Remataba setembro
de 1966 cando falecía o pai do Surrealismo, André
Bretón. O seu Manifesto puxo patas arriba a unha arte que estaba en
plena efervescencia nas décadas iniciais do século XX. Nesa
efervescencia colouse unha amizade cun artista galego: Eugenio
Fernández Granell.
“O ollo existe en
estado salvaxe”. Esta frase é o comezo do libro de André
Bretón ‘O Surrealismo e a pintura’ (1928) e semella adiantar
o que sería un encontro en territorio salvaxe, entre o gran tótem
ideolóxico dese istmo pictórico e Eugenio Fernández Granell.
En maio de 1941 o pintor nado en A Coruña en 1912 levaba
pouco máis dun ano exiliado na República Dominicana, en
pleno Caribe, entre altas temperaturas, palmeiras arroladas
pola brisa e unha sociedade aínda moi ligada ao mundo primitivo e
exótico que outros pintores, coma Gauguin, converteran en
motivo da súa arte, ampliando así uns horizontes encorsetados no
emerxente mundo urbano. Non foron poucos os artistas galegos que
despois do inicio da Guerra Civil partiron cara o exilio e
fixeron daquelas latitudes obxecto das súas pezas. Castelao
pintou os sons cubanos e o cangués Ángel Botello reflectiu
coas súas cores as xentes e paisaxes de Puerto Rico, só por
citar dous casos paradigmáticos.
A II
Guerra Mundial puxera a Europa
ante un cantil e París,
o berce do Surrealismo e a chave coa que abrir tantas realidades
artísticas no século XX non atopaba respostas á súa propia
situación. A comunidade de artistas alí asentada fuxía hacia
diferentes escenarios dende os que poder seguir creando, dende os que
seguir sendo libres. París cedeu o foco a Nova
York, e ata alí chegaron en pequenas
doses os grandes nomes da arte do momento. Un deles, André Bretón,
embarcou rumbo aos Estados Unidos
facendo unha parada na dominicana Ciudad
Trujillo na que Granell aproveita para
entrevistalo para o diario ‘La Nación’, nese citado mes de maio
de 1941. Toda unha páxina na que se falaba da situación en que
quedaban os artistas en París, as posibilidades da cultura en
Francia e
o Surrealismo como corrente estética e de acción. Ademais da
entrevista o encontrou xuntou xa de maneira definitiva a existencia
destes dous creadores que, ata a morte de Bretón, mantiveron
permanente correspondencia.
E
son só foron cartas as que intercambiaron dende as dúas orelas
atlánticas (Bretón regresa a París en 1946 unha vez rematada a
Guerra Mundial) senón tamén disquisicións artísticas, comentarios
sobre pintores e exposicións, e tamén obras, obras de arte que
amosaban o interese do pai do Surrealismo polo traballo de Granell.
Todo un conxunto de materiais que se exhibiu en 2009 no recentemente
aberto Sexto Edificio do Museo de
Pontevedra grazas á compilación,
análise e estudo realizado pola madrileña Galería
Guillermo de Osma, nunha mostra
inesquecible polo que nela atopamos, e que non era máis que esa
estreita amizade reflectida e sintetizada na presenza, na ampla e
espectacular colección de arte de André Bretón, de cincuenta obras
de Granell, un dos creadores mellor representados nela. Xunto á
mostra, e de imprescindible consulta para calibrar o resultado desa
relación, editouse un catálogo cheo de datos, reproduccións das
cartas entre eles, textos alusivos ás súas persoas en diferentes
publicacións e como non, as obras que centraban a exposición e que
tras un duro traballo reuníronse para honrar a unha vella amizade.
E é
que o Surrealimo é inagotable no seu achegamento ao público, non
deixando de producir, aínda hoxe, obras que nos abren o seu singular
universo entre o descabellado, o automático e o fascinante, e así
paga a pena citar a reedición neste mesmo ano do ‘Diccionario do
Surrealismo’ que a Editorial Siruela
publica recollendo as definicións cos Arp,
Aragon,
Dalí,
Duchamp,
Paul Éluard,
Ernst,
Prévert,
Tzara o el
propio, André Bretón, entre outros moitos, deron a unha chea de
cuestións, moitas delas dirixidas aos seus experimentos e ás súas
obras de arte.
André Bretón junto a Eugenio Fernández Granell |
Moitas
destas definicións pódense inxerir no devir da relación entre
André Bretón e Eugenio Fernández Granell para descifrar qué había
na obra daquel exiliado galego que levantara tanto interese e que lle
fixo ser chamado por Bretón para participar en 1947 nunha das
grandes exposicións do Surrealismo en París, artellada por Bretón
e Duchamp,
posicionando a Granell na elite da plástica daquel momento e
abandeirando a súa posición como pintor surrealista. Aquelas pezas
de Granell, mestizos encontros entre a palabra e a forma, integran
diferentes elementos xurdidos dos escenarios do seu exilio: República
Dominicana, Guatemala,
Puerto Rico o Nueva York. Estacións de paso dende as que medrou a
súa obra, alimentándoa de formas, de elementos extraídos da
natureza, pero tamén de artefactos produto da mente humana, máquinas
ou inxenios aos que é imposible poñer nome pero nos que o debuxo
convértese en fiel comunicador ademais de amosar a súa destreza con
esa técnica.
“A alegría de
coñecer a André foi o acontecemento moral e intelectual máis
extraordinario da miña vida, e nada me produce máis fonda
satisfacción que a amizade qeu tivo a bondade de dispensarme”. Con
estas palabras daba Eugenio Fernández Granell o pésame a Elisa,
a viúva de André Bretón, tras coñecer, de xeito sorprendente, o
falecemento do seu amigo, lembrando, unhas liñas máis abaixo, o
“vivo” recordo daquel encontro en Santo Domingo. Alí, os dous
homes de chaqueta branca miráronse en fite. A nós quédannos os
seus perfís e unha imaxe que reflicte a dous dos grandes talentos
artísticos do século XX unidos por unha onírica amizade.
Publicado no suplemento cultural 'Táboa redonda'. El Progreso e Diario de Pontevedra 4/10/2015
Ningún comentario:
Publicar un comentario