O ESQUECEMENTO é a última morte. Esta
morte, a da memoria, a da dignidade de tantas vítimas, é a que tenta evitar
Luís Bará cun longo traballo de fondo que vén facendo dende hai anos adicado á
recuperación da memoria histórica e que agora obtén un novo froito coa
publicación de Non des a esquecemento. Un arrepiante mollo de relatos que
xorde do contacto coas familias da dor, de poñer os pés alí onde os mortos
viviron e onde lles arrincaron as súas esperanzas dun mundo mellor ou, sen
tantas pretensións, sinxelamente, abortando as súas irrenunciábeis arelas de
ser felices cos seus.
Aínda ata hai ben pouco estas historias
estaban escritas no silencio, chantadas portas adentro de casas nas que a
represión da Guerra Civil do franquismo fixo o seu traballo, e fíxoo tan ben
que oitenta anos despois aínda custa achegarse a todos aqueles feitos para
destapar o pano do espanto que ensombreceu as vidas de tantas familias. Esas
familias son as que olla en fite Luís Bará nun traballo convertido nunha
odisea, ao achegarse á dor e ao arreguizo que non se poderán superar aínda que
pasen centos de anos. Ben ao contrario, mover esas pedras do mal deixa unha
lameira aínda fresca, unha dor que se converte para as familias en pantasmas
que volven saír. Pesadelos que fan das súas confesións un acto de expiación
íntimo que, ao fin e ao cabo, convértese nunha necesaria liberación. Elas
estaban agardando a que alguén petase na porta, a que se escoitase o que tantos
quixeron que fose silencio e esquecemento. Unha cuestión que debería xurdir dos
propios organismos oficiais, das administracións, ausentes na reparación da
ferida que aínda supura e que tantos desprezan como se iso formase parte dun
pasado de séculos prehistóricos ou como se aínda non estivese presente en
tantos afectados que mesmo nin poden poñerlle unhas flores aos seus, privados
dun lugar no que facer que as súas bágoas sementen a terra pola que morreron.
Eses mesmos erguen a bandeira da Transición como vademécum que todo o cura,
como o apósito baixo o que todo se soluciona, sen entender que ese emplasto xa
non serve ao despegarse dunha pel que deixou de estar infecta para precisar
aire limpo, un aire novo que recupere as súas vidas.
Ogallá que o libro, presentado no Museo
de Pontevedra e que posteriormente terá presentacións en diferentes puntos de
Galicia, sirva para que continúen agromando esas voces, transformando os
silencios de pedra, que tanto custa mover, e que abofé están moi presentes en
tantas xeografías da nosa comunidade, na que a represión, sen guerras, sen
trincheiras, acadou unha especial virulencia dende a noite, dende a escuridade dos
covardes que facían dos paseos ou dos fondeamentos un xeito de desaparición do
que só quedaba a pegada da ausencia. Os cinco capítulos do libro sinalan cinco
aspectos esenciais desa represión. Memoria de Vilaboa, a terra do autor e
onde se deu conta de que existía ao seu arredor un espazo mudo de historias
agochadas que había que rescatar como unha débeda coa sociedade; ‘O ronsel das
silenciadas’, as mulleres como vítimas da dor inesgotábel da morte dos seus
fillos e homes, sufrindo durante décadas, sinaladas para sempre ante a
comunidade e que Montse Fajardo converteu en Un cesto de mazás, título
doutro libro imprescindíbel da memoria; Memorial de San Simón, os espazos
da reclusión e, neste caso, cando a beleza se volve horror; Das casas
refuxio, o risco da solidariedade cos fuxidos, e Era a historia da noite,
cando a ría de Vigo se converteu nunha gran foxa común.Luís Bará non é
historiador, é filólogo e político, e a súa ferramenta de traballo é a
oralidade, as narracións daqueles que viron como mataban a seus pais, como as
súas nais e mulleres eran marcadas de por vida, xa non só sobre a súa pel sendo
violadas, rapadas ou gravadas na fronte, senón na alma. Esa escrita da
oralidade convértese en emoción continua, en tinta negra, e ben negra, na que
nin nos brancos do folio un ten acougo. Só a condición ética (si, estoulles
falando dun político) permite coller osíxeno para reivindicar aqueles ideais
dos que morreron, pero tamén como base para a reconstrución dunha sociedade
actual que sexa mellor, e aí aínda queda moito por facer, pero poucos chanzos
máis firmes que os que emerxen deste proxecto admirábel.
Historias obrigadas que nos poñen un
nudo na gorxa. Miradas afoutas cara á dignidade, como a de Cinta Rey, a nai do
fusilado Víctor Casas, acariñando o piñeiro no que morreu o seu fillo, mirando
á cámara que suxeitaba Amalia Álvarez, a viúva de Alexandre Bóveda.
Historias... historias que nunca teñen que quedar no esquecemento. É a nosa
obriga.
Publicado no Diario de Pontevedra e El Progreso de Lugo 15/03/2016. Fotografía: Cinta Rey retratada por Amalia Álvarez no piñeiro da Caeira onde fusilaron o seu fillo Víctor Casas (Arquivo da familia)
Ningún comentario:
Publicar un comentario