Foguetes verdes (15)
As palabras de
Noelia Gómez móvense no aire coma estorniños, dando voltas nunha
trama na que desprazarse é recoñecerse, pero, sobre todo, recuperar
ese eixo polo cal somos o que somos
COMO BULEN os poemas
nas mans. O proído da palabra é unha rañeira neses dedos que
suxeitan o eixo en que se converte o poemario de Noelia Gómez
(Rianxo, 1995). Si, 1995, leron ben, e aquí un primeiro poemario de
longo alento, abraiante nas súas posibilidades, pero, sobre todo,
que nos coloca ante o que queda atrás. Unha aprendizaxe que para
alguén tan novo non tivo que ser sinxelo, pero para os lectores é
unha descuberta ao adentrarnos alí onde moitas veces non queremos
estar, pero que dende a palabra convértese nun salvoconducto ao que
somos.
Pais, terra, traballo,
medo, crecemento, infancia... son palabras que xeran a luz como unha
dinamo. Son as pegadas dun tempo que se vai superando no físico,
pero que na alma queda coma unha faísca prendida no corazón. A pel
sente a beliscadura cada vez que os ollos se moven por estas
palabras, cada vez que se suben a ese xiro por un eixo do que afastarnos en certos momentos pero ao que necesariamente temos que
voltar para que todo teña un sentido. Esas distancias, variábeis,
volúbeis, son as que conforman o noso espazo, as que se enchen de
espiñas, de sede, de rabuñadas, de olores... de novo as palabras
balizando o camiño feitas o compás que sinala direccións, pero
sobre todo sentimentos. Non é sinxelo facer da poesía un recipiente
de sentimentos, sensacións, si, moitos o conseguen, pero o sentimento
é outra cousa para ser traducido pola palabra e depositado nese
fondo ao que asomarnos. Noelia Gómez acada esa xesta unha e outra
vez, con poemas máis pequenos, outros maiores, cunhas poucas liñas,
pero onde sempre manda a palabra. Esa palabra é o mellor contedor,
«a escrita vence naufraxios», escribe a poeta, esa victoria é a
nosa, a do colectivo, a de quen ten na poesía o salvavidas preciso
que de cada cando en cando chega ata nós. E este libro é dos que
chegan movidos polo vento, como aquela bolsa que no filme ‘American
Beauty’ era unha exaltación da beleza do cotiá, da mirada arredor
do inesperado. Dese mesmo xeito este poemario é unha mirada cara a
beleza da palabra, cara a beleza da poesía como termómetro. As súas
palabras son coma estorniños que van de aquí a alá, chíos que
rachan o silencio do aire, o silencio dese tempo que se pousa as
nosas costas, porque ao fin e ao cabo este poemario é un caderno do
crecemento, do paso á idade adulta, de como renunciamos a unha
infancia que sempre será alas no noso interior, nese interior cheo
de silencio.
Gústame o símil que
se fai nun dos poemas cunha escultura de Calder, o certo e que así
somos, seres pendurados, movéndonos en diferentes direccións.
Equilibrios rotos por como a vida fai que nos movamos, por como sopra
o vento, por tantas e tantas cousas: o lugar que habitamos, os
baleiros, as preguntas, a nostalxia, o olor das madeiras, as mans do
avó, ser muller. Todo iso ten a súa comprensión grazas á palabra e
a súa capacidade para impulsarse do chan e poñernos nese punto
elevado dende o que ollar o que somos. «A escrita como elevación»,
di Noelia Gómez, pero o certo é que a poeta fainos gabear as árbores
da memoria para descifrar ese silencio que medra dentro de nós e
constrúe un poemario que, como unha casa, ten diferentes estancias
polas que facernos pasar.
Un debut marabilloso
que acadou o V Premio de Poesía Gonzalo López Abente e que non
deixará de engaiolar ao lector ante esa capacidade por facer da
palabra un paxariño que voa en liberdade, tal e como nos gustaría
facer a nós mesmos evitando as sucesivas gaiolas que a vida pon
arredor de nós. «Os paxaros desprázanse en círculo para que
comprendamos/nacemos suxeitando a morte».
Publicado no Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 8/02/2019
Fotografía: Javier Cervera-Mercadillo
Ningún comentario:
Publicar un comentario