Foguetes verdes (14)
Eva Mejuto
recupera a historia de tres irmás que, dende Ribadavia, axudaban a
xente a fuxir das gadoupas do nazismo pola fronteira portuguesa.
Persoas e silencios danse a man
POUCOS ESPAZOS baleiros
nos que escribir máis intensos que o silencio. Ese silencio que fixo
que moitas das páxinas da historia esmorecesen no paso do tempo.
Anos que se puxeron uns enriba doutros para ocultar toda unha serie
de accións ás que hoxe en día custa chegar. Eva Mejuto compuxo en
‘Memoria do silencio’ unha desas viaxes na descuberta do tempo
para, dende a narrativa, unha boa narrativa, esvaecer ese silencio,
derrubar os valos do medo e recuperar a historia ou historias dunha
serie de persoas que, dende a dignidade e o compromiso co ser humano,
supuxeron un alivio dentro dun universo no que o mal e a perversión
do ser humano impoñíanse por un escenario bélico que asolaba todo
o mundo coma nunca o fixera antes.
Lola, Xulia e Amparo
eran as imáns Touza, tres heroínas que xorden dese silencio para
emerxer como a faciana da resistencia fronte ao horror. O seu labor
na axuda para chegar ata Portugal da xente perseguida polo nazismo é
unha das páxinas máis valerosas e descoñecidas da nosa historia, e
o papel que pode desenvolver a literatura debe entenderse como
trascendental, non só para compoñer ese relato, senón para achegar
todo ese anonimato aos lectores.
Logo da súa exitosa
novela ‘22 segundos’ (Xerais, 2017), Eva Mejuto presenta a súa
segunda obra tamén dentro da colección Fóra de xogo de Xerais,
isto fálanos dunha escritura dirixida, nun principio, ao público
xuvenil, o cal por un lado segue a prestixiar a esa literatura aínda
demasiadas veces menosprezada polas súas capacidades ou polo público
ao que se dirixe, e por outro valoriza a posibilidade de achegarlle
este tipo de relatos, nos que abondan as ensinanzas sobre o noso
mundo e comportamentos humanos, a ese lector que abofé non se poría
a ler esta historia noutro tipo de coleccións. A autora, ademáis,
plantexa unha interesante e tamén arriscada concepción da novela,
na que dende tres voces destacadas, Lola, unha das irmás, Günter,
un militar da Gestapo á procura de descubrir esa canle de axuda aos
xudeus e Frieda, unha das vítimas, muller e directora de orquestra
que pensa no seu futuro, mentres non pode esquecer o traumático
pasado que tenta deixar atrás. Esa diversidade de voces e narracións
compón un fresco que nos permite contemplar a historia, e ese
momento en concreto, dende diferentes perspectivas, dende
plantexamentos que envolven a vida e os devezos de cada un deles. Eva
Mejuto encaixa perfectamente todas esas historias para compoñer ese
relato que moitos descoñecíamos, cheo de sensibilidade e de
plantexamentos que xorden arredor da importancia de recuperar a
memoria, do papel das mulleres na historia, das miserias que se
agocharon no interior deses campos de concentración onde se
reflicte, abofé, o peor do ser humano ao longo do século XX. O
libro vai de xeito continuo escribíndose nese silencio, nesa paisaxe
desalentadora na que só as historias persoais, as historias de
coraxe e resistencia, poden rachalo durante un intre. Nese intre é
cando volta a confianza, cando o mundo muda, e cando a liberdade, o
noso maior tesouro, emerxe como o mellor salvoconducto cara o futuro.
Galicia non foi tan
allea aos acontecementos da II Guerra Mundial, cada vez máis estudos
e publicacións achégannos ao tráfico martímo polas costa; aos
nosos portos, como puntos de saída dunha Europa en ruínas; ás
minas de wolframio, mineral moi solicitado para a fabricación de
armas, en definitiva, capítulos dunha historia da que aínda hai
moito que escribir para seguir rachando silencios, para facer vizosa
memoria, como fai Eva Mejuto.
Publicado no Diario de Pontevedra 1/02/2019
Ningún comentario:
Publicar un comentario