É o gran pano de fondo da película. As Illas Cíes elevándose sobre as augas
e os grises da ría de Vigo. Fronte a elas a terra. Unha costa chea de lendas,
de ambientes mariñeiros pero tamén de adegas e de chalets adosados. Fragmentos
dunha paisaxe pola que se move Leo Caldas, o inspector que Domingo Villar pariu
para convertelo en protagonista de dúas novelas, 'Ollos de auga' e 'A praia dos
afogados', que son dous dos mellores exemplos de novela negra no noso país. O
certo é que a propia concepción do personaxe, así como o seu desenvolvemento
literario, moi ligado ao xénero cinematográfico, presaxiaba a súa futura
traslación á pantalla, pero moitas veces eses presaxios convértense en
tormentas cheas de lóstregos e tronos polo complexo que sempre resulta pasar un
texto literario a un filme. Non estamos ante un deses casos, a implicación do
propio novelista na confección do guión asegura, non só a fidelidade ao relato
orixinal, senón tamén un moi estudado exercicio de adaptación que se aprecia
cando un ve unha película na que as pezas, moitas, e algunhas difíciles de
compoñer, encaixan á perfección.
O filme arrinca coa chegada á costa dun cadáver, o dun mariñeiro que
aparece coas mans atadas e do que todo o mundo fala dun suicidio. O que hai
tras ese corpo vai levar a Leo Caldas a moverse pola bisbarra de Panxón e ir
tirando do fío dun nobelo no que se agochan moitos segredos. Leo Caldas, interpretado
por Carmelo Gómez, amósase como un ser solitario, con só o seu pai
(interpretado por Celso Bugallo) como distración fora dun traballo ao que se
adica as 24 horas do día. O actor leonés é o gran protagonista, todo acontece
ao seu arredor, seguindo o esquema narrativo do cinema clásico, como poñamos
por caso dun Humprhey Bogart nas súas pescudas enfundado baixo a súa gabardina
coma Sam Spade. Pero a diferencia do heroe solitario hollywoodiense, aquí Leo
Caldas traballa a carón dun compañeiro, o contrapunto preciso para aliviar a
súa introspeción, o desacougo para o espectador a través dunha mirada
escrutadora e irónica sobre o que acontece en Galicia. Un soberbio Antonio
Garrido asume ese papel que aporta un chisco de humor preciso para relaxar a trama
da película. Xuntos moveranse por diferentes escenarios (a gravación do filme
localízase en Vigo, Panxón ou A Guardia) concedéndolle á película esa sensación
de afundirse nun territorio moi determinado que impregna cada plano xerando
unha atmosfera moi ben acadada de realidade.
Esa realidade vai máis aló do meramente climático, xa que tamén se constrúe
dende os personaxes secundarios. Toda unha sorte de caracteres que van xirando
arredor de Leo Caldas para dar conta non só da propia trama senón desa procura
no reflectir a indentidade galega tan precisa para seguir movendo o fío da
trama. Nomes coma os de Luis Zahera, Tamar Novas, Pedro Alonso, Carlos Blanco
ou o xa mentado Celso Bugallo sintetizan na súa interpretación moito do ser dos
galegos, dende as súas diferentes situacións sociais, laborais ou mesmo
existenciais. Silencios medidos, ironías, pausas... forman parte da
conformación do escenario vital da película para crebacabezas do axudante de
Leo Caldas, un policía aragonés que non acaba de entender o que tantas veces se
adoita definir como a 'idiosincrasia do galego'. Este monllo de actores tamén
participan da eficacia que se aprecia en toda a película, e non deixa de
ratificar o momento de bo facer que se está a vivir dende o mundo actoral
galego.
Un novo plano. O comezo dunha nova secuencia, e elas seguen aí, testemuñas
silentes de todo o que acontece nese xogo entre mar e terra que se asenta ao
longo dunha ría. As Cíes seguen a definir moito do que acontece, a pegada dunha
natureza sempre presente nesta xeografía. Rochas que amosan a súa contundencia
ao tempo que agochan baixo a auga o que as sustentan, unha especie de segredo.
E esta película está chea de segredos, de mareas que suben e baixan, deixando
cada certo tempo unha sorpresa en forma de avance na investigación que, de
cando en cando, ofrece algún xiro para manter ao espectador en vilo como debe
facer un bo thriller. E así os noventa minutos da películan pasan voando grazas
tamén a eficacia do seu director, Gerardo Herrero, un director que pasa
desapercibido en canto aos efectismos que pretenden outros directores para que
se fale deles, para que se evidencie o seu talento, pero Gerardo Herrero adopta
a función do mellor director que pode haber, aquel que deixa fluir a película,
que non a entorpece con montaxes complexos ou movementos de cámara que só poden
funcionar como distracións á hora de contar unha historia. A cantos se lles
esquece que o fundamental dunha película é contar unha historia.
E esa historia, ademais de filmarse en castelán, tamén conta cunha versión
en galego, dúas versións dunha película feita coa sensibilidade suficiente para
que tamén o idioma forme parte súa e alente esa percepción de identidade que se
amosa en toda ela. O propio Carmelo Gómez realiza un gran esforzo para rodala
en galego, do que en liñas xerais sae ben parado fronte ao resto dos actores
máis acostumados a desenvolverse en galego.
A película chega aos cines para competir con outras estreas importantes
como a última producción de Alejandro Amenabar, 'Regresión' ou 'El
desconocido', abofé que a película revelación das pantallas nos últimos tempos,
outro traballo feito en Galicia a cargo de Daniel de la Torre e que xunto con
esta 'A praia dos afogados' permite ser optimistas co que acontece no noso
audiovisual, no que talento e ideas mestúranse cunha notable resolución final
dos que sentirnos orgullosos por todos os que pisamos acotío eses escenarios
reais que agora tamén o son de película.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. El Progreso de Lugo e Diario de Pontevedra. 11/10/2015
Ningún comentario:
Publicar un comentario