A primeira exposición antolóxica
tralo seu pasamento amosa a un creador total, que fixo da súa obra unha loita
contra o paso do tempo que tanto lle gustaba aproveitar. As súas achegas
constructivistas fan da súa obra unha das máis poderosas nese terreo.
O QUE
ÍA ser unha exposición retrospectiva o destino quixo que se convertese nunha
antolóxica. A morte do pintor e xestor cultural Luis Caruncho (A Coruña,
1929-Madrid, 2016) mudou o xeito inicial de achegarse a súa obra por parte do
comisario, Miguel Fernández-Cid, quen se viu fronte ao abismo que supón
realizar a primeira exposición dalguén despois da súa morte. Este feito, que
pode semellar anecdótico, ten unha gran importancia, xa que a partir de cómo se
propoña esta mostra, as que veñan detrás poden estar viciadas pola visión que
aquí se asente. O bo facer do comisario, a entrega da viúva e albacea da súa
obra, Tatiana Ribic, e a habitual eficacia do Museo de Pontevedra, fan desta
exposición o mellor primeiro chanzo imaxinábel no que abofé será unha escalada
de achegamentos á obra dun pintor non demasiado coñecido, sobre todo no que se
refire ao conxunto da súa obra. Se ben momentos puntuais da súa traxectoria si
que foron ben analizados, a visión de conxunto que aquí se amosa, con moitas
pezas da súa propia colección e nunca exhibidas en público, permite facer o
axeitado recoñecemento desa evolución que todo artista ten pero que non
demasiadas veces se pode sinalizar convincentemente.
A
disposición dos espazos que compoñen a mostra déixanos abraiados nun primeiro
lugar pola súa asimilación das compoñentes cubistas procedentes de Francia. A
pegada recoñecible de Juan Gris, o interese polo bodegón, do que pouco a pouco
as formas iranse desintegrando, aillándose do conxunto para revelarse como
sinais de tempos futuros. É emocionante esta lóxica, a de atoparnos xeometrías
dos anos cincoenta que trinta ou corenta anos despois asoman noutros cadros
radicalmente diferentes pero que converxen nesa lóxica interior tan presente no
quefacer de Luis Caruncho.
Esa
dialéctica da forma parisina tamén fai do collage un elemento senlleiro que, do
mesmo xeito que a xeometría, tomará protagonismo co tempo a través dunhas pezas
marabillosas, repletas de elegancia no seu deseño e de estudada sinxeleza. Son
as súas Composicións dos primeiros anos sesenta, cartóns que serven
de superficie para a experimentación e para intuir o arrinque da súa gran
achega artística á historia da arte en España, a súa faciana construtivista.
Territorio que de maneira metódica e pausada foi conquistando, con algunhas
cumes sobresaíntes, como unhas pezas de arte cinético infrecuentes en España e
que amosan a súa teimosía e capacidade para conquistar ilusións dentro do cadro.
Se
algo lle preocupaba a Luis Caruncho era "non perder o tempo", como
afirmou a súa viúva no acto de presentación da exposición. A vista desta mostra
está ben claro que non foi así. Non é fácil atoparse unha contundencia tan
lóxica ao longo dos anos dun artista como a que aquí nos atopamos. Cada novo
espazo xorde do anterior e nos anuncia o seguinte. O tempo non foi ermo para
Luis Caruncho que ademais sempre tivo outra faciana que debe ser salientable
neste momento como foi a de impulsor de proxectos culturais. Espazos como o
Centro Cultural Conde Duque de Madrid, que o vindeiro ano lle adicará unha
exposición, ou o coruñés Macuf medraron ao seu acubillo. Pero tamén foron
moitos os artistas aos que Luis Caruncho ofreceu a súa amizade para darlles un
empurrón as súas carreiras. Moitas daquelas exposicións por el dirixidas foron
e son un referente, non só polo seu valor per se senón polos materiais que as
acompañaban, como por exemplo fermosos e modernos catálogos, algúns dos cales
podemos visualizar nesta mostra.
Luis
Caruncho fixo da súa vida parte da súa obra, un labor a tempo completo que
agora podemos percorrer a través das súas pezas. Pinturas, collages,
esculturas... que pouco a pouco redimensionan a un creador que comezou
pintándose a si mesmo, tamén unha Torre de Hércules, xeografía prismática que,
dende a infancia, se converteu en icona para debullar un oficio que se moveu
con honra entre o artesanal e o intelectual. Unha mestura que non deixou de
medrar nas súas obras ata que esa Torre de Hércules se converteu no derradeiro
faro que alumeou cando o tempo dixo que era o final. E a luz apagouse.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 4/06/2017
Fotografía: Javier Cervera-Mercadillo
Ningún comentario:
Publicar un comentario