Saga/fuga
NOVEMBRO
chega sempre a Pontevedra coas arelas da dignidade, coa misión de erguer a nosa
historia para convertela en lección hoxe. Así é como chegan a nós traballos e
investigacións que buscan iluminar tantos canellóns escuros do noso pasado. Uns
de xeito inconsciente e outros porque a oficialidade fixo por mantelos baixo o
silencio que tanto dano fai e que cando se destapa convértese nun estourido que
debería facernos espertar da longa noite de esquecemento.
Un dos máis
celebrados nas derradeiras semanas é o traballo de Montse Fajardo, incansábel
aloitadora pola memoria e os dereitos dos esquecidos e asoballados, arredor da
figura de Virxinia Pereira, quen dende a semana pasada sabemos nomeará unha rúa
da nosa cidade, esa Pontevedra que tan presente estivo na súa vida e á que
tanta adicación e esforzo lle prestou, como veremos máis adiante. Máis que
revelador foron as declaracións da veciñanza desa rúa, que ata o de agora
levaba o nome do moi dubidoso Juan Carlos I, aludindo a Virxinia Pereira como
«a muller de Castelao». Os que coñecían quen era non saían dese fío
matrimonial, ese «a muller de» que tanto dano fixo ao longo das décadas dunha
sociedade machista que sometía e somete calquera rol feminino ao papel do home.
Entre as
moitas virtudes do libro de Montse Fajardo ‘A vida incerta. Biografía de
Virxinia Pereira’, está precisamente o de despexar esa néboa arredor dunha
muller, que podía ser a que arrodeaba a tantas e tantas mulleres cuxo traballo,
esforzo e adicación quedaba sempre orelado ao labor do seu home, cando non
invisibilizado ao cen por cen. Lendo as páxinas desta biografía comprobamos
como Virxinia Pereira ademais de esposa de Castelao, a quen en vida axudou e
moito para que estivese centrado no seu labor profesional e no político,
xestionando toda a intendencia familiar, tamén desenvolveu ao longo da súa vida
un intenso papel militante na causa do propio Castelao, isto é, a defensa de
tódolos valores que singularizaban a Galiza e que permitirán as conquistas
sociais, culturais e económicas para o pobo.
Percorremos
estas páxinas escritas coa claridade do bo xornalismo, cun caudal enorme de
datos, documentos e conexións entre os diferentes protagonistas daqueles tempos
luminosos ao principio, entre a esperanza e a ilusión, e que logo se someteron
ao eclipse vital que provocou a sublevación militar contra un goberno lexítimo,
coa morte de tantos, en especial do seu compañeiro Alexandro Bóveda (un puñal
cravado na alma durante toda a súa vida), e un exilio que non fixo máis que
facer medrar o amor e o devezo por Galiza.
Así é como
camiñar xunto a Virxina Pereira é camiñar xunto ao desexo de acadar unha Galiza
que se mova por ela mesma e na que Castelao tivo un papel esencial. Subidos a
ese tren que os levou a París arrincan unhas décadas cheas de dificultades que
os afastaban, xa non só de Galiza, senón dunha Pontevedra que era parte deles
mesmos. Nela quedou enterrado o seu fillo, Alfonso, morto de xeito prematuro en
1928. A dor e outro puñal cravado nos dous, a sumar aos que aínda depararía o
futuro. Deixan a súa casa na praza do Concello e múdanse a unha vivenda na rúa
da Oliva. Alí, o refuxio, e o dó. A desbordante creatividade de Castelao
converteu aquel fogar nun inspirador acubillo. Debuxos, cadros, pinturas,
gravados, obxectos persoais, en definitiva, unha vida creada a partir do seu
vencello con Galiza e con Pontevedra que tivo que ser abandoado pola doenza do
exilio. Pola fuxida e, ao fin e ao cabo, pola sorte que colleu a Castelao fóra
de Pontevedra naquel verán do 1936, permitindo a posibilidade da vida. Pero a
outra quedou nese fogar da rúa da Oliva, polo que logo Virxinia Pereira
empregaríase «con forzas de leona» para materializar o gran desexo en vida de
Castelao, que todos eses materiais, alí retidos baixo as gadoupas dos
expedientes franquistas, formasen parte do patrimonio da cidade, e así foi como
Virxinia Pereira renunciou a calquera tipo de venda, ou transacción económica
que sacase beneficio do que era algo innegociábel en base aos sentimentos e
elos cunha cidade da que tanto se gabaron alí onde foron. Hai cousas coas que
os cartos casan mal.
O Museo de
Pontevedra garda esa memoria de Castelao á que agora Montse Fajardo engade un
capítulo máis con esta biografía que un le coa necesidade de chegar ata o
final, de entender cómo foron as cousas que tantas veces se nos negaron, ou
neste caso concreto, mesmo se lle negaron á protagonista, moitas veces sinalada
de xeito malicioso por moitos. Cada vez que voltaba do exilio Virxinia Pereira
para poñer os pés en Galiza era un xeito de que Castelao puxera os pés na
terra, esa terra que motivou tantas cousas, boas e malas, pero ás que é preciso
voltar cada mes de novembro para saber de que material estamos feitos.
Publicado no Diario de Pontevedra 20/11/2020
Ningún comentario:
Publicar un comentario