O poemario de Miriam
Ferradáns sae do prelo de Espiral Maior para enchernos de silencio, para
calibrarnos fronte a dor e a ausencia, para respirar o fume no que se converte
a memoria, en definitiva, para enfrontarnos a unha poesía tinxida dun corazón
en alerta.
CRISTAIS
CRAVADOS nos pés. Un rastro de dor convertido en poemario. Un desfiladeiro de
sentimentos trazados dende un silencio que todo o invade. Nese desfiladeiro,
nese silencio, emerxe a palabra para darlle forma ao desacougo, para clarexar a
memoria cando se volve amarela e tentar así facela pureza, convertela en
consolo.
A
casa como un lugar escuro é a primeira advertencia que nos fai Miriam Ferradáns
na primeira liña do primeiro poema do poemario ‘Nomes de fume’, que acadou o
XXIX Premio Nacional de Poesía Xosé María Pérez Parallé e que prologa, como
unha lumieira, Dores Tembrás. Mulleres pertencentes a unha poesía galega que
ventea como hai moito tempo non viamos. Nomes de xente nova, homes, pero tamén
moitas mulleres que non dubidan en mirar en fite a súa contorna, en expresar a
súa íntima experiencia, incapaz de conterse no seu interior, para inzar no
papel. Poetas, editoriais e moitas outras iniciativas arredor da poesía,
estanlle dando un pulo a esta escrita que nos fai sentir moi ben, porque hai
poucas manifestacións artísticas tan necesarias para o ser humano, ao tempo que
tan precisas, nesa loita permanente que consiste en transcribir todo ese
territorio espiñoso dos sentimentos no que se vai volvendo a vida.
Miriam
Ferradáns dános toda unha lección de como moverse por esas roseiras, de suave
recendo, pero cheas de espiñas. Aromas e feridas despréndense destas páxinas
nas que sempre se mantén un corazón alerta. A ferida na pel, a dor na alma, e o
silencio, por un lado e por outro. Un silencio invasivo, unha angustia
inevitábel. A congoxa que xorde desa casa convertida nun «inventario de
perdas», como ben atina a calificar a prologuista do libro. A perda trala morte
convértese en fume, o rastro que se esvae entre as nosas mans, ante os nosos
propios ollos, o símbolo dunha fugacidade que amosa a nosa febleza fronte a
vida, o noso desamparo ante a derrota e e esa ausencia que chega para ser
cinza, dor e fume. Tres estadios dende os que definirnos a nós mesmos, dende os
que poñernos a proba, e para iso Miriam Ferradáns emprega unha linguaxe tan
certeira como dolorosa. O gume polo que estarricar a dor, o gume dende o que
acariñar a nosa pel, sempre a rentes da ferida. Unha linguaxe sintética, sen
adobíos nin distraccións, convertidas en ventos que desfarían o fume, cando
este esvae vagariño, sen présa, marcando o seu propio ritmo, ese mesmo que
calibra a nosa descuberta, que nos envolve a través dunha linguaxe que nos
abruma pola súa eficacia, pola súa capacidade para conter, para contermos.
Dúas
cuestións no remate da análise, o tacto e máis a tribo. O tacto co que
comezamos este texto, o corpo como contacto coa realidade, a pel como sintaxe
que relaciona todo aquilo que existe, todo aquilo que nun mesmo plano atinxe a
unha mesma situación, neste caso a da perda. E o tacto como prohibición, xa que
a través del agroma a memoria, a capacidade de manter en pé o que xa é derrota,
o contacto coa posibilidade de ferir. Os versos van arrolándose entre si, o
murmurio inscríbese nese silencio que xa é mármore, frío e enfermizo, unha
superficie de diagnose. A autopsia de nós mesmos, e alí ao noso arredor, a
tribo, o conxunto fronte ao eu, a ollada que rodea á casa. «Na casa as portas
non se poden fechar/ por iso vivimos de costas», escribe a poeta establecendo
unha fronteira de traxes negros, de loitos fincados na terra como única
posibilidade, como única reacción.
Soamente
queda un oco para a esperanza, un ar calmo que nos chega da man da beleza.
«Como podemos sobrevivir sen a beleza?». É o berro que racha todo ese indómito
silencio, a fenda no mármore, o lugar no que o fume pode ter sentido, como
memoria, pero tamén como permanencia, como loita fronte ao esquecemento.
Aprender a levarte dentro. A primeira lección.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 11/06/2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario