As Irmandades da Fala foron o paso
intermedio entre a Xeración Nós e o Partido Galeguista, pero sobre todo
supuxeron unha idea de país, a construción dunha identidade a partir dunha
lingua. Unha exposición recupera agora o seu abraiante legado para o noso goce
o didáctica
O CENTENARIO do nacemento das
Irmandades da Fala está a sementar Galicia de estreliñas. Estrelas que
simbolizan a cada un dos fundadores deste grupo de xentes que tentaron e o
conseguiron artellar un sentimento de comunidade, a partir da lingua, coa súa
terra, a terra que procuraban como espazo identitario no que construír un
proxecto transversal que fixese que, nas diferentes clases sociais, o galego
deixase de ser unha lingua afastada de protagonismo de seu, e sempre
identificada cos menos favorecidos ou o mundo do rural.
As cousas pódense facer ben,
mal ou regular, ou, simplemente non facerse, pero cando un atopa unha
exposición na que os contidos móvense entre o didactismo e a eficiencia visual
so pode dar os parabéns aos organizadores, diferentes institucións de Galicia, e
ao seu deseñador, Pepe Barro. Cada un dos compartimentos que se nos amosan
permiten entender un proxecto global que atinxe a aspectos como a lingua, a
política, a arte, a escrita, as mulleres, a edición... en definitiva, unha idea
precisa e de conxunto para tentar superar unha condición rexionalista que
desembocase na configuración dunha nación. Coas Irmandades da Fala Galicia deu
un salto adiante cara a modernidade, non hai máis que achegarse as producións
literarias ou plásticas dos seus protagonistas para comprender que estes mozos
tiñan outra concepción do mundo diferente á dos seus inmediatos antecedentes, a
Xeración Nós. A súa achega, dende ese 1916 confluiu na formación en 1931 do
Partido Galeguista e se fixo anacos co alzamento de 1936. Á vista da exposición
un non deixa de preguntarse ata onde podería ter chegado a ilusión de toda
aquela xeración de non verse estragada pola pisada da bota franquista? Que
conquistas serían quen de acadar? Que Galicia teríamos de non esnaquizarse o
feito coa persecución dende os ditados do Réxime? Preguntas cuxa resposta está
en cada un destes anaqueles cos que se pode gozar vendo deseños e ilusións,
tamén as facianas dos seus protagonistas, homes e mulleres orgullosos do vieiro
que estaban a abrir e que foron configurando nas diferentes asambleas ata a xa
citada conversión no Partido Galeguista. Mergullarse nesta nova proposta da
cultura e da política de Galicia evidencia esa ruptura xeracional e sitúanos
ante unha nova visión de Galicia e do que esta podía representar alonxada das
cuestións madrileñas, dos partidos políticos dos que se había que afastar como
no debuxo que coroa a portada de A Nosa Terra, voceiro en papel do movemento,
no que unha muller vestida con roupas galegas corta coa súa fouce a corda da
que tiran dous grupos políticos. Dende esa nova posición, confiada do que ela
mesma podía acadar, é de onde xorde todo un itinerario que á política, á lingua
e á cultura engádelle a escrita de vangarda, a cultura dirixida ás clases
altas. Xorden pezas de teatro, música coral e ata óperas, a revista Nós
referencia a alta cultura; a pintura convoca a un grupo de artistas novos para
achegar o que as vangardas europeas propoñen á identidade galega; o coñecemento
e a investigación sobre o que somos estarán detrás do Seminario de Estudos
Galegos; prensa, revistas e boletíns acubillan dende as súas páxinas e artigos
ese novo ideario e as mulleres, foron entendidas, e quizás por vez primeira no
noso país, dende a "igualdade absoluta, política e civil, co home".
E nomes, nomes que están
presentes ao longo de toda a exposición para que sexamos conscientes da súa
pegada, do seu papel, uns como artelladores do novo tempo, outros, que viñan de
atrás, como impulsores desa nova conciencia, pero todo xuntos a prol de
Galicia. Os irmáns Villar Ponte, Víctor Casas, Peña Novo, Amparo López, María
Miramontes; os Risco, Pedrayo e Castelao; Imeldo Corral, Camilo Díaz Baliño,
Ramón Cabanillas, Rafael Dieste ou Manuel Antonio… en definitiva, un relatorio
interminable de xente á que esta mostra de nome 'Saúde e Terra, irmá(n)s!'
homenaxea e que a nós toca agora honrar coa nosa visita e o seu coñecemento, ao
longo deste mes no Museo de Pontevedra para achegarse a Ourense, Lugo e Ferrol
nos seguintes meses ata fin de ano.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda 18/09/2016
Ningún comentario:
Publicar un comentario