Os rastros, os
mercados de antigüidades, as tendas de vello ou as plataformas
dixitais foron nutrindo a espléndida colección de fotografía
antiga de Xose M. Buxán Bran, que amosa agora unha parte vencellada
ao carácter homosexual de moitas delas como reivindicación dos
retratados.
É certo que a recente
película de Isabel Coixet na que se conta a historia de Marcela e
Elisa, pioneiras do matrimonio entre persoas do mesmo sexo no comezo
do século XX, puxo de actualidade o interese por esas historias
agochadas pola intransixencia e a falla de liberdades, pero Xosé M.
Buxán Bran leva dende hai xa varios anos mergullándose en
diferentes arquivos e coleccións, de todo tipo, para atopar e
plantexar os seus proxectos de investigación e expositivos a partir
da reinvindicación desa condición da homosexualidade de sentirse
agochada nunhas sociedades dunha enorme descofianza cara esa
condición. Publicacións como o fotolibro ‘Bellos y desconocidos’
(2015), ou a exposición celebrada no CGAC en 2017, ‘Bañistas.
Fotografía encontrada’, amosaron xa o rigor e o bo traballo deste
profesor da Facultade de Belas Artes de Pontevedra, adicado tamén ao
coleccionismo e a curadoría de exposicións, e que agora preséntanos
nunha doble sede na cidade da Coruña, na Casa Museo Casares Quiroga
e na Fundación Luis Seoane da Coruña, os seus últimos achádegos.
Co título ‘De par en
par. Amores entre iguais’ atopámonos unha serie de fotografías
tomadas en estudios fotográficos nos que diferentes parellas dos
dous sexos amosan a súa afectividade, unha relación sexa do tipo
que sexa, sen medos e temores, co desexo de manter fixado no tempo
ese vencello. Sería elucubrar plantexar un ou outro tipo de relación
con só observar esas imaxes, pero si que se temos en conta as
posicións, os xestos, ou as miradas, quedámonos con esa expresión
pública dos afectos que leva a posar públicamente a dúas persoas
en tempos como os que se enmarcan cronolóxicamente na exposición,
isto é, entre 1880 e 1947.
Estas fotografías,
normalmente agochadas no seo das familias, co paso do tempo, e
coñecendo como a historia se comportou, e en tantos casos aínda se
comporta cos desexos entre as persoas do mesmo sexo, revelan unha
enorme forza e intensidade, unha superficie de resistencia fronte a
tantos menosprezos. Buxán Bran plantexa cómo estas imaxes «queren
amosar a súa especial comuñón para superaren as súas
individualidades, da que nace esa arela de compartiren o mesmo
escenario, de fundiren as súas almas nun único retrato». Ese
desexo de unicidade é o que fai de cada unha das fotografías algo
especial, dúas vidas que se converten nunha soa nalgún momento das
súas historias, un desafío que, lonxe da súa intención inicial,
convértese hoxe nunha lexitimación desas historias na procura da
liberdade.
Parellas de homes,
parellas de mulleres ou parellas travestidas xeran, fronte ao
visitante á mostra, unha reflexión sobre a cultura LGBT e a súa
relación coa sociedade, pero tamén lévanos a unha reflexión sobre
o propio material, sobre a fotografía, neste caso encontrada, e a
recuperación dunha serie de materiais que supuxeron moito para os
seus propietarios e cos que o tempo non foi moi xeneroso, por esa
perda, por esa ausencia dos seus donos, aínda que tamén, podemos
valorar o seu carácter testemuñal e, como tantos anos despois,
asumen un novo papel na sociedade, o de visibilizar tantas historias
afundidas na escuridade do medo e a sinrazón.
Situadas en espazos moi
concretos das dúas sedes da exposición, nos lugares de tránsito,
tamén hai dende esa ubicación unha especie de normalización do seu
contido. Ao non estar no espazo puramente expositivo, as fotografías
teñen esa natureza do cotiá, de atopar todas esas persoas coas súas
historias comúns coas que poder compartir os seus desexos e
intencións na vida. Elas quixeron partillar un mesmo escenario, un
estudio fotográfico cun pano de fondo que os distanciaba da
realidade, esa á que agora volven para que os coñezamos e saibamos,
non tanto deles, como dos seus afectos e orgullos.
Publicado no suplemento cultural Táboa Redonda. Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 16/06/2019
Ningún comentario:
Publicar un comentario