Foi un 25 de xullo pero de 1932 cando a
pontevedresa revista ‘Cristal’ saiu á luz, isto é, cando do prelo da imprenta
Antúnez, no número seis da rúa da Oliva, a modernidade quixo ser revista baixo
unha cabeceira xa mítica para a nosa literatura.
Como antes o foron ‘Alfar’ na Coruña
(1923), ‘Ronsel’ en Lugo (1924) ou ‘Gallo’ en Granada (1928), un grupo de mozos
quixeron, fai oitenta e cinco anos, cabalgar sobre esa luminosidade cultural e
chea de esperanza pola renovación do país que se vivía naqueles primeiros anos
trinta. “Esto es Cristal, y es un un grupo de artistas, lleno de la ansiedad y
el colorido fuerte y puro de la savia joven, quien lo lanza en un renacer de
clarines de espiritualidad, despegándose del ambiente mohoso de política que
enturbia las horas, como un cohete, a vendimiar luces en la concavidad
terciopelada de una noche vernal”. Isto é o que se podía ler naquela primeira
editorial de presentación da revista adicada, nas súas oito páxinas, á
Compostela do Apóstolo que celebraba unha identidade, pero tamén o respecto
pola cultura, e a necesidade que se tiña dela como bandeira dun territorio cheo
de eivas pero que precisaba, ademais do pan, dos libros como chanzos para o seu
progreso.
Naquel primeiro número, co deseño na
capa do que logo sería o gran arquitecto, Alejandro de la Sota, citáronse nomes
como Noriega Varela, Paszkiewicz, Juan Bautista Andrade, Otero Pedrayo, Luis
Amado Carballo, Álvaro de las Casas, Juan Ramón Jiménez, Nóvoa Gil e Juana de
Ibarbourou.Poesía en castelán e en galego, baixo o acubillo dos promotores dun
‘Cristal’ no que reflectirse unha mocidade bulideira, con gañas de amosar as
súas posibilidades nunha cidade que vivía un esplendor cheo de nomes senlleiros
como Castelao, Bóveda, Losada Diéguez ou Filgueira Valverde, tamén de
iniciativas sobranceiras como a fundación da Coral Polifónica, a do Museo de
Pontevedra ou da Misión Biolóxica. Aqueles promotores foron José Mª Álvarez
Blázquez, Juan Vidal Martínez e Antonio Díaz Herrera, a dirección literaria dos
dez números dos que se compuxo este soño. Porque estas revistas xurdiron como
os soños dunha mocidade que necesitaba explorar as súas arelas de creatividade.
Con escasos medios, sen apenas posibilidade de futuro, estas revistas
espalláronse por moitas das capitais da península recollendo a semente da Edade
da Plata, é dicir, daquela Xeración do 27 da que se cumpren neste ano noventa
da súa mítica reunión sevillana. Nela simbolízase un estado de ánimo a través
das súas figuras e, sobre todo, dunhas palabras que atronaron por tódolos
cantos do mundo e ás que se sumaron moitos outros como os nosos protagonistas
pontevedreses.
E se algo é o 27 é Lorca, e Lorca
bendeciu ‘Cristal’, e Lorca escribiu en ‘Cristal’, e Lorca visitou, catro meses
despois da saída do primeiro número, aquel desván do Hotel Méndez Núñez, na
actual praza de San Xosé, xusto fronte ao Café Moderno, ata onde aqueles mozos
levaron ao seu ídolo para poñerlle un papel diante, pero sobre todo para calmar
a faciana de vergoña que tiñan ante o gran poeta tras ensinarlle un lugar tan
ruín para artellar unha revista. Pero o autor de ‘Poeta en Nova York’ sacou do
apuro a aqueles avergoñados lembrándolles a revista que el mesmo creara en
Granada catro anos antes, a revista ‘Gallo’, e que non tivera mellor acubillo.
Deixáramos a Lorca cun papel fronte a el no Café Moderno, alí, sobre unha
daquelas mesas de mármore a súa pluma non tardou en facerse un soneto publicado
no número do mes seguinte.
‘Cristal’, polo tanto, é unha daquelas
iniciativas que fixeron do anos trinta, antes do oprobio da Guerra Civil, unha
sementeira inmarcescible. Os anos de escuridade, de dores cravados na alma, de
lousas e cunetas aínda, aínda, aínda hoxe vergoñentas, non foron quen de facer
esquecer aquelas iniciativas. Tras o arrebato gongorino dos grandes poetas do
27 foron agromando outras iniciativas que quixeron facer das letras ser, das
palabras expresión artística ou, como diría Jorge Guillén, unha “adhesión a la
vida”. E é que se algo se pode aínda poupar fronte a un número calquera da
revista ‘Cristal’ é esa necesidade de vida, esa obriga, xa non fisiolóxica
senón moral de aproveitar a vida, de gozala en tódalas súas posibilidades, pero
sobre todo, argallando un cóctel entre o culto e o popular. “Cristal tiende, dentro
de la exquisitez de su contenido, a ser eminentemente popular. El vino de
Chipre al alcance de todos los labios”. Así remataba aquela primeira editorial
publicada o Día de Galicia de 1932 na que o que se quería saborear era algo tan
sinxelo como o que tamén deixou escrito Jorge Guillén no seu poema ‘Más allá’:
“Ser, nada más. Y basta./Es la absoluta dicha”.
Publicado no Diario de Pontevedra/El Progreso de Lugo 26/07/2017
Ningún comentario:
Publicar un comentario