[Ramonismo 66]
A celebración do 120 aniversario do nacemento de Luís Amado Carballo lévanos a percorrer a súa curta vida.
Pontevedra comezaba o
século XX asomándose a esa ilusión que se agocha tras cada novo
século. Un tempo de esperanzas que chegaba da man dunha modernidade
que converteu as primeiras décadas da centuria nunha constante
descuberta de progresos nos máis diversos eidos da sociedade, entre
eles a literatura, na que, a carón dun Lérez que foi permanente
inspiración para el, nacía un 2 de maio de 1901 Luís Amado
Carballo, o poeta que fixo da natureza un elemento de renovación na
poesía galega considerándose o iniciador do chamado hilozoísmo.
No cruce da actual rúa
Benito Corbal, naquel momento, Progreso, e a coñecida tamén agora
como Cobián Roffignac, daquela camiño do Rouco, nacía Luís Amado
Carballo, nunha vivenda aínda hoxe en pé, da que colga unha placa
envellecida como triste lembranza de quen foi un dos nosos maiores
poetas daquel momento, xunto con Manoel Antonio foron os máis
vangardistas desa xeración de 1925, e ao que a súa morte, con tan
só 26 anos, en 1927, segou un futuro que abofé apuntaba a deixar
unha pegada aínda maior da que deixou. Esa pegada foi a que o levou
a protagonizar en 1982 o Día das Letras Galegas.
O seu pai, Luís Amado
de la Riega, e a súa nai, Consuelo Carballo Pesqueira, uníronse nun
matrimonio do que foi fillo único. Pola parte paterna entroncaba con
apelidos ilustres no eido da cultura, como os Pintos (lembremos a
Xoán Manuel Pintos, figura senlleira do Rexurdimento) ou Luis e
Celestino García de la Riega. Luís Amado Carballo estudará no
Colexio Balmes e os xogos na praza da Ferraría serían habituais,
mentres soaban as campás dese convento de San Francisco que impoñía
a súa faciana gótica sobre a traseira da vivenda. Tertulias, cafés,
concertos, animaban a vida cultural dunha Pontevedra na que agromaban
nomes tan relevantes como os de Manuel Quiroga, Carlos Sobrino, Casto
Sampedro, Pintos Fonseca, Torcuato Ulloa, Valle-Inclán, Juan
Bautista Andrade, Francisco Portela ou Perfecto Feijóo. Todos eles
xeraron un ecosistema ben acaído para que aquel rapaz comezase a
interesarse pola cultura. No curso 1918-19 matricúlase na Facultade
de Dereito e Ciencias Sociais en Compostela e comeza tamén a súa
colaboración coa prensa, na que publicará os seus primeiros relatos
en castelán en Vida gallega e en Diario de Pontevedra, medio no que
asoma de xeito cotiá a súa firma, ben sexa con obras literarias ou
mesmo con colaboracións sobre aspectos artísticos. Marcha a Madrid
onde se mergulla naquela bohemia de cafés e personaxes singulares,
como Ramón Gómez de la Serna, ao que coñeceu asistindo a súa
famosa tertulia de Pombo, pero regresa de xeito habitual a Pontevedra
onde en 1921 recibe no pazo familiar de Santa Margarida a visita
doutro mozo que debecía pola poesía e que procuraba un prólogo
para o seu primeiro libro, ‘Mágoas’. Ese Pazo será o refuxio
último de Luís Amado Carballo cando a tuberculose remate coa súa
vida, unha casa tamén con historia e na que aínda hoxe se pode ver
na súa fachada unha placa que lembra a estadía nel do Pai
Sarmiento. Xoán Vidal converteuse, dende ese momento, no seu maior
valedor, e tamén nun fiel amigo. As súas notas vitais serviron
décadas despois para poñer en valor a vida de Luís Amado Carballo
a través de biografías escritas por Xosé Ramón Pena ou Xosé
Abilleira, máis tamén a publicada pola Real Academia Galega co
gallo da súa designación como protagonista do Día das Letras
Galegas de 1982 e que foi escrita polo tamén poeta Xosé María
Álvarez Blázquez. Na súa capa loce un retrato feito polo pintor
Carlos Maside adicándolla ao propio Xoán Vidal, que tanto lle falou
de Luís Amado Carballo, compartindo todos eles espazo na Revista
Cristal que en 1932 recuperou, para o seu número de Nadal, o inédito
relato ‘Sant-Yago’.
Esa imaxe, a da súa
figura, é ben importante, como o foi para todos os poetas novos que
entendían o seu perfil como parte da súa propia obra. Unha faciana
elegante que transmitía o seu protagonismo como parte dun novo
tempo, e así as fotografías do seu tamén familiar, Joaquín
Pintos, depositadas no Museo de Pontevedra, amosan a un mozo esvelto,
que gustaba de seguir a moda deses poetas franceses de finais do
século XIX que tan ben coñecía o noso protagonista, sendo tradutor
dalgúns deles como Paul Fort, o seu máis admirado fronte aos
Verlaine, Mallarmé ou Valery. O retrato de Maside, ou as caricaturas
de Manuel Méndez reflicten a súa incorporación visual á
modernidade.
Xunto a Xoán Vidal
edita en Pontevedra a revista Alborada, feito habitual nestas
xeracións poéticas novas, o de amosar, coa publicación de revistas
literarias as novidades do momento. Nesa revista Luís Amado Carballo
publica o relato Maliaxe, e dende ese momento, e a partires da súa
relación con Xoan Vidal, adopta xa o galego como xeito de expresión.
Lingua e terra fan
cómplice a Luís Amado Carballo dos postulados da Xeración Nós
para xerar así un ambiente creativo propio, singularizado do resto
da península, e que permite crear unha nova sensiblidade arredor da
nosa identidade. En 1925 publica na colección Lar a novela ‘Os
probes de Deus’. Colabora en diferentes xornais e publicacións
poéticas ao tempo que comeza a albiscar o que será o seu único
libro de poemas publicado en vida, de nome ‘Proel’ e que sairá
do prelo dos talleres de Diario de Pontevedra en 1927. No ano
anterior casará con María López Fernández, coa que non terá
fillos e que tamén morrerá de xeito tráxico, desta vez atropelada
en Compostela en 1963. Estes dous últimos anos da súa vida
estiveron marcado pola tise, esa enfermidade dos poetas, que tamén
acabou co seu compañeiro de xeración, o creador de ‘De catro a
catro’, Manoel Antonio. Na primavera de 1925 asoma xa no seu corpo
pero o seu optimismo e vitalidade levarao a loitar pola saúde. En
1926 marcha cara ás terras altas de Soutelo de Montes, afastándose
dunha costa que non lle era recomendable para a súa doenza. Alí
coñecerá outra natureza, ben diferente da que o rodeaba nas
contornas do Lérez que, da man do seu bo amigo o tamén poeta Juan
Bautista Andrade, coñecía ben, e que unha e outra vez converteuse
en berce da súa poesía e onde exploraba novos xeitos de expresión.
Ao seu
regreso xa se instala no pazo de Santa Margarida, fronte ao
centenario carballo, e alí daralle forma a ese ‘Proel’ que era a
súa mellor mediciña. Ese «aire novo» que saía da súa poesía,
como afirma Xosé María Álvarez Blázquez, instálase na nosa
literatura coas beizóns dos que se asomaron a súa obra naquel tempo
recoñecendo o seu labor. Tamén foi o seu derradeiro latexo nos
últimos meses dunha vida que se detivo o 3 de setembro de 1927 con
pouco máis de 26 anos de vida. A tarde anterior visitárao o seu
amigo Xoán Vidal, xa non podía falar e empregaba unha pizarra para
comunicarse con quen ao longo das décadas seguintes converteuse no
mellor compás para seguir os seus pasos. Amado Carballo
amortallouse, como escribe Xosé Ramón Pena, co hábito franciscano,
santo ao que adicara un relato publicado en A Nosa Terra, e santo
cuxa congregación atopábase no convento que estaba a carón da casa
na que naceu e que sempre estivo moi presente nunha vida na que o
relixioso tivo moito protagonismo, como outras cuestións espirituais
ou esotéricas ás que tamén prestou atención, tal e como aconteceu
con outros poetas daquel tempo como o mesmo Fernando Pessoa, e aos
que non arredaba calquera exploración do terreal ou do non tan
terreal.
Cumpríase un ano do
pasamento do poeta cando Xoán Vidal consegue imprentar varios
daqueles poemas que quedarán nun cartafol, así como algúns que
foran publicados de maneira volandeira en diferentes soportes. O
obxectivo era conseguir cartos para a viúva, pero a poesía e os
cartos non se levan moi ben e foron os amigos os que puideron pagar
esa edición. Xorde así un dos nosos mellores poemarios, ademais de
ser un fermosa publicación saída do mítico prelo de Ánxel Casal,
con prólogo de Otero Espasandín e cun afouto galo sobre fondo negro
feito por Carlos Maside na capa.
Estilisticamente non
hai diferenzas entre ambos poemarios. Nos dous a humanización da
paisaxe convócanos a unha festiña da palabra que repenica dende
esas terras de Lérez tantas veces percorridas e a partir das cales
moitos outros continuarían ese camiño por un movemento chamado
hilozoísmo que a nivel mundial tivo ao chileno Vicente Huidobro como
máximo representante, sendo, en Galicia, Luís Amado Carballo o seu
impulsor a partir do ultraísmo do momento e que procuraba rachar co
anterior.
Pola súa poesía
móvense gaiteiros, cruceiros, pontes, cegos ou romaxes na síntese
visual dun territorio que é sempre bandeira. Non é casual que no
seu primeiro libro o poema inicial sexa o titulado ‘A nosa
bandeira’, e a partir de aí é a natureza á que reforza a súa
vitalidade a través de cores, sons e outras sensacións que
converten a paxaros, árbores ou ceos en protagonistas dunha poesía
na que, se de novo seguimos as palabras de Xosé María Álvarez
Blázquez, sintetiza as súas alfaias en elementos como a descrición
de obxectos naturais en movemento, algo propio dos ultraístas; unha
visión optimista da vida; os poemas aparecen desligados un dos
outros; cando asoma o eu poético este vencéllase á propia
natureza; a plasticidade das imaxes ten unha forte presenza de cores,
referencias folcloricas e relixiosas; a incorporación da toponimia;
o emprego de estranxeirismos que o vencella coa idea do
cosmopolitismo da súa poesía tal e como acontecía con Manoel
Antonio.
120
anos despois do seu nacemento Pontevedra debe manter acesa a súa
memoria. Dende 1986 unha rúa fronte á igrexa da Virxe do Camiño
leva o seu nome, pero bótase en falla un maior recoñecemento e
difusión da súa obra. Agora, tras a nova reforma urbana fronte a
súa casa é o momento para acoller nese espazo algunha das súas
poesías que fixeron de Pontevedra inspiración e que léndoas
podemos entender da súa importancia nunha obra que, como poucas, a
ensalza, a ela e a súa contorna.
Publicado na Revista. Diario de Pontevedra 1/05/2021
Fotografías Arquivo Gráfico Museo de Pontevedra (Pintos)