‘O deserto’, de María do Cebreiro e
editado por Apiario, ven de acadar o Premio da Crítica de poesía en galego. Un
percorrido solitario que fai do interior un exterior dende o que plantexar o
que somos ou o que podemos ser
TEN A POESÍA ese don de esculcar alí
onde todo semella sombra. A capacidade, case milagrosa, de poñer o foco onde
nunca queremos mirar. A palabra, coa súa falla de vergoña, acende esa
claridade, e é entón cando comeza unha revelación que converte o íntimo en
público, que fai do privado un territorio expiatorio do autor, e tamén, porque
non asumilo, de nós mesmos, convertidos xa en lectores itinerantes ou en
camiñantes co compás da palabra no peto ao cal ir acariñando cada certos pasos.
O primeiro que chama a atención ao
enfrontarse ao poemario é a súa pel. Todo aquilo que envolve a palabra e que se
amosa como unha sorte de devocionario. Unha colección de estampas ensarilladas
entre si que nos van levando dunha a outra, a través de xeografías e peles, de
naturezas e sensacións, de paixóns e trazos. Dende esa pel a editorial Apiario
amosa o seu apego pola poesía, non só por editala, senón por cómo editala. Un
agarimo que se afunde co bo ollo literario e así é como xorden poemarios cume,
coma este, ou o de ‘Celebración’ que, das mans de Gonzalo Hermo, acadou o
Premio da Crítica de poesía en galego o pasado ano, preludiando así o acadado
fai uns días por María do Cebreiro.
Viña a poeta de deixarnos outro
poemario abraiante, ‘Os inocentes’, no que se albiscaba tamén esa procura do
eu, pero cunha maior dose de candidez, abofé cunha esperanza que o tempo, ao
fin e o cabo, coma notario da realidade, encárgase de esnaquizar. E así
atopámonos no medio deste deserto, deste lugar de fuxida serodia, de camiñar
cara un horizonte dende o que construirse a si mesmo nun proceso eremita,
onde a natureza nos acolle para afastarnos do que nos pode distraer, dunha
contaminación que nesta sociedade nosa acada cotas infindas e das que é tan
complexo saír.
Alí, baixo os ceos, acariñado polo
aire, co corazón latexante, seguindo o rastro dos paxáros, emerxen toda unha
serie de reflexións que como pregarias compoñen un plantexamiento vital arredor
deste home de hoxe resistente nas desilusións decote, nos naufraxios. «A vida
non ten sentido. A vida é o sentido». Un salvavidas de novo dende a palabra,
dende a esculca da poeta por tentar, dende ese retiro, non só poético, senón
real, escribir o poemario. «A pel nace onde morren as palabras». Pel aburada
polo sol, abrasada polos impactos dos grans de area empurrados polo vento. O
vento, un aire posuidor da capacidade do escultor para xerar formas, para
modificar á nosa efixie que muda como muda o tempo. Como os contactos entre nós
mesmos fan que mude a colectividade. Aquí non hai colectivo, non hai sociedade,
hai soedade, bulir de sangue que se fai noite, que se conduce no noso
interior de xeito calmo, denso e ata sospeitoso. Canles internos do desacougo e
a desesperanza.
E ao final o amor. O derradeiro poema
do libro, o último reduto dese horizonte ao que enfrontarnos. «A alegría dase
no amor como o tremor na auga». O canto de cisne dunha muller nada para
escribir, osixenada dende a palabra rodeada, neste caso de beleza, de naturezas
e obras de arte cativadoras: Roberto Rossellini, Jean Renoir, Navez, Fra
Angélico, Zurbarán. Miradas que o foron dende a arte cara o ser humano, tan
feble, tan inestábel, tan necesitado de explicarse a si mesmo, de plantexarse
preguntas ante as que as respostas veñen moitas veces de ben lonxe, do
inexplicábel, ou do medio dun deserto, na sinceridade da soedade.
María do Cebreiro sube así un chanzo
máis na súa aposta pola poesía, e da man de Apiario, reflicte a necesidade da
sociedade de ter estes libros nas súas mans, de sentilos como un espazo entre
paréntese no balbordo cotiá, na loucura dun tempo que, como as areas do
deserto, convértese en inmensurábel e ante o que nós pouco podemos facer, máis
que tentar sobrevivir, resistir dende o noso eu como a columna dende a que
sosternos, e para iso, poucas raíces mellores ca palabra.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. Diario de Pontevedra-El Progreso de Lugo 1/05/2016
Fotografía. Apiario
Ningún comentario:
Publicar un comentario