Memoria
▶ Cada unha das súas historias persoais é unha historia de
sufrimento e resistencia. De loita contra a barbarie que significou o
seu asasinato. Os dez fusilados en Pontevedra na data do 12 de
novembro de 1936 convertéronse nunha das páxinas más tristes da
nosa historia, pero da que tamén quedou un resolta semente
AS
dez historias que se agochan tras o dez nomes dos fusilados o 12 de
novembro de 1936 en Pontevedra son un exemplo de resistencia
convertida en lembranza. Principios irrenunciábeis que se agocharon
no seo desas familias que son hoxe unha lección para todos nós aos
que honrar cada ano nesta data.
Unha
desas historias foi a de Ramiro Paz Carbajal (1891-1937), un home
cunha gran presenza na cidade de Pontevedra dende a súa situación
laboral: impresor que dirixiu os semanarios ‘Acción Obrera’,
‘Nueva Aurora’ e ‘La Hora’ estando tamén ao cargo dun
quiosco e un surtidor de gasolina; así como ao fronte de diferentes
entidades sindicais e políticas de corte socialista, sendo
presidente da Federación Obrera Local (1920), Presidente da
Agrupación Socialista (1920,1933), Presidente do Comité Provincial
da Fronte Popular (1936) ou da Federación Provincial Socialista
(1936). Tamén foi concelleiro e Delegado Técnico do Hospital
Provincial. Pero tamén a súa presenza na cidade tiña outro
alicerce no seu ámbito familiar, no que, tras dous matrimonios, o
primeiro con Pura Beloso e o segundo, pola morte desta, con Dolores
Lois, trouxo ao mundo a cinco fillos do primeiro e catro do
segundo, que deixaron unha semente que nas décadas seguintes
converteuse para toda esa familia nunha resistencia activa fronte ao
que acontecía arredor do entorno dun represaliado nunha pequena
capital de provincia.
«Xustiza,
liberdade, igualdade e mellora de vida dos traballadores», foron a
súa teima nesa curta vida, como ben reflicte no imprescindíbel
libro que lle adicou Aurora Marco, ‘Ramiro Paz Carbajal. Unha vida
segada pola barbarie’, (Editorial Toxosoutos) no que se basea todo
este relato, e no que podemos pescudar polo miúdo todo ese labor a
prol da xente, sempre cos máis desfavorecidos na mirada e na acción
decidida. A súa vida estivo sempre chea de boas obras, dun continuo
traballo cara os seus, pero tamén de axuda aos demais, dende as súas
posibilidades económicas e administrativas, ata esa data na que todo
mudou.
O
20 de xullo de 1936 tivo lugar a súa detención, cando se atopaba no
Hospital Provincial supervisando a recepción dos enfermos, algo que
adoitaba facer e cos que tiña unha relación moi especial. Nunca
aceptaba agasallos deles, «iso é cousa de caciques», dicía,
preocupándose de que as súas condicións fosen as mellores.
As propias monxas do hospital facilitáronlle un hábito de
franciscano para fuxir, pero el rexeitouno, xa que non fixera nada.
Alí quedou detido ata o 6 de setembro cando foi trasladado á Escola
Normal onde estaba o cárcere. O 22 de outubro foi levado á Illa de
San Simón e o día 31 xa estaba de volta para o xuízo xunto a Juan
Rico, Telmo Bernárdez, Luis Poza, Amancio Caamaño, José Adrio,
Germán Adrio, Paulo Novás, Víctor Casas e Benigno Rey. Un xuízo
innecesario, unha pantomima, xa que todo estaba decidido. Nin a
declaración de Evaristo Paredes, editor do Diario de Pontevedra,
poñendo en valor a súa actuación nuns graves actos de vandalismo
no mes de xaneiro coa entrada dun grupo de xente disposta a destruír
aquela imprenta e redacción, e a defensa da súa persoa, puideron
facer nada. Nin a viaxe a Burgos da que sería a súa viuva, Dolores
Lois, xunto a outras mulleres para pedirlle o indulto a Mola mudou
nada. O 12 de novembro ás 7,15 horas foron levados ao
quilómetro un da estrada a Campañó dende onde os disparos dos
asasinos racharon o silencio da cidade, sendo escoitados por todos
aqueles cativos que dende ese momento quedaron orfos de pai. O terror
xa tiña actuado e nada voltou a ser igual na casa dos Paz.
Pero
a de todos eles foi unha lección de resistencia da que Montse
Fajardo, necesaria e afoutada estudosa destas vidas feridas pola
represión, destaca o seu carácter de resistentes: «Xunto coa
familia Poza foron dos que menos se pregaron ao Réxime. De feito
Dolores Lois non bautizou ao seu fillo póstumo, que naceu en
febreiro do 1937, e iso é moito dicir». Tamén a investigadora, a
través das súas conversas cos fillos de Ramiro Paz, recupera outro
capítulo de tensión cando Pura Paz estando no Cine Coliseum co seu
mozo negouse ao final do filme, como era habitual, a erguer o brazo
para facer o saúdo fascista, sendo recriminada por un garda, pero
ela non o fixo.
Tamén
é especialmente salientábel a loita doutro dos seus fillos, Isidro
Paz, por tentar mudar as miserábeis e vergoñentas palabras que
constan na acta de defunción do seu pai, na que aparece como causa
da morte unha hemorraxia interna en vez dunha morte por fusilamento.
Accións que nos falan da necesidade e da obriga por resistir, por
sermos parte dunha sociedade moralmente sa para enfrontarse ao terror
e á barbarie. Así o querería Ramiro Paz, e así llo reflectiu aos
seus cando, coñecedor do que se aveciñaba, pediu que lle fixesen
unha fotografía. Unha imaxe na que vemos a un home sereo e orgulloso
do feito. Un home en cuxos ollos hoxe poden reflectirse os seus
fillos. Os fillos da dignidade.
Son
varias as cartas que se conservan deses días finais entre Ramiro Paz
e a súa muller, Dolores Lois, entre elas esta, non se sabe si
escrita no Lazareto de San Simón ou dende o cárcere de Pontevedra:
«Querida
Lola: Mañana a primera hora, ve junto al señor Pontijas, juez de
nuestra causa, y dile que yo deseo una fotografía y necesito la
correspondiente autorización. Quisiera hacerlo mañana, a primeras
horas. Después hablas con Pintos o con otro fotógrafo que esté
dispuesto a venir.
Tu
amantísimo esposo».
Publicado no Diario de Pontevedra 12/11/2018
Fotografías na páxina:Arriba, os fillos de Ramiro e Pura; abaixo, Dolores Lois (esquerda) cos nenos. Imaxes do Arquivo familiar e incorporadas ao proxecto 'Memoria das Mulleres' do Concello de Pontevedra.
Ningún comentario:
Publicar un comentario