Ediciones del
viento publica ‘Golpes de mar’ unha escolma de relatos de Antón
Castro nos que o mar é o gran protagonista de todos eles. Un mar
mítico e ancestral cheo de lendas e seres máxicos que forman parte
da nosa identidade común e reflicte parte do noso acervo.
A Antón Castro (Santa
Mariña de Lañas-Arteixo, 1959) guindouno unha onda atlántica a
carón do Ebro. Dende Zaragoza escribe de cultura no Heraldo de
Aragón e no ano 2013 recibiu o Premio Nacional de Xornalismo
Cultura, xunto a iso xa ten publicados trinta libros de narrativa,
poesía, xornalismo ou ensaio. Pero as escumas do seu océano, daquel
ao que se asomaba de cativo e que continúa dentro das súas meniñas,
seguén batendo na súa faciana de cando en cando, el segue a
escoitar sereas e o ruido das ondas que rompen nas rochas, tamén
contos que dende neno albiscaron a súa imaxinación de escritor e o
amor a unha patria sen máis bandeiras ca un sentimento e un amor por
un espazo irrenunciábel ao longo da súa vida.
Agora a coruñesa
editorial Ediciones del Viento recupera unha especie de proxecto de
autor. Un bater das ondas na praia que de cando en cando medra na súa
marea para crecer en canto aos relatos que compoñen un libro que se
editou en galego en 1997 na editorial Espiral Maior baixo o título
de ‘Vida e morte das baleas’, e que en 2006 tomou algúns deses
textos xunto con outros novos xa baixo a denominación de ‘Golpes
de mar’ de Destino. Levedaron as historias e agora catro novos
relatos mergúllannos no mar dunha imaxinación na que se mantén
sempre unha conexión co noso acervo cultural, cunha chea de lendas
que xorden da mantenza do mar nos territorios da Costa da Morte nos
que este libro afonda como un itinerario narrativo polo que camiñar,
convértese en todo un goce e ata un descubrimento íntimo polo que
ten de recuperar moitas historias que quedaran un tanto esquecidas no
desván da nosa memoria.
Seres fantásticos,
cidades somerxidas, namorados, baleas... cada relato é un mollar os
pés, sentir como o aire salgado bate na nosa faciana, acubillarse a
carón dunha serie de vidas que miran ao mar pero que son mar. Dunha
ou doutra maneira ese espazo no que Galicia é a súa compoñente
perfecta, o miradoiro privilexiado dende o que sentir, e tamén
escribir del. Antón Castro consegue esa distancia xusta, que se
afasta do sentimentalismo emerxendo o océano como un territorio dun
tempo detido, un ambiente xerador de toda unha escolma de narracións
das que tamén nos nutrimos en terra firme. Un imaxinario que entre
as néboas e o zoar do vento consegue meternos nel, xa non só
navegar sobre as súas ondas, senón afundirnos nun espazo que dende
estes relatos comprendemos que naceu case para ser material
literario. Polo que hai, pero tamén polo que se pode construir
arredor súa. Un mar do que xorden toda unha serie de forzas que
chegan a terra no bruar da noite, para asexarlle ás mozas, para
enfeitizar a todos aqueles que fixeron un pacto con quen sabe quen,
para asulagar unhas corredoiras nunha sorte de conxuro de meigas e
trasnos.
Poucas veces Galicia
conténse de xeito tan completo no interior dun relato escrito en
castelán, pero é que a súa xénese galega e o sabor salgado que
atopamos en cada unha das súas páxinas. Aquelas polas que tamén se
moven moitos dos nosos personaxes sagrados: Manoel Antonio, Amado
Carballo, Álvaro Cunqueiro, Rosalía, Celso Emilio... unha
conxunción de nomes aos que Antón Castro tamén rende homenaxe,
como se fosen esas boias da morriña ás que suxeitarse mentres mira
cara ás augas dun Ebro tan afastado, tan diferente das súas augas
sacras.
Ler, neste caso é
navegar, e facelo da man dunha pegada necesaria para quen dende tan
lonxe nunca se alonxou o suficiente dun océano que forma parte dun
dende unha mirada, dende un camiñar sobre a area, dende a vista
dende un cantil e finalmente é o tinteiro no que artellar unha serie
de relatos nos que sentirnos a nós mesmos.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 8/10/2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario