«No hay más bondad que la que emana de
la inteligencia»
[Carlos Oroza]
Como respostar a esa pregunta? Pois tras
pasar un chisco no CIFP de Hostelería
Carlos Oroza a un lle veñen unha chea de sabores: a queixo Marigold e a empanada de millo, a
castañeta maceirada e a croquetas de ourizo, a meixelas de porco celta e a
bacallau, pero tamén a Mencía e a Albariño, a rimas que non riman, a
poemas horizontais nos que un pode esvaecerse deste mundo inhóspito, a voces
que se expanden no infinito e a amores que nunca se poden nin deben esquecer.
Ese é o sabor da poesía, nin máis nin menos que o da vida vivida, o das
experiencias que se van pousando na pel e na alma, as apertas e os bicos, as
amizades e as flores amarelas.
Que o Carlos Oroza homenaxee ao poeta
que lle dá nome, non é máis que a rúbrica dunha maneira de entender a nosa sociedade
da que moitos terían que aprender. A gastronomía como reduto independente do
que somos, o orgulloso vieiro dunha forma de enfrontarse ao mundo dende a
excelencia e a modernidade. Pero non a modernidade da vacuidade, senón a
modernidade do progreso e a excelencia, esa que ten algo que achegar na
construción dunha identidade.
Usade a Oroza!! exclamou onte Carlos
Blanco, isto é, dubidar de todo. Protestar, sin comas nin puntos, como
escribía o poeta.Sede libres, no texto, pero tamén na vida. «A liberdade do
territorio interior» como dixo o editor Bieito
Ledo falando de Carlos Oroza. Un territorio do que nos podemos apropiar
dende a palabra, dende unha escrita que non lle chega á punta do pé da súa
oralidade que seguirá retumbando na mente dos que o escoitamos nalgunha ocasión
trascender do que somos, case levitar, como levitaba Carlos Oroza co aire do Metro
de Madrid ou as saias de Marilyn Monroe.
«Un rascacielos nunca podrá rascar el
cielo. ¡Qué cojones!», deixou gravado o poeta de viva voz. Cantas tonterías se
escoitan hoxe, aínda se escriben máis. Cantas distracións do realmente
importante da vida como é o contacto cos demais, estando como estamos cada vez
máis tecnoloxizados. Oroza sempre pareceu o home distante, o poeta na súa nube
afastada do cotiá. Todos os que falan del amosan a súa cercanía, a amabilidade
forxada na súa educación e a súa cultura longa coma os seus versos. Un día
achegouselle nunha rúa de Pontevedra alguén que o coñecía. -«Carlos, que,
paseando?». –«Non, traballando», lle contestou o poeta, e é que os poetas
traballan as 24 horas do día, cada movemento é parte da súa acción. A anécdota
púxoa sobre a mesa Uxío Novoneyra,
fillo do Caurel que era o seu pai,
tamén el, froito inmarchitábel dunha xeografía feita palabra que tivo o
marabilloso contrapunto na urbanidade do Carlos Oroza que chegaba do Café Gijón. Alí, entre pizarras e
toxos, construiron unha amizade desas que foi sementando o poeta ao longo da
súa vida.
Outra delas foi a mantida con Manuel Lueiro Rey, a el adicoulle un
dos seus libros, ‘Cabalum’ do
seguinte xeito: «Para el poeta amigo y escritor Manuel Lueiro Rey con recuerdo
de unos tiempos poéticos y de lucha. Con un abrazo. Carlos Oroza». Poesía e
loita. Así escriben a historia os poetas, dende a resitencia, dende a loita da palabra
expandida na que con tan pouco dise tanto. Se onte nos achegamos á figura de
Carlos Oroza, ata o 12 de xuño podemos facelo, cunha exposición no Pazo da Cultura de Pontevedra, á de
Manuel Lueiro Rey, outro proscrito, un deses escritores fronteira entre o
recoñecemento e a indefensión da cortedade de miras que aínda moitos practican,
xa non só dende os púlpitos literarios, senón dende as redaccións dos xornais.
“Europamos de tristeza” escribiu o
poeta, tan inventor de palabras coma calibrador de realidades. Morreremos de
tristura se seguimos a esquecer aos poetas. Na escola de hostelería Carlos
Oroza non o fan, e ben ao contrario, dende esas roupas sen oso, sen carne
dentro, como nos deslumbrou co seu falar o pintor Antón Pulido, ao describir a figura esfameada do poeta, pódese
construir todo un proxecto educativo á altura dos tempos. Simplemente sen
esquecer de onde se ven, sabendo onde se está, e sobre todo, ollando cara un
futuro do que os seus alumnos serán protagonistas.
Publicado no Diario de Pontevedra 21/05/2016
Fotografía Arquivo Familia Lueiro
Ningún comentario:
Publicar un comentario