O dez de maio de 1995 finaba Manuel
Torres, o gran pintor de Marín,
o home que protagonizou o escenario da pintura galega con algúns dos seus
mellores pintores do século pasado. Os Laxeiro,
Colmeiro, Souto ou Maside, fillos
dunha xeración que agromou nun tempo de esperanzas e que de xeito abrupto
esmoreceu ante a barbarie que cada un afrontou da maneira que puido. Uns
fuxindo daquela Galicia que dun gris
plomizo pasou a ser pura negrura, e outros quedándose nela fincados nos seus
territorios persoais dos que era moi difícil fuxir, aínda que iso os obrigase a
ter que ver, oír e calar, pese a sentirse coa gorxa apretada e as mans ben
suxeitas. As formas de resistencia e de mimetizarse co entorno, cando este é
hostil, son tan diversas como alleas aos que oitenta anos despois vivimos outra
realidade ben distinta.
Mañá cúmprense vinte anos do pasamento de Manuel Torres. Sempre foi un
‘outsider’, un marxinado ao carón dos seus compañeiros de xeración, pero ante
os que, pincel en man, nada lles tiña que envexar. Naqueles anos vinte e trinta
as súas pezas forneceron unha forza e un talento comparables aos dos seus
compañeiros de xeración, tantas veces ensalzados fronte ao esquecemento do
pintor marinense, acubillado nun retiro interior que, dende Marín a Pontevedra, ou incluso Vigo, establecía un territorio no que
moverse sen facer ruido. Sempre atento ao seu quefacer, aos diferentes xeitos
de expresión e a artellar as numerosas posibilidades de difundila cultura como
tamén fixo dende o Ateneo Santa Cecilia do que foi fundador. Manuel Torres
empezou a recollelos seus froitos de pintor case cando a morte reclamaba a súa
taxa. Cando tres anos antes se inaugura o Museo
Manuel Torres na súa vila de Marín, refuxio e motivo, ao que cedeu un gran
conxunto das súas obras para a exposición ante os seus veciños, os mesmos que
inspiraron a maior parte dunhas pezas sempre vencelladas a ese territorio humano
arrolado polos sons do mar, estivo acompañado por Xosé Filgueira Valverde, quen, co seu bo olfacto, xa convencera a
Manuel Torres para que lle cedera ao Museo de Pontevedra algunhas das súas
pezas, e vendo as obras que posúe o Museo
de Pontevedra, agora felizmente expostas como se merecen, non temos dúbida
de que Filgueira Valverde volveu a corroborala súa capacidade para levar sempre
o mellor ao acolleito dese Museo que dende os anos trinta comezouse a converter
en catedral do saber e nunha das súas achegas máis fondas ao noso patrimonio.
‘O Berbés’, ‘Bodegón dos bastóns’, ‘Boneca’, ‘Dama con sombreiro’, ou ‘O buzo’
son só algunhas desas pezas senlleiras. Xoias da nosa pintura que poden
contemplar e que deberían ver de cando en cando como complemento ao moito
exposto no seu Museo marinense. De feito é unha mágoa que ese fío non sexa máis
intenso, que entre ambos traballen en común para salientar e afondar nunha obra
moi ampla e da que aínda hai moito que dicir.
Grazas a elaboración dun catálogo sobre a súa obra encargado polo Concello de Marín no ano 2011
redimensionei a súa figura e comprendín que Manuel Torres é un deses tesouros
polos que moitos concellos darían moito por ter un artista desta valía e sobre
todo cun amplísimo legado ao seu coidado. Non é fácil atopar grandes coleccións
dun mesmo autor con tantas pezas xuntas. O que podería converterse nun reclamo
cultural e turístico de primeira orde, atópase aínda sen explotar como merece,
pese aos esforzos do seu fiel e constante custodio no Museo, Alberto Mallo, sendo esta data, a do
vinte aniversario do seu pasamento, unha boa excusa para reclamar esa
consideración que nos leve á revisión definitiva de todo o feito polo pintor.
Manuel Torres e Xosé Filgueira Valverde levávanse cinco anos de
diferencia. Eran, polo tanto, fillos dun mesmo tempo, e ese tempo os volve a
xuntar neste maio no que lembramos a un e agasallamos ao outro co gallo do Día das Letras Galegas. Os dous finaron
con máis de noventa anos de vida e desenvolveron longuísimas traxectorias que
en moitos instantes chegaron a tocarse. Foron homes de caracteres moi
diferentes. Un, o pintor, enclaustrado nese Marín do que só se aireaba grazas
ao cabalete, austero e introvertido; o outro, máis dado a amosarse en público
dende ben cativo, a achegarse á xente, pero ambos sabedores dunha misión, que
era a de facer da súa terra xérmolo de coñecemento dende os pinceis ou dende o
estudo e a divulgación. Dúas maneiras de estar ante o mundo, de formar parte
del, nin mellores nin peores, simpremente diferentes. E é que a vida escribe sobre
nós en liñas moi diferentes os acontecementos que nos rodean ao longo dela, para
marcar todo o que poderemos ser e son tantos, tantos, e tan variables eses
factores que, pese a estar xuntos no comezo do camiño e tamén no seu final, ao
longo del todo pode ser diferente.
Publicado no Diario de Pontevedra 9/05/2015
Fotografía: Xosé Filgueira Valverde e Manuel Torre na inauguración do Museo Manuel Torres en Marín (24-03-1992)
Ningún comentario:
Publicar un comentario