Os materiais que
se atopaban gardados nunha maleta propiedade de Fernando Casado
Campolongo, o fillo do actor Fernando Rey e a actriz arxentina Mabel
Karr, son os grandes protagonistas da exposición adicada ao
protagonista de filmes míticos como 'Viridiana', 'Tristana' o 'The
French Connection', e cuxa orixe é coruñesa. O espazo do Kiosco
Alfonso amosa un apaixoante e revelador 'travelling' sobre toda unha
carreira que o converteu no noso actor máis internacional e que, co
gallo do centenario do seu nacemento, búscase dar a coñecer entre
as novas xeracións.
ORSON WELLES dixo del
que era o mellor actor de Europa. Baixo as ordes do director de
'Cidadán Kane' Fernando Rey traballou en 'Campanadas a medianoite'
(1965), dentro dunha listaxe de traballos fascinantes, entre as
arredor das 150 películas nas que participou, e que permiten sitúar
a Fernando Rey (A Coruña, 1917-Madrid, 1994) nun contexto
internacional de grandes interpretacións que deben servir para
achegarse e contextualizar este actor hoxe, cando moitos descoñecen
tanto o seu traballo como a súa orixe. Ao cumprirse o centenario do
seu nacemento, a mostra instalada no Kiosco Alfonso da Coruña
permite darlle corpo a esa traxectoria facéndoo dun xeito moi ameno
e didáctico, abofé que o primeiro obxectivo dos seus comisarios, o
xornalista Rubén Ventureira e José Luis Castro de Paz, catedrático
de Comunicación Audiovisual e historiador do cine español, quen lle
adicou ao propio Fernando Rey o libro 'O cine de Fernando Rey: entre
o azar e a dor'.
Tanto ese libro como
esta exposición plantéxanse como unha necesaria redescuberta, como
a posibilidade de dar a coñecer un nome, lamentábelmente para a
maioría da cidadanía —é que dicir da mocidade!—, descoñecido.
Para iso nesta mostra pártese da súa infancia, do seu nacemento no
número 1 da rúa Betanzos na Coruña. Alí pasou doce anos nos que
estudou no colexio Eusebio da Guarda ao tempo que frecuentaba a praia
de Riazor. Un berce ao que regresaría en varios veráns, xa nos
últimos anos da súa vida, como vemos nunha fotografía da
exposición fronte a esa vivenda na que chegou a este mundo. Esa
presenza galega estivo pegada a el ao longo de toda a vida da que
moito tempo despois aínda lembraba os xogos no Campo da Leña, as
festas de María Pita —das que co tempo sería pregoeiro— os
Xardíns de Méndez Núñez e ata o contemplar algún naufraxio dende
a Torre de Hércules. Toda esa época asoma na exposición,
reflectida no cambio físico cara á modernidade da cidade, así como
dos espazos que tiveron que ver con quen chegaría á interpretación
dun xeito inesperado, nun Madrid de posguerra gris e dorido, onde só
a boa nova de que o propio xeneral Franco lle conmutara a pena de
morte ao seu pai, xeneral e home de confianza de Manuel Azaña, puxo
un pouco de esperanza. Tras ler un anuncio participa nun cásting e
comeza a facer pequenas aparicións en filmes dos anos corenta. Outro
anuncio lé- vao a traballar como actor de dobraxe, establecéndose
así dous camiños xa esenciais na súa traxectoria. A interpretación
a partir desa figura estilizada, de cabaleiro andante, e o traballo
como narrador ou dobrador cunha voz que resoaría en moitos filmes e
que podemos escoitar na exposición nun punto adicado a esa tarefa,
na que podemos oír a súa voz en off en 'Bienvenido Mr.
Marshall'(1953) e que se prolongaría en títulos como 'Marcelino pan
y vino' (1955). Debutará como actor con diálogo en 1944 como Duque
de Alba no filme 'Eugenia de Montijo' e en 1948 participará nun dos
grandes éxitos do cine español, do periodo de Autarquía, 'Locura
de amor' de Juan de Orduña, interpretando a Felipe El Hermoso.
Da man de Juan Antonio
Bardem participa en dous títulos importantes,'Cómicos' e 'Sonatas',
nos anos cincuenta, por aquel tempo recibe un consello de alguén que
sabía ben o que era o cine internacional e a importancia de moverse
no exterior e coñecer outras filmografías, o director Edgar Neville
quen lle aconsella que aprenda inglés e saia ao estranxeiro.
Fernando Rey optou por ese camiño afastándose así dos vieiros
doutros actores españois que nunca se plantexaron esa opción.
Títulos moi irregulares fóronse esvaecendo ese cami- ñar ata que
se produce un deses encontros que fan cambiar unha vida. Fernando Rey
atópase con Luis Buñuel e iso, con todo merecemento, ocupa un dos
apartados senlleiros da mostra cos cartaces das películas e
materiais xurdidos dese encontro.
Coñecer a Buñuel foi
"renacer, comenzar a darle un sentido y un alcance distinto a
todo lo que estaba haciendo", con estas palabras o propio actor
recoñece a importancia dese encontro que chegou da man de
'Viridiana' (1961), a película coa que comezou unha colaboración de
catro filmes fundamentais na carreira do director despois da súa
andaina mexicana. Despois de 'Viridiana' chegarían 'Tristana'
(1970), 'El discreto encanto de la burguesía' (1972) e 'Ese oscuro
objeto del deseo' (1977). A importancia deste traballo común excedeu
do propio oficio e desembocou nunha gran amizade que deixou anécdotas
como a desvelada polo fillo do actor co gallo desta exposición
arredor do soldo que Fernando Rey cobrou pola súa maxistral
interpretación de Don Lope en Tristana, cando este coñeceu o soldo
da protagonista Catherine Deneuve, que estaba moi enriba do que el
mesmo cobrou e que fixo incluso que alguén como Luis Buñuel, que
tiña fama de bastante agarrado cos cartos, non dubidase o día da
estrea do filme en darlle cen mil pesetas ao actor. O certo é que
'Viridiana' servía para poñer a un Fernando Rey que dominaba o
inglés no escaparate internacional, nunha película que recibiu a
Palma de Oro en Cannes. Luis Buñuel atopa nese actor, polo que se
decidira tras ver o ben que fixo de morto en 'Sonatas', unha
contundente presenza física ligada a unha elegancia que se poñía
no limiar do pecado ante as obsesións do director aragonés. Un
director que no seu mítico libro 'Mi último suspiro' conta unha
broma que lle gastou ao actor, que, como tantos, gustaba do feito da
popularidade. Así, Luis Buñuel a través do seu director de
produción pediulle que falara cos alumnos dun colexio cercano para
que nun momento no que director e actor estivesen xuntos estes lle
fosen pedir un autógrafo, pero só ao director. Ambos estaban
tomando un café cando chegou o primeiro escolar, despois o segundo,
que nin siquera dirixiron a súa mirada ao actor galego. Cando o
terceiro fixo o mesmo Fernando Rey pronunciou unha sonora risada
comprendendo a broma, ao tempo que lle dicía ao director que esa
situación era "rigurosamente imposible", algo que incluso
alguén que militara no surrealismo máis afouto foi quen de
recoñecer. Cando 'El discreto encanto de la burguesía' acada o
Oscar á mellor película estranxeira e o premio como mellor película
da Asociación Nacional de Críticos Norteamericanos. Fernando Rey
rende así a industria americana que lle concede a categoría que
merece. A súa presenza en festivais e entregas de premios fai que se
relacione coas grandes estrelas do cine mundial. Estes instantes
ocupan un espazo estelar na exposición con moitas imaxes nas que o
vemos co directores como Orson Welles ou John Ford, ou actores como
James Stewart ou Sophia Loren. Ese cinema norteamericano chamou á
súa porta para interpretar un dos seus papeis máis coñecidos, o do
vilán de 'French Connection' (1971) baixo a dirección de William
Friedkin. A película gañou cinco Oscars, entre eles, o de mellor
película. Os anos setenta deixaron dous grandes premios polas súas
interpretacións en 'La duda' (1972), no Festival de San Sebastián,
e o mesmo premio no Festival de Cannes por 'Elisa, vida mía' (1977).
De novo no andar baixo
do Kiosco Alfonso atopámonos coa parte final da súa traxectoria. O
regreso a España, traballos como os de 'Diario de invierno' (1988),
que lle valeu un Goya, ou a súa espectacular intervención na serie
televisiva 'Don Quijote' (1991), cando xa contaba 73 anos, dirixida
por Manuel Gutiérrez Aragón coa que viña a pechar, con esa imaxe
mítica da figuración española, a traxectoria dun actor que tivo
moito de Quixote, de cabaleiro andante, que loitou contra muíños de
vento aos que en España ninguén osou enfrontarse, e dos que agora
podemos dar fe a través dunha exposición que debería ser de visita
obrigada para comprender un home e o seu tempo. Un desafío do que
Fernando Rey, un coruñés que foi polo mundo, saiu sempre
triunfante.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 5/11/2017