Poucas
figuras deixan unha pegada tan fonda nun territorio, ou nunha identidade como é
Pontevedra, como a de Sabino Torres. Lumieira aberta pola que esta capital, tan
aburrida ás veces de si mesma, permitía que entrase o aire fresco dunha
intelixencia que necesitaba a miúdo distanciarse da súa amada cidade
«Eu poño o sombreiro como
me dá a gana». (W. Whitman)
me dá a gana». (W. Whitman)
Pontevedra é, dende onte, menos Pontevedra. As bágoas desembocan no Lérez por esa Moureira que nos descubriu tantas veces dende a súa sabedoría de libros e faladoiros, clandestinos os primeiros, e de amizades e complicidades os segundos. Sobre a súa pel, e durante case un século desta cidade, fóronse debuxando as engurras de Sabino Torres. Engurras nas que o tempo tallou, coma nesas figuras que levaban os barcos piratas na súa proa, o devir dunha vida entre Pontevedra e Madrid, esvarando polos treboentos vieiros da cultura máis diversos e as aventuras editoriais.
A un
reconfortáballe albiscar polos ventanais do Hotel Rías Bajas o cabelo branco de
Sabino en plena conversa con alguén. Unha imaxe habitual cando viña por
Pontevedra que era sempre que podía, para manter, o seu amor cunha cidade feita
muller, e a súa relación de amor e odio con esta vila. Ese pelo era sinónimo de
vida, pero tamén de vixencia da nosa memoria que, como poucos personaxes podía
gabarse de acubillar Sabino Torres. Outras veces a Sabino Torres viámolo cruzar
pola praza da Peregrina, co seu gabán longo coma el, froito dunha elegancia e
melancolía de galán dunha película de Max Ophüls. Sabino camiñaba cara á súa
Rúa Nova de Abaixo, refuxio pontevedrés, berce familiar dende o que arrinca esa
obra cume da nosa memoria local, como é ‘Crónicas dun tempo escondido’
(Editorial Galaxia, 2014), facéndoo dende os silencio rotos polos disparos dos
fusilamentos ao pouco de comezar a Guerra Civil. Aquel neno de doce anos, entre os
brazos da súa nai, manterá ao longo da súa vida esa lembranza e temos a Sabino
Torres moitas décadas despois asistindo na Caeira aos homenaxes a Alexandre
Bóveda, un daqueles axustizados. Pero esas crónicas son moito máis, son o libro
que esta cidade lle reclamaba a Sabino dende hai moitas décadas, para que
saibamos a que xogaban aqueles cativos pontevedreses; os cafés nos que se
reunían, o Savoy, o Carabela, o Urquín; os personaxes cos que se xuntaba, Ramón
Peña, Álvarez Negreira, Manuel Torres, Cuña Novás ou Celso Emilio Ferreiro; só
por nomear algúns. Pintores, escritores, poetas ían facendo grupo naquel
escenario de sombras que se mantivo en Pontevedra durante longo tempo. Sempre
demasiado.
Foi
nesa escuridade na que agromou unha das aventuras máis fermosas da nosa
cultura, cando Sabino Torres se embarcou no prelo do seu pai o editor Victor
Torres para tirar poesía. Un romántico, si. Sempre o foi, e morreu séndoo.
Porque Sabino Torres morreu sendo, sobre todo, un poeta. Sempre reclamou esa
condición por riba de todo o que fixo, que foi moito. Un poeta de intimidades,
de escribir paseniño para situarse ante a vida e facéndoo sempre dende as
pedras húmidas da súa cidade, dese río metade doce metade salgado, das fontes
de auga limpa como limpa foi a súa poesía, sen máis pretensións que a da
experiencia vivida, a do verso libre dende o que moverse para sentirse. Amaba
tanto a poesía que non lle chegaba co que el escribía, así que deu saída nesa
longa noite de pedra a nomes como Manuel María (que publicou o seu primeiro
poemario nesta colección chamada Benito Soto), Emilio Álvarez Blázquez, Emilio
Negreira, Álvaro Cunqueiro ou Luis Pimentel foron algúns dos que escribiron en
galego aqueles libros cheos de afouteza entre os anos 1949 e 1951, e cuxa
memoria recuperou o Concello de Pontevedra cun recordo permanente no edificio
da rúa Don Filiberto en decembro de 1999. Máis poesía editou Sabino
Torres coa colección Hipocampo Amigo, ao tempo que escribía a súa propia,
desembocando en diferentes poemarios sendo o derradeiro ‘Versos para la Bella Helenes ’
(Deputación de Pontevedra, 2009). Poemario adicado á cidade na que naceu. As
cinco rúas, os Soportais, as pontes, a fonte dos Tornos, o paseo da Oliva.
Espazos da memoria que se volven versos de saudade e emoción nos que o home
lembra todo o seu itinerario vital.
E
nese itinerario hai cabida para moitas outras aventuras. Porque ese romántico
era tamén un aventureiro que sopraba sempre nas velas desta cidade adormecida
durante tanto tempo, algo que lle molestaba moito, moito, a un home cun
espírito tan emprendedor. Da súa man naceron publicacións como a revista
‘Finisterre’, ‘Semana Deportiva’ que se converteu en ‘Ciudad’ para, unha vez
pechado ese semanario de información xeral, poñer outra cabeceira en
circulación, ‘Litoral’. Eran tempos nos que Pontevedra non tiña o Diario de
Pontevedra, pechado despois da Guerra Civil e refundado en 1963. A capital non tiña un
medio de información propio, e xente como Sabino rebeláronse ante iso cubrindo
un oco. A falta de apoios e esa vocación desta cidade pola autodestrución foi o
empurrón para marchar a Madrid, a traballar en novos proxectos e a gozar dun
ambiente cultural que aquí nin existía nin se agardaba por el. Concertos,
teatro, faladoiros, amizades... en definitiva, aire limpo para os seus pulmóns.
Inspiracións para os seus versos. Sabino Torres resístese a ser un figurante
doutro tempo, e aquela frase de Walt Whitman de poñerse o sombreiro como lle
daba a gaña, era un xeito de reivindicar a liberdade de toda unha vida, un
leitmotiv de xestos e accións, de berros escritos e proxectos que non tiñan
fin. Non foron poucas as veces que Sabino Torres veu ao Diario de Pontevedra a solicitar
fotografías para unha revista que editaba en Madrid, pero co título de
‘Pontevedra’, nela cabían historias e reportaxes sobre esta cidade á que
volvía para bicala e logo marchar enfadado. Unha e outra vez. Un amor eterno
pero tamén infiel. Fuxida tras fuxida coma o amante ferido. Pero a ferida
Sabino Torres só sabía cicatrizala dende a escrita. E é cando a Editorial
Galaxia pon negro sobre branco ás lembranzas de Sabino Torres. Textos
impagábeis para a nosa configuración como sociedade, chegan ‘As tres columnas’
(2008), retrato das casas de prostitución da Moureira con aquela Mimitos
inesquecíbel, e as xa citadas ‘Crónicas dun tempo escondido’.
Xa
non o veremos coas mans entrelazadas ás costas camiñando por Pontevedra. A
cidade que converteu en poesía, a que lle deu a vida e que verá medrar algunha
rosa nalgún xardín adicada a el. Unha rosa para un poeta.
Publicado no Diario de Pontevedra 24/05/2016
Fotografía. Sabino Torres firmando o seu derradeiro libro 'Cronicas dun tempo escondido' en 2014. Rafa Fariña
Ningún comentario:
Publicar un comentario