“Quen
ama ao cine ama á vida” (François Truffaut)
“Queridos
veciños e organizadores, esto xa non ten outra solución, hai que moverlle o
marco e seguir invadindo o mundo” (María Solar. CanZine 2012)
Mes de maio. Mes de Cans. Cando o cine
recupera o seu vencello máis cercano co ser humano. Cando a alfombra vermella
convértese en leira e a limusina vólvese chimpín. Ese milagre cultural,
creativo, etnográfico, festivo, ideolóxico ou cinematográfico renóvase outra
vez nesta edición, a número trece. Un número que na terra das meigas dalle un
sentir especial a este vevento e ao cine que se amosa en galpóns, e que a xente
vai a ver como a Santa Compaña, cruzando bosques e corredoiras, en definitiva,
a festa de Cans xa está aquí para ledicia de todo un país.
Do
18 ao 21 de maio a parroquia porriñesa acolle esta nova edición dun festival
que se promociona a través doutro deses milagres xurdidos da nosa idiosincrasia
particular. Dunha maneira de ver as cousas más próximas dun xeito actual, pero
que ten moi presente todo aquilo que nos foi conformando como sociedade,
dotándoo dunha irreverencia coa que poder empatizar cos potenciais clientes e
co que identificarse todos os que nos achegamos ao universo de Rei Zentolo. O deseño do cartaz, ideado
por Pablo Rodríguez, un dos xenios
desa firma, volve a poñer de manifesto a capacidade creativa desa marca
pontevedresa da que todos deberiamos estar ben orgullosos do que son quen de
facer.
Esta
semana entérome de que marcharon de Pontevedra,
de que a súa oficiña vermella fronte as margaridas de Amalia Álvarez pechou as súas portas. Mágoa, no barrio gustábanos
saber que dalí xurdía boa parte do noso maxín como cidade, e de que, entre
cigarro e cigarro que fumaban os seus traballadores na rúa, argallábase algo
que nos ía a engaiolar a todos. Abofé que ese traslado a Vigo mellorará aspectos empresariais ou produtivos, pero xa non
teño moi claro se iso redundará nun beneficio da saúde mental ou dese benestar
tan necesario para que funcione a cabeciña, é que como en Pontevedra en ningún
lado.
Esta
especie de Bauhaus galega segue así
a facer do deseño gráfico unha das nosas potencialidades, xa non só culturais
ou artísticas, senón empresariais. Cans e Zentolos únense en harmonía cósmica,
amosando como dúas potencias poden establecer alianzas estratéxicas que non fan
máis que facer que ambos medren. Co punto de vista xa posto no Día das Letras Galegas non tería que
ser raro que se valorase dalgunha maneira a Rei Zentolo de cara a algún tipo de
recoñecemento. Poucos escritores levan por aí adiante a nosa lingua como o
acadan os diferentes soportes empregados por Rei Zentolo para poñer esas
mensaxes que un repite case coma un mantra unha e outra vez: ‘Marcho que teño que marchar’, ‘E logho ti... de quen vés sendo?’, ‘Polo pan baila o can’...
Haikus da saudade que non se limitan a pousarse nunha camiseta ou nunha cunca,
senón que voan arredor de nós compoñendo unha paisaxe do que somos e, que na
maior parte dos casos, explícannos moito mellor cunha novela de duascentas ou
trescentas páxinas.
Este
cartaz engaiolante, argallado coma un amuleto xigante contra o maleficio,
agocha unha nova edición que trae consigo esa maneira tan inxeniosa de
achegarse ao cinema. De tentar buscar nel ese espazo de sinceridade e pureza co
que naceu, pero ao que o seu carácter espectacular (recordemos que o cine é
unha arte que precisa do sentido do espectáculo a través da súa exhibición
nunha sala de cinema) foi ao longo dos anos pervertendo esa virxinidade
acubillada naqueles trucos de Meliés,
nas ilusións de ‘Vida en sombras’ de Llobet
Gracia ou nas bágoas
do Totó adulto de ‘Cinema
Paradiso’, en definitiva, que ao Festival de Cannes sóbralle
un n e un e para que o cine recupere aquel alento vital co que naceu e que
agora quedou esmagado baixo os tacóns
de agulla dos desfiles ao longo da Croisette.
Longametraxes,
curtas, documentais, presentacións, concertos ou recoñecementos compoñen un
programa que ven ao rescate do propio cinema e que fai que entre os repolos e
os cortellos medre unha ilusión que tanto se bota en falla neste cine de hoxe
ao que se nos quere sobrexpoñer dende os circuitos cinematográficos
convencionais. Ver o mundo dende un chimpín ou contemplar un cine modesto nos
seus orzamentos pero rico en canto as súas pretensións é unha maneira singular
de facer un festival de cine que chama a antención precisamente polo seu
envoltorio, que será o que, ao longo da vindeira semana, encherá minutos de
radio e imáxenes de televisión. "Están tolos estes galegos!" dirán os
que o vexan. Tolos sí, pero o ben que o pasamos non nolo quita ninguén. Cans e
o agroglamour son toda unha escolla, unha aposta que segué en pé e seguirá
moito tempo para reflectirnos dende esa pureza do cine, pero tamén dende a
pureza dun pobo fincado na súa terra, nunha terra chea de inxenio e orgullo. Rei
Zentolo e o Festival de Cans lévannos da man na procura desa confianza que
tantas veces nos faltou.
Publicado no Diario de Pontevedra 14/05/2016
Ningún comentario:
Publicar un comentario