Rue Saint-Antoine nº 170
Fotografía.
A fotografía de Rafaela Gómez-Casero ocupa a sala de exposicións do Patronato
de Turismo Rías Baixas no Pazo das Mendoza para achegarnos unha inspiradora
mirada á realidade do artista, pero tamén a un mundo onírico no que o paso do
tempo e as sensacións sobre a muller son quen de xerar un engaiolante discurso
artístico.
Ficción
e realidade plantexan un fermoso xogo ao longo das dúas series que compoñen
esta exposición coa que descubrimos o traballo de Rafaela Gómez-Casero. Dende
esa mirada é dende a que temos que falar, a da descuberta a de atoparnos unha
nova firma que amosa con seu traballo unha inquedanza máis do artista. E cando
falo do artista non me refiro en concreto á propia autora destas imaxes, senón
á reflexión que se fai ao longo da exposición sobre o concepto de artista, as
súas dúbidas fronte ao espello da creación, ante o que un pode verse máis ou
menos reflectido, pero sempre temeroso ante o que pode producir; pero tamén
dúbidas que xorden desa inspiración que pode ser esquiva co creador.
«Ela
despertou por fin do longo sono e viu a realidade», así comeza un texto que un
pode ler ao mesmo tempo que percorre a exposición, unha memoria íntima da
artista na que se agocha tralo pano das palabras o que nas imaxes se pon ante
nós. Palabras que falan de soños, de esquecementos, de beleza, de muller, de
tempo ou de viaxe. Palabras todas elas que van conformando o itinerario, o
camiño a seguir nun proceso artístico que ten moito dunha Alicia no país das
marabillas, dunha creadora que se atreve a cruzar ese burato que a transporte a
outra dimensión, unha caída polo pozo dos soños para tentar mergullarse neles e
coñecerse a un mesmo.
Baixo
o comisariado de Francisco Porto as fotografías xogan nos camiños da ficción e
a realidade, deconstruíndo ambos territorios e compoñendo un novo itinerario
que se volve cheo de forza fronte ao espectador en gran medida pola cantidade
de suxestións que é quen de conter nas súas pezas Rafaela Gómez- Casero. Eses
ambientes despoxados da súa pel polo tempo, fráxiles e a piques de ser
esnaquizados retoman a vida durante uns instantes, a presenza da artista
convocándose a si mesma, nunha sorte de expiación persoal, ten moito de
conquista dese espazo da mente ao que tan só a arte pode descender e aínda máis
chegar a representar. Todas estas imaxes de habitacións solitarias,
deshabitadas, nas que tan só quedan pegadas do ser humano e as que o tempo vai
depositando nas súas paredes propoñen un diálogo do artista con si mesmo, cun espazo
íntimo que se converte nun mundo paralelo cheo de imaxes coas que convocar a
creación, coas que seguir enchendo o relato de miradas que escenifiquen o
sentido, e tamén ese texto que imos lendo a medida que nos atopamos coas
fotografías.
‘La Doncella y la voz
errante’ é como se titula de xeito xenérico este traballo co que a artista nos
amosa as súas experiencias a través do obxectivo outorgándolle a estas pezas
unha singular potencia visual que nos obriga a revisalas unha e outra vez. Como
nun conto, cada unha destas fotografías é unha fiestra que nos pode levar a
diferentes estadíos, a suxerentes terreos dende os que podemos ollar a
realidade pese ás moitas dúbidas que trascenden dunhas fotografías
escrupulosamente tratadas.
«Ao
chegar ao máis alto xa non era a mesma muller», continúa a contar ese texto. A
medida que a viaxe avanza o sentido, o vivido, vai mudando a personalidade da
creadora e as súas percepcións da realidade a través da cámara tórnanse
diferentes, as dúbidas e os temores vanse superando, xa non costa tanto
asomarse ao espello, tentar explicar o que acontece dentro dun a través da
expresión artística.
O
equilibrio, o desasosego, a perda ou a ausencia vanse convocando en diferentes
espazos para logo irse afastando da presenza da artista, da muller que unha vez
que se coñeceu e recoñeceu é quen de continuar esa viaxe cunha equipaxe máis
lixeira sen moitas máis pretensións que a de acadar o seu espazo de liberdade,
ese que xorde cando se impón a confianza no traballo dun mesmo sabedor de que ese
é un termo irrenunciable, e que o fracaso procede precisamente desa dúbida ante
o que un pode facer.
Fotos
de espazos, pero tamén fotografías de corpos, de mulleres que se moven en
espazos sen referencias e nos que ese corpo móvese nunha especie de danza con
si mesmo. Un movemento que se fosiliza, do que só queda o xesto, pero tamén a
captación dese momento de tránsito ao que nos referiamonos antes como de cruzar
a porta cara unha nova dimensión. Eses fondos negros son un abismo ante o que
tentar non caer, no que se asoman todos eses medos, pero sobre todo no que a
artista se debe impoñer para facer das súas fotografías o discurso artístico
preciso para acougar a desconfianza. Para iso non é preciso habitar os palacios
ou rodearse de luxos, o esquecemento e a decadencia, reflectidos na maior parte
das imaxes poden ser un espazo de traballo que ofreza todas esas necesidades da
artista que por fin poderá nese espello amosar aquilo que a súa arte precisa
facer.
Todo
será moito máis claro, todo respostará a unha nova visión do que nos rodea. A
soedade xa é confianza e tempo para gozar co feito. Rematou a viaxe. «Xamais
volverei a abandoarte». Os saltos do irreal ao real xa chegaron ao seu fin co
resultado que amosan cada unha das fotografías de Rafael Gómez-Casero nas que
vemos non só ese tránsito senón tamén a unha artista que se mira a un espello,
que se mira a si mesma.
Publicado no Diario de Pontevedra 3/10/2016
Ningún comentario:
Publicar un comentario