Rue Saint-Antoine nº 170
Fotografía ▶
50 retratos de escritores galegos ocupan o vestíbulo da Deputación
de Pontevedra conformando a exposición ‘O imaxinario do país’
que poderemos visitar ata o 21 de xullo, antes de moverse por
diferentes comarcas da provincia. 50 miradas a alma daqueles que
enchen de letras e historias a nosa terra da man de Anxo Cabada.
Lucía Novas |
A escrita son palabras,
pero tamén son rostros. E o fotógrafo ten que ser quen de poñer
imaxe a esas letras contidas no interior do escritor. Estas
fotografías, en branco e negro, ascéticas, limpas, directas á
cerna de cada un dos escritores son quen de facelo. Un atópase á
persoa, pero tamén a quen mira a realidade dende a óptica da
palabra, a quen enfía a vida entre as liñas dos textos como se
estivese a camiñar entre cantís. Deterse ante cada unha destas
fotos que Anxo Cabada soubo rescatar de alí de onde só os artistas
saben esculcar, é poñerse ante as alfaias das nosas letras, é a
posibilidade de mirarlle aos ollos a moitos dos que encheron, dos que
enchen e dos que encherán a nosa vida de relatos e poesías, dunha
escritura da que debemos gabarnos como un dos nosos tesouros máis
sobranceiros.
Así, fronte a eles,
mirándolles a eses ollos, poderemos esculcar no seu interior e ver,
como se dicía naquela película, de que material están feitos os
soños. Ter a Chus Pato diante, a Agustín Fernández Paz, a Xosé
Luis Méndez Ferrín, a Anxos Sumai e a tantos e a tantos é un
desafío a nós mesmos para enfrontarnos aos que nos sustentan.
Moitas veces, demasiadas veces entendemos a literatura como parte dun
negocio, dun sistema económico baseado na escrita e na venda de
libros para o mantemento de autores, editoriais...e demais axentes
que se moven arredor do libro, pero nos esquecemos de que sen
historias, sen relatos non habería comunidade, isto é, calquera
sociedade que se teña como tal precisa dunha serie de narracións
que lle dan sentido ao que acontece no seu devir como colectivo. Esa
tarefa a manteñen en pé, afoutos e afoutas, todos estes homes e
mulleres que agora posan ante nós dende a máis absoluta
sinceridade. Rostros que se condensan nunha mirada, nun xesto, nunha
pose que busca completar o que cada un deles é como escritor. Di
Ramón Nicolás no limiar do catálogo que recolle a mostra: «é
nesa luzada, irrepetible e única, cando se capta «o momento», en
tantas ocasións máxico, mesmo non sei se ás veces epifánico, en
que a materia fotografada, neste caso escritoras e escritores de
noso, se transforma noutra cousa que vai máis alá dos rostros, das
olladas, das mans ou dos posicionamentos corporais que se
adoptan...», e nese ‘máis alá’ onde estas fotografías acadan
o elemento engaiolante para o espectador, ese espazo de incerteza que
consegue que unha obra de arte acade esa condición, o gume do
inexplicable e onde autores e autoras xunto ao espectador son parte
dunha mesma sensación.
Fina Casalderrey |
Esa incerteza é onde o
fotógrafo soubo captar o ‘máis alá’, a posibilidade que ten o
autor ou autora de facer do seu maxín un ronsel que poña aos
lectores e lectoras a camiñar como aos ratos daquel flautista tras o
descoñecido pero engaiolante. E ata ese espazo da dúbida tamén nos
queren levar todos estes protagonistas que completan cada unha das
imaxes das que participan cun texto co que tentan explicar o que
rodea esas fotografías, as ‘interseccións’, como di María
Reimóndez, que teñen lugar na vida. «Na intersección entre natura
e cultura, existo», escribe de xeito tan preciso María Reimóndez,
Todos somos interseccións, todos somos mestura, cruces, sumas,
restas, idas e vidas, lecturas, aloumiños, miradas, estremecementos,
interseccións de vida. Todo iso pode conterse nunha foto, como ata
en cincuenta veces foi quen de facer Anxo Cabada, pero tamén como
cada un destes autores fai cos seus textos, máis ou menos longos, en
prosa ou en poesía, con máis ou menos literatura, pero en todos con
emoción, coa carraxe e o acubillo de sentirse, de saber que existen.
Eles que teñen a ferramenta da palabra como espada invencible, como
daga coa que axustar contas coa realidade . Agora síntense espidos,
as súas mans pesan, sen a súa espada, cóstalles domiñalas,
pousanse unhas sobre outras, enguedellan os dedos entres si, outros
as empregan para posar a súa cabeza, para balizar outras partes do
seu corpo. Parécelles que lles molestan esas extremidades sen un
bolígrafo ou a teclas do ordenador. Son como animais fora do seu
contexto cos que xoga o fotógrafo como fai o gato co rato antes de
papalo. Todos eles aceptaron o xogo pero a cámara e o seu manexo por
Anxo Cabada foron ben ‘máis alá’, foron ata a alma de cada un
deles, abofé que onde ningún deles pensaría chegar. O retrato é
captura, pero tamén é axexo, e a súa virtude é que non hai quen o
engane.
Xesús Constenla |
Camiñar nesta
exposición é camiñar entre as olladas de todos eles, tamén é a
oportunidade de ler un anaquiño de cada un deles, pero sobre todo é
a posibilidade de gabarse dos que nos contan cousas, dos que nos
falan e nos relatan como somos. Os ecos da súa presenza inza en
todas estas fotografías que Anxo Cabada foi paseniñamente xuntando
ate hoxe, cando eles, os contadores da tribo, aparecen xuntos para
que os sintamos presentes máis aló das súas páxinas, para cos
sintamos en corpo e alma, porque estas fotografías teñen esas dúas
cousas, corpo e alma, a intersección que xorde dunha imaxe en branco
e negro.
Publicado no Diario de Pontevedra 9/07/2018
Fotografías. Anxo Cabada
Ningún comentario:
Publicar un comentario