▶ «Desde entón, cada 12 de novembro
amence o mesmo día gris, de chuvia miúda, coa atmosfera baixa. Todos os anos
fai o mesmo tempo, e para min sempre é igual de triste novembro.
[Fina, orfa de Ramiro Paz]
Doce de novembro. Día para a lembranza,
día para a memoria, pero non a memoria artellada dende o laio ou a mágoa, senón
dende a memoria afouta da dignidade. Cada ano que se repite esta data lembramos
en Pontevedra aos dez fusilados
polos sublevados fronte a un goberno legal (déixense de equidistancias) feito
que plantexou un enfrontamento fratricida entre veciños que, nesta cidade e a
súa contorna, deixou unha brutal e mesquiña represión coa que non adoitamos
enfrontarmos.
Moitas desas vítimas foron mulleres,
mulleres ás que o tempo e o desprezo de moitos acantoaron nas marxes da
historia, nas que xa adoita poñerse sempre á muller. Elas, no silencio, foron
donas da súa dor irreparábel, da perda e da lousa da ausencia da que é
imposíbel fuxir. Engadan unha ‘Transición interruptus’ que deixou abertas
moitas feridas e con ninguén detrás para tentar pechalas, xa que só se pode
nomear a Lei da Memoria Histórica do
mefistofélico Zapatero que, aínda
que con moitas eivas, si que foi un primeiro chanzo dunha escaleira que moitos
se adicaron a boicotear. Así é como iniciativas como as que se veñen
desenvolvendo dende o Concello de
Pontevedra convértense no único bálsamo contra a ignominia. A necesidade de
facer desa memoria alicerce dunha sociedade adulta e orgullosa de seu. A Luis Bará, no seu haber de Feiras Francas, recuperación de espazos
urbanos e Salóns do libro tamén
temos que apuntarlle esta loita contra o silencio a través da memoria, e neste
caso da memoria das mulleres, na que traballa apaixoadamente dende hai uns anos
cun resultado que comeza a berrar. Luis Bará non está só, e ao seu carón xente
como Pepe Álvarez, Montse Fajardo, María Xesús López Escudeiro, Xiana
Iglesias ou María Abilleira
están a traballar arreo para a localización de materiais e testemuñas que nos
conten a historia e as historias daquelas mulleres traballadoras do campo e do
mar, daquelas mulleres pioneiras no ensino e na investigación e daquelas
mulleres represaliadas e resistentes. Achegas imprescindíbeis para escribir a
historia que ninguén quixo escribir e para facer dela o auténtico monumento dos
esmagados tras o alzamento.
Ao longo deste mes diferentes actos
porán en valor o descuberto, cunha especial atención, precisamente, ao papel
destas mulleres. Neste día de lembranza dos que foron fusilados nunha dramática
xornada, entre as pedras do monolito que os recorda fíxense ben porque nos seus
intersticios medran as herbiñas que foron aquelas mulleres que sofriron a súa
ausencia. Vida nas pedras, sete viúvas que con 33 orfos convértense en
monumento permanente da memoria. Lola
Lois (Ramiro Paz), Rita Sobrido (Germán Adrio), Aurora Poza
(José Adrio), Blanca Fernández (Capitán
Juan Rico), Matilde Caamaño (Amancio Caamaño), Carmen Julián (Víctor Casas)e
Isabel Gómez Costas (Telmo Bernárdez). Así, xuntos, é como
deberían ter morto moitos anos despois de que unha bala chea de rancor puxese
punto final á súa historia. A todas elas púxolles alma Montse Fajardo o pasado
martes no primeiro deses actos de memoria cunha conferencia arrepiante, na que a
emoción impedía tomar as notas precisas para apuntar uns datos e unhas
historias que se ían afogando nunhas bágoas coas que un loitaba para que non
saísen á superficie. O bolígrafo tremía, canto máis tremerían aqueles corpos
ante á barbarie e o medo que lles infrixiron sen compaixón, coa consigna de
facer dano e de que ese dano se perpetuase no tempo como aviso para a
veciñanza.
Admiro a Montse Fajardo, leínlle o libro
‘Un cesto de mazás’, imprescindíbel
xa para achegarse a este contexto, e cada vez que a escoito falar esa
admiración medra. Polo valor de enfrontarse aos rostros e os corazóns aínda
doentes dos que gardan esas historias baixo unha coraza, pola necesidade que
ten esta comunidade de que esas narracións sigan vivas e por ter a capacidade
de presentalas ante o público dunha maneira íntegra, no desterro da carraxe,
sen que se lle rache o fío de voz e transmitindo dende a imaxe ou a palabra
recollida aquilo que é tan difícil de achegar á xente, o que sentían unhas
persoas na ameaza constante, no medo envolto por un silencio por fin rachado.
Hoxe, cando estean ante ese monumento e lean os nomes alí inscritos, pensen
tamén nos nomes delas, uns nomes enxeridos nun silencio agora feito memoria.
Publicado no Diario de Pontevedra 12/11/2016
Fotografía: Homenaxe de 2015 ás mulleres represaliadas no Teatro Principal. Rafa Fariña
É dos libros máis bonitos que lin na vida.
ResponderEliminarChorei eu e choro un meu neto.