Rue Saint-Antoine nº 170
Literatura.
Un ano máis a entrega dos Premios Xerais convértese nunha data que vai máis aló
dunha entrega de premios corrente. Ao xa de por si ditoso acto de escolla de
tres novos textos literarios para a nosa escrita, engádeselle un vizoso
encontro arredor das letras e a lingua, un festín de amizades alentado por un
entorno incomparábel.
Aínda
hoxe se escoitan entre os buxos de San Simón as palabras de Ledicia Costas,
mantedora do acto, quen, conmovida dende a súa escolla para adicarse á escrita
en lingua galega deixou prendido entre as polas das árbores un axóuxere de
esperanza e ilusión que xa compite coa chuvia de prata de Fina Casalderrey ou a
cerdeira prantada por Xabier P. DoCampo, ambos protagonistas outros anos desta
mesma misión.
Ledicia
Costas acadou un pasiño máis no seu camiñar por un lousado amarelo de libros,
premios e afectos e artellou un deses discursos perfectos, no fondo e na forma.
Un canto, non alleo ás emocións, de quen aínda ten a esperanza por bandeira e o
escepticismo por inimigo. O axitar afouto desa bandeira tería que ser a faísca
que prendese dunha vez por todas nun sector, o da escrita, e por extensión no
da cultura galega, demasiado acostumado ao laio e o desacougo, asumíndoos case
como unha obrigada postura vital ante o feito creativo. Unha tortura
innecesaria ante a que sempre pensei que se a todos os que escoito comparecerse
por algún dos que eles senten como atrancos para desenvolver o seu traballo,
lle adicasen a metade dese tempo a envorcarse no eido creativo, sen mirar por
riba do ombreiro ao seu colega, ou zoupando ás diferentes administracións, ou
laiándose das incomprensións dos receptores das súas obras, a xeración de obras
capitais en Galicia sería abraiante.
Ledicia Costas durante o seu discurso |
A
frase que, como un leitmotiv serviu cada certos parágrafos para golpear enriba
da mesa, e que Ledicia Costas tomou emprestada de Manuel Rivas: «Galicia é unha
máscara triste que ten detrás un rostro que ri», deixaba ante nós a
visualización desa faciana que en tantos casos sepulta o noso talento e as
nosas capacidades. Rachar con esa máscara de autodestrución ficou xa nesa Illa
de San Simón como unha lumieira de esperanza reflectida nesa cativiña que nunca
o deixará de ser, unha rapaza que co seu cabelo vermello alumea as súas
lecturas da Xeración Lamote, pero sobre todo, fai que a súa escrita hoxe, sexa
cada vez máis fonda, cada vez mellor. De aí o mérito das súas palabras do serán
do sábado, mesturadas pola nena lectora e a escritora que xa é e que palidece
ante a que se aveciña.
Co
batir de palmas preñado de querer, adicado a Agustín Fernández Paz, sempre
presente, aínda que sexa vía internet, comezou o acto no que se daban a coñecer
os tres gañadores dos Premios Xerais nas súas tres categorías. O Merlín de
Literatura Infantil, o Jules Verne de Literatura Xuvenil e o Premio de Novela
na súa trixésimo terceira edición. Os diferentes xurados, abofé os máis
heterodoxos deste tipo de certámenes, deron a coñecer os gañadores nesas tres
categorías. David Pérez Iglesias, na primeira delas, coa obra ‘Todo o tempo do
mundo’, afondou no seu discurso de agradecemento na memoria do lugar onte
nos atopábamos, unha memoria de resistencia e de lembranza permanente, nunca de
esquecemento, como o que tamén denunciou para a xente maior do rural, dun rural
sen nenos. Iria Misa, gañadora do Jules Verne coa obra ‘Xa non estou aquí’,
falou dos seus interrogantes ante os contos que xorden ante algún suceso entre
os veciños que adoitan coñecer todas as vidas alleas; mentres que o gañador do
Premio Xerais de Novela, Manuel Esteban, con ‘A ira dos mansos’, converteu a
palabra en emoción, polo que hai detrás da novela como berro ante a inxustiza e
a indefensión dos discapacitados intelectuais. Tres novos textos para inxerir
no proceso editorial galego, nesa escrita que como cada ano medra dende a
complicidade dos que asisten a bordo de Babuxa para cruzar a ría de Vigo e chegar
a ese soño feito illa que cantara Mendinho. As súas primeiras verbas
mestúranse, edición tras edición, coas dos discursos, coas da escrita dos
gañadores, pero tamén coa sementeira do convite posterior que se converte nunha
romaría de afectos renovados ano tras ano entre editores, escritores, lectores,
pintores, xornalistas, músicos, docentes e ata políticos. Todos xuntos sobre
ese altar en forma de illa, nunha danza arredor do libro formando parte dun
rito, tan ancestral coma necesario, para tentar explicar moito do que somos
hoxe.
O
ronsel de escuma que no noso retorno deixa o Babuxa non fai máis que balizar a
ledicia do vivido, ao tempo que nos volve máis fortes de cara ao que temos que
facer, a esa misión que Ledicia Costas nos recetou, como unha das súas
cociñeiras literarias, para que, bocado a bocado, poidamos darnos esa
oportunidade que sempre precisamos.
Ese
afondar na nosa identidade, sen ataduras, medos nin carraxes é o acubillo desa
Xeración da Esperanza que todo sistema literaria precisa, aínda que moitas
veces non se é consciente. A mantedora deste acto soubo darlle carta de
identidade, un recoñecemento público dende o que garantir a literatura galega.
Esa máscara xa é po. Cinzas que botar ao propio mar. É o tempo da luz, dos sorrisos
e sobre todo da esperanza. O vindeiro ano volveremos a embarcar na
procura de máis ilusións, que non nos fallen nunca. Xerais soubo xerar nesta
convocatoria un hábitat que xa é irrenunciábel. Un ecosistema de vida que nutre
a toda unha comunidade lectora pero que vai máis alá diso. Só poñendo os pés
nese serán un o pode calibrar. Resta ler eses tres libros. Agardamos polo prelo
e o seu milagre de seguir producindo lecturas que, coma barcos, se botan ao
océano. Ben o dixo Manuel Bragado coas palabras de Luisa Villalta: «Navegar é
preciso, para retornar sempre a vida.
Os gañadores dos Premios Xerais no Paseo dos Buxos |
Publicado no Diario de Pontevedra 6/06/2016
Ningún comentario:
Publicar un comentario