profesionais polos que pasou,
dende ese xornalismo, ou co guión de traballos como ‘Lobos sucios’, ou a moi
interesante, e tamén reveladora dun episodio escuro da nosa historia, ‘La
batalla desconocida’, xerme dun futuro proxecto de serie televisiva en formato
western que alumee na extracción de wolframio por parte dos nazis durante a II
Guerra Mundial. Historias que fan mudar a pel de quen as conta, como mudan os
cons en Sálvora.
Publicado en Revista. Diario de Pontevedra 31/10/2020
Ningún comentario:
Publicar un comentario