Rue Saint-Antoine nº 170
Pintura.
Agasallada o sábado na súa vila natal de Viveiro, Maruja Mallo, a
muller á que a Real Academia Galega de Belas Artes adica todo un ano
de actividades, conformou, ao longo da súa vida, unha traxectoria
que sitúa a súa pintura no máis alto da nosa arte. O Museo de
Pontevedra custodia un único cadro seu, pero un cadro que é todo un
mundo.
Hai cadros que
xustifican a visita a un Museo, cadros que lle dan sentido a toda
unha colección, cadros sen os que a súa presencia converteríase en
eivas para coñecer a nosa pintura. Con só colocarse uns segundos
fronte ao cadro de Maruja Mallo (Viveiro, 1902-Madrid, 1995),
‘Cabeza de negra’ que colga dunha das paredes do Sexto Edificio
do Museo de Pontevedra, un pouco bota de menos a presenza de máis
pezas da artista galega, e entende como un único cadro pode
reflectir toda a pintura dunha artista. Esa mirada de muller que te
suxeita pola lapela e case te ergue do chan ponte fronte a unha
artista que, a estas alturas da súa traxectoria, en 1946, estaba en
pleno apoxeo da súa pintura e que se atopaba en Sudamérica tras
fuxir da Guerra Civil descubrindo un novo mundo que pintar, un novo
territorio de razas, cores e texturas cos que darlle un novo pulo a
unha pintura que viña de facer dos esqueletes e cementerios o chanzo
posterior as verbenas, isto é, o tránsito da ledicia que se
esgotaba cos felices anos vinte e as sombras que comezaban a intuírse
na atmosfera política e social de España.
O 9 de febreiro de 1937
Maruja Mallo chega ao porto de Bos Aires procedente de Lisboa, no
comezo dun longo exilio que rematará en 1961. Un mundo quedaba na
península, o do horror e a morte de moitos dos seus amigos cos que
compuxo unha das paisaxes creativas máis importantes de España, a
dunha modernidade e unha vangarda que loitaba por achegarse á
Europa, por quitarlle a este país esa cobertura rancia que o condeou
durante tanto tempo ao atraso. Ela, muller, fixo de Madrid un campo
aberto para explorar a súa liberdade persoal. Estudante de Belas
Artes, amante de poetas como Alberti ou Miguel Hernández,
trangresora, desafiante, enérxica. A ela se achegaron Ramón Gómez
de la Serna e Ortega e Gasset admirados polo seu talento e o seu
xeito de medirse con aquela España. Pois todo iso quedou nun baúl
baixo as bombas e a fame e ela chegou a un territorio calmo que
deseguida a conquistou grazas ao ambiente cultural de Bos Aires, a
presencia de Pablo Neruda ao cal foi a visitar para mergullarse en
poesía e en algas, pero tamén unha luminosidade e unha terra cunha
forza da natureza e da sensualidade dos corpos nunca vista antes.
A súa pintura dos anos
corenta e cincuenta abandona aquela realidade social previa e
mergúllase en motivos naturais, cunchas, estrelas de mar ou rostros
de indíxenas dende un punto de vista de fonda raigame xeométrica,
claramente debedora doutro pintor sudamericano que xa coñecera en
Europa, Torres García. Esa vitalidade do novo territorio trasládase
a unhas pinturas cheas de beleza, de proporción, de harmonía e
equilibrio. Entre 1941 e 1944 pasa os veráns en Punta del Este,
pinta as súas famosas máscaras. Un paso previo aos seus retratos de
mulleres realizados entre 1946 e 1951, toda unha toma de conciencia
en feminino da muller e os potenciais do que eran unhas novas etnias
para ela que se podían entender como novas facianas para un novo
mundo. Figuras de fronte ou de perfil que fuxen da súa condición de
retrato para entenderse como facianas dunha raza.
O 5 de maio de 2000
aparece anotado no libro ‘75 obras para 75 anos’ do Museo de
Pontevedra como a data de entrada nos fondos do Museo de Pontevedra
desta ‘Cabeza de negra’, que se firma en 1946 e cunhas medidas de
56,5x46,5 cm. Un óleo sobre lenzo que formou parte dunha compra
efectuada na viguesa Galería Montenegro xunto coa ‘Señora do
abanico’ de Isaac Díaz Pardo e da que se sabe que pasou por terras
mexicanas antes de chegar a Galicia. O cadro, con toda esa forza
magnética que xorde da súa mirada, da textura da súa pel, dos
grosos beizos vermellos, estivo dende a súa chegada e ata a posta en
funcionamento do edificio que o acollle no despacho do director do
Museo, Carlos Valle Pérez, quen cada día tiña diante súa unha
peza extraordinaria coa que medirse xornada tras xornada e que agora
é un baleiro insustiuíbel, que só se pode minguar co a visita ao
seu lugar na sala de exposicións dentro do discurso pictórico das
vangardas artísticas.
A importancia desta
peza queda ben en evidencia ao ser a imaxe escollida para as capas do
monumental catálogo que en 2009 reflectiu unha das mellores
exposicións sobre a súa obra, a realizada pola Fundación
CaixaGalicia en Vigo. Este ano, no que a Real Academia Galega de
Belas Artes a elexiu para honrala, poñerse ante esta ‘Cabeza de
negra’ é enfrontarse a todo un mundo, físico, pero tamén
pictórico.
Algas e Neruda
Maruja Mallo e Neruda
retomaron o seu contacto fronte ao Pacífico que chegaba aos pés da
Isla Negra: «É posible que as fotografías de Mallo e Neruda na
costa se sacaran cerca da casa deste en Isla Negra, na provincia de
Valparaíso. Probablemente Maruja aloxouse na casa de Pablo e Delia
del Carril, a súa esposa, as tirara, xa que ambas coñecíanse das ‘festas
salvaxes’ de Madrid». (‘Maruja Mallo’. S. Mangini).
Publicado no Diario de Pontevedra 3/04/2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario